Occasion – eencilinders
Valentijnsdag achter de rug en nog altijd alleen? Geen paniek, u blijft heus niet alleen. Er zijn namelijk nog altijd genoeg singles op de markt voor een innige en standvastige relatie. Wij gingen er met zeven op pad. Aan welke wilt u de liefde betuigen?
Hoewel de bloemenzaken en ‘bonbonbakkerijen’ het ongetwijfeld anders zien, de veertiende februari is voor velen een dag als iedere andere. Alleen is het vrijdag, het weekend staat voor de deur en je wilt toch wat omhanden hebben. Daarvoor is de aanwezigheid van een partner m/v zeker geen vereiste. Je kunt namelijk ook buitengewoon veel plezier hebben met een andere single, waarbij je er zelfs verzekerd van bent dat de vonk overslaat. Mits de techniek je niet in de steek laat althans, maar dat even terzijde. Heerlijk idee toch, ook wanneer je wel in een liefdevolle relatie zit.
Om u wat sneller verliefd te laten worden, stellen we op de volgende pagina’s zeven volledig uiteenlopende eencilinders voor. En mocht het liefde op het eerste gezicht zijn en u wilt op date, dan doen we u aan het eind ook nog zeven tips aan de hand voor die eerste rendez-vous. Liefde maakt blind immers, en niemand wil natuurlijk al na drie dagen de echtscheidingspapieren invullen!
Wat betreft onze keuze qua modellen, daar kun je veel van vinden. Maar niet dat ze voor de hand liggend of eentonig zijn. Van wendbare offroads, oldschool funbikes, een exoot tot een alledaagse allrounder, het zit er allemaal tussen. De wereld van de eencilinder wordt weliswaar steeds kleiner, maar de variantie in occasions is nog meer dan ruim. Ooit werd de eenpitter gezien als een innovatief alternatief voor stinkende tweetakten, maar inmiddels is het motorconcept grotendeels verleden tijd. En dat alles komt voornamelijk op het conto van één eigenschap: vermogen. Uiteindelijk is er uit de eigenzinnige eencilinder niet meer te persen dan een flinke 75 pk, zoals de 690 Duke laat zien. Ook omdat qua cilinderinhoud bij 800 cc de grens wel zo’n beetje is bereikt (de legendarische Suzuki DR Big doet u de groeten!). Enkel KTM blijft zijn offroad-DNA trouw en schenkt zijn eencilindermotoren nog wat aandacht, nagenoeg alle andere fabrikanten steken hun energie vandaag de dag liever in de ontwikkeling van twee-, drie- en viercilinders. En ook KTM kiest voor wat betreft haar middenklasse inmiddels voor een paralleltwin.
Het gaat hier natuurlijk om nieuwe motoren, omdat er ook nog zoiets is als een (zeer ruime) occasionmarkt, zijn er nog genoeg singles bereikbaar, die je elk met hun eigen sterke punten in het zadel lokken. In het algemeen zijn ze goedkoper, makkelijker in onderhoud, compacter, lichter en veel wendbaarder. Daarentegen zijn er ook eigenschappen waar de goegemeente wat minder warm voor loopt. Sterke trillingen bijvoorbeeld, eigenzinnig aanspreken van het blok en ruwe draai-eigenschappen om, naast het al genoemde beperkte vermogen, maar wat te roepen. Dat is niet dramatisch, niet eens heel erg, maar wel anders. En juist dat andere karakter is waar velen waarde aan hechten. De eencilinder heeft niet voor niets nog altijd een trouwe fanschare. De uitspraak ‘happy single’ komt ergens vandaan, nietwaar…