Occasion Harley-Davidson Softail Slim
Zo makkelijk en stijlvol als deze Harley (die pas in 2012 verscheen) met retro-elementen speelt, kan verwarrend werken. Je zou zo maar kunnen denken dat hij er altijd al is geweest. De motor is puristisch, tijdloos cool en ongelooflijk waardevast.
What’s in a name? Slank of smal is de Slim toch echt niet. Vergeleken met andere twins uit Milwaukee is de Bobber wel teruggebracht tot de essentie. Dat begint met het eenpersoonszadel en zaken als de hardtail-look, de luchtgekoelde V-twin, breed stuur met tussenstang en een ronde koplamp die in zijn eenvoud tijdloos mooi is. Ze geven de Slim, zelfs in vergelijking met zijn al klassiek gestileerde Softail zustermodellen, een nog sterkere retro-uitstraling. Gemakken zoals een elektrische starter, een stressvrije V-twin dankzij brandstofinjectie en ABS bederven alle nostalgie echt niet.
De zithoogte van slechts 650 millimeter is op den duur een beetje vermoeiend. De treeplanken staan geen grote hellingshoeken toe. De enkele remschijf vooraan vereist bovendien een stevige hand bij het remmen. Wie de Softail Slim echter ziet als een tijdmachine en genotsmotorfiets klaagt hier niet over. Die bemerkt eerder de soepelheid van het blok – onder meer door twee balansassen – in directe vergelijking met de Shovelhead en co.
Nog spectaculairder rijdt de 2016 Softail Slim S (modelcode FLSS) met de Twin Cam 110-motor. Dit motorblok was voorheen alleen voorbehouden aan de luxe CVO-modellen van Harley. Hij maakt indruk met 92 in plaats van 79 pk en 145 in plaats van 132 Newtonmeter koppel. De flinke waarden benadrukken opnieuw de hoge belevingswaarde van de eenzitter. Door een exclusieve laklaag in militair-groen (zie rijfoto) valt de Softail S ook aan de buitenkant op. Dat lijkt door de vele accessoires niet zo belangrijk, maar customliefhebbers zijn blij met een motorfiets die rechtstreeks uit het krat al opvalt.