Occasion: Ducati Monster 1000/S2R
Flinke opfrisbeurt voor de patriarch: in 2003 wordt de oer-Monster opgewaardeerd met een volledig nieuw blok, in 2006 volgen een nieuwe look met enkelzijdige swingarm en hoge uitlaat. Hebben puristen gelijk: is de duizend cc tweekleps Monster inderdaad de beste Monster aller tijden? De occasionmarkt geeft het antwoord.
Precies zo archaïsch als de modellijnnaam klinken ook de belangrijkste technische gegevens van de Monster 1000 uit het jaar 2003. Ook destijds al, toen het power naked segment in een rap tempo werd uitgebreid met een constante stroom aan nieuwe modellen, had de techniek meer weg van een relikwie uit vergane gloriedagen: luchtgekoeld blok, 85 pk, vakwerkframe dat stamt uit de laten jaren ’80. Allesbehalve indrukwekkend, waardoor de nieuwe Monster 1000 zomaar tot een vroege dood kon zijn veroordeeld. Temeer omdat de Monster-familie sinds het oer-model, de M900 uit 1993, wel degelijk een flink stuk ‘persoonlijke groei’ had doorgemaakt. Ook wat betreft de prestaties. De in 2001 gelanceerde S4 bijvoorbeeld, pronkte met de 100 pk sterke, vloeistofgekoelde krachtbron van de legendarische 916. En wat te denken van de tegelijk met de Monster 1000 gepresenteerde S4R, die er met het sportieve aggregaat van de 996 een flinke 117 pk tegenaan gooit.
Toch, volgens puristen is en blijft de luchtgekoelde tweeklepper het beste motorconcept voor deze Italiaanse roadster. Kenners zweren bij de 1000 cc L-wtin met compleet nieuw ontwikkelde cilinderkoppen met dubbele ontsteking: zo krachtig kwam nog nooit een Monster vanuit de toerentalkelder de trap omhoog. In 2006 volgt dan nog de S2R met wat meer vermogen en het lekker pakkende design van de S4R. Beide zijn nog altijd gewild!
AANKOOPTIPS
Wat schrikt Ducati geïnteresseerden in de regel het meest af? Kroegpraat als ‘kost nogal wat in onderhoud’ en natuurlijk ‘Ducati, stuk-gaat-‘ie’. Zit daar een kern van waarheid in? Ducati-specialisten beschouwen de tweekleps luchtkoeler in de regel in ieder geval als behoorlijk standvast en betrouwbaar. Vooropgesteld dat deze netjes zijn onderhoudsbeurtjes heeft gehad. In het meest ideale geval is de klepspeling net bijgesteld en de tandriemen al vervangen. In de regel kost een uitgebreide 20.000 km-beurt, waar beide werkzaamheden staan voorgeschreven, rond de 500 euro. Een kleine onderhoudsbeurt (elke 10.000 km) is wat dat betreft een heel stuk goedkoper.
Bekende problemen: het dynamodeksel wil nog wel eens niet goed afdichten, goed op oliesporen en vettig vuil letten derhalve. Ook kunnen de keerringen van de upside-down voorvork lekken, na een proefrit daarom even goed de vorkpoten op oliesporen controleren. En ratelt de droge koppeling wel erg luidruchtig, dan hebben zeer waarschijnlijk de gevoerde koppelingsplaten kerven in de korf geslagen. Snel te controleren, de korf is in een mum van tijd gedemonteerd. Bij een blik op de onderhoudshistorie ook even controleren of terugroepacties (linksysteem, schroef oliepomp) uitgevoerd zijn.
MARKTSITUATIE
Het moeilijkste deel van de zoektocht zal niet zozeer het vinden van een Monster 1000 met dubbele ontsteking zijn, maar veel meer om een exemplaar te lokaliseren dat nog enigszins in de buurt van het origineel komt. Feit is namelijk dat naakte Ducati’s een meer dan gewild object vormen om vol te hangen met diverse opties. Hoe meer eigenaren de machine heeft gehad, hoe meer accessoires er zijn gemonteerd. Dat heeft als gevolg dat zeker de eerste bouwjaren van tien jaar en ouder het origineel in de regel nog maar weinig eer aan doen. Machines waar de originele spullen (kentekenplaathouder, spiegels, knipperlichten, uitlaat etc.) nog bijgeleverd kunnen worden, genieten daarom de voorkeur. Zo niet, dan is het raadzaam om te kijken of de accessoires, zelfs als ze netjes zijn gemonteerd, niet al te smaakgevoelig zijn in verband met een eventuele verkoop in de toekomst. Wie echter een beetje zoekt vindt ze vast wel, redelijk originele liefhebbers exemplaren die technisch in topstaat verkeren. Een eerste generatie Monster 1000/S vind je al voor prijzen rond de vier mille, doorgaans wel met meer dan 30.000 kilometer op de teller. De in 2006 geïntroduceerde S2R met hoge, dubbele einddempers is doorgaans jonger, met minder kilometers op de klok en derhalve ook duurder, reken op prijzen vanaf zesduizend euro.