Occasion – Harley-Davidson Dyna Street Bob
Deze bestseller van Harley-Davidson bedient met twee designs en drie generaties motorblokken een klant, die slechts twee dingen zoekt: een betaalbare en een echte Harley.
Wat voor elke andere motorfabrikant waarschijnlijk een regelrechte flop zou zijn geweest, bleek voor Harley-Davidson een ware bestseller op de choppermarkt: een onvervalst budgetmodel!
Eenvoudig chassis, modulair te gebruiken motorblok, een solozadel en iets wat doet herinneren aan remmen, en dan het geheel indien mogelijk volledig in zwart uitgevoerd. Meer was er vanaf de nazomer van 2005 (en dus vanaf modeljaar 2006) niet nodig om meteen het best verkochte Harley-model te worden, en daar is tot op de dag van vandaag nagenoeg niets aan veranderd, ook al is de Dyna-serie sinds modeljaar 2018 niet meer leverbaar. De Street Bob wordt evenwel nog steeds aangeboden, zij het nu in Softail-verpakking.
Eerst een beknopte uitleg voor degenen die niet zo thuis zijn in de Harley-wereld: de Dyna’s (waartoe ook modellen als de Super Glide, Wide Glide en Low Rider behoorden) waren altijd herkenbaar aan hun open achterschokdempers – zoals te zien is in de foto hierboven. De Softail-modellen daarentegen zagen er aan de achterkant altijd uit alsof ze een star frame hadden. De schokdemper lagen echter een verdieping lager in horizontale positie. Sinds 2018 hebben de volledig nieuwe Softail-frames een bovenliggende centrale achterschokdemper die nog steeds goed gecamoufleerd is, wat een hardtail-look geeft.
De Dyna’s hadden eigenlijk altijd het betere chassis en waren iets gemakkelijker te sturen. De Softails zagen er weliswaar iets cooler uit en waren veel populairder bij de customizers, maar met de Street Bob bracht Harley-Davidson een model op de markt dat marketingtechnisch bijzonder slim was en degenen die wilden customizen een perfecte basis bood in het Dyna-gamma. Er was vrijwel niets dat verwijderd of verbouwd hoefde te worden. En wat er in originele staat niet op zat, hoefde ook niet te worden meegenomen. Dus kreeg de Harley-koper in 2006 een echte ‘Big Twin’ voor naar Hearly-begrippen schappelijke prijs. Het verschil met het instapmodel van Harley in die tijd, de Sportster 1200, was slechts een paar duizend euro, wat veel ‘heavy metal-fans’ over de streep trok. Oude rockers met goed onderhouden Evo’s behoorden ook tot de nieuwe kopers, net als chopperfans die voorheen hun bestaan moesten slijten op een surrogaat-Harley en nu voor het eerst voor een betaalbare prijs het origineel konden kopen. Natuurlijk werd het vermeende koopje vaak een stukje prijziger, want bijna elke Street Bob-klant bestelde meteen de verder naar voren geplaatste voetsteunen, het duozadel en een andere uitlaatdemper mee, waardoor de Street Bob zo een paar duizend euro duurder werd en dus weer in ‘normale’ prijsregionen terechtkwam. Maakt niet uit, de plaatselijke (en meestal vrouwelijke) financieel directeur keurde de nieuwe aankoop blijkbaar goed.
Decennialang kwam iedereen die op zoek was naar de goedkoopst mogelijke Harley, zelfs als potentiële koper van een tweedehandsmotor, tijdens zijn eerste verkenning van de markt bijna automatisch uit bij de Sportster-serie. Deze ‘kleine’ Harley-serie werd beschouwd als de belichaming van het HD-instapmodel. Sinds het verdwijnen van van de luchtgekoelde Sportster (laatste modeljaar in Europa in 2020) als gevolg van de Euro5-emissie-eisen is dit echter verleden tijd. Gebruikte Sportsters uit de goede oude tijd zijn tegenwoordig populair en gaan in de regel voor stevige prijzen van de hand. Wat een paar jaar geleden nog onder de tien mille van eigenaar wisselde, heeft tegenwoordig een prijskaartje met vijf cijfers. Dat heeft een enorme impact gehad op de tweedehands Street Bob-handel: de Big Twin wordt nu alom beschouwd als het instapmodel van Harley en kan met een beetje onderhandelingsvaardigheid voor een mooie prijs op de kop worden getikt. En dat is ook van invloed op de wensen en verwachtingen van klanten. Een paar jaar geleden was het namelijk voor potentiële Street Bob-klanten, meestal ervaren motorrijders waren met veel rijervaring, van belang of de Street Bob de Twin Cam 88-motor (TC88, = twee nokkenassen, 88 cubic inch) van het eerste model had, de TC96 die een jaar later leverbaar werd of de TC103, die in 2013 op de markt kwam. Omgekeerd maakte het de klanten in kwestie dan weer niet zoveel uit of de Street Bob ABS aan boord had en aan welke Euro-emissienorm werd voldaan.
Dat is nu wel anders. Veel potentiële Street Bob-kopers weten niet eens dat de Twin verkrijgbaar was in drie cilinderinhoudsvarianten. En als dat wel zo was, maakt het ze meestal niet zoveel uit. De vraag naar ABS wordt nu wel vaker gesteld tijdens het verkoopgesprek. Veel nieuwkomers zijn zonder niet gewend, en de rijschoolmotor had immers ook ABS. Alle kopers hebben echter één ding gemeen: ze zoeken een goed geluid en bij voorkeur een zwarte uitvoering. Daarom is een (legaal) aftermarket-uitlaatsysteem van een gerenommeerde leverancier haast verplicht kost. En carter en aanbouwdelen moeten zo sober mogelijk zijn. Een standaard uitlaat en een tinkleurig carter? Niet populair en daarom een goede tip voor koopjesjagers, die de tijd hebben om naar de juiste aanbiedingen te zoeken. Veel eerste eigenaren van een Street Bob zijn tegenwoordig op zoek naar iets nieuwes en willen het liefst overstappen naar een zwaarder Touring-model van Harley-Davidson. Maar potentiële kopers zullen bij een Harley-dealer een beetje geluk moeten hebben, want goed onderhouden Street Bobs hebben een extreem korte houdbaarheid in de showroom. Zoals gezegd zijn ze de nieuwe instapdrugs van Harley-Davidson.
Voor een chopper is de Street Bob een aangenaam dynamische motorfiets met een extreem hoge betrouwbaarheid. Als je niet bang bent voor afgesleten voetsteunen en een motorblok onder de tank hebt dat nog niet door een doe-het-zelver onder handen is genomen, zul je heel lang plezier hebben van een Street Bob. En dan vallen de onderhoudskosten in de regel ook nog alleszins mee door de tandriemaandrijving en hydraulische klepstoters. Elke 8.000 kilometer heeft de Street Bob een onderhoudsbeurt nodig met afwisselend klein en groot onderhoud. De conclusie van de Street Bob: veel Harley voor weinig geld!
Marktsituatie en populaire accessoires
Het aanbod van gebruikte Street Bobs is goed tot zeer goed en varieert van minder dan 9.000 euro voor goed onderhouden kilometervreters tot maximaal 25.000 euro voor goed onderhouden vers exemplaar met weinig kilometers van een nette eerste eigenaars of uit voorraad van een dealer, met garantie uiteraard. Vanaf zo’n 10.000 euro kun je een fatsoenlijke kwaliteit verwachten, maar voordat je de Street Bob van je gaat ontmoeten, is het raadzaam om de voertuigdocumenten te bekijken. Als het chassisnummer (VIN) begint met 5HD, is het een model voor de Europese markt. 1HD staat voor Amerikaanse modellen, die niet per se slechter hoeven te zijn, maar er is een mogelijkheid dat het een ‘directe import’ is die het land is binnengebracht door creatieve doe-het-zelvers, meestal uit Oost-Europa, dus in het ergste geval is het een opgekalefaterde schadefiets. De betrouwbaarheid en duurzaamheid van de standaard techniek was van begin af aan erg goed. Als de onderhoudshistorie kan worden achterhaald en de inspecties (elke 8.000 kilometer) zijn gedocumenteerd, is de technische controle al gedaan. Het is echter veel belangrijker om alle modificaties te controleren – de Street Bob is de belichaming van een ombouwmachine! Naast de klassieke wijzigingen (naar voren geplaatste voetsteunen, zadel, stuur) willen mensen tegenwoordig ook graag ombouwen naar led-verlichting. Dat is legaal mogelijk, maar er is ook veel illegale Chinees rommel in omloop. De meest voorkomende aanpassing is echter het uitlaatsysteem, bij voorkeur van Kesstech, Penzl of Jekill & Hyde.