+ Plus

Occasion: droommotoren

Het huis, de kinderen, een nieuwe wasmachine…. Ooit stond je droommotor ergens in een showroom, maar de geldstromen hadden een heel andere bestemming. Maar die droom sluimert waarschijnlijk nog steeds rond en bovendien is die droommachine van toen tegenwoordig een heel stuk voordeliger geprijsd.

Voordat je jezelf blind staart op de prijsindicaties op deze en volgende pagina’s, keren we meteen terug in de harde realiteit. Bij het kopen van een occasion moet je in de eerste plaats immers de ogen openhouden en het gezonde verstand gebruiken. Bij een buitenkansje zijn we namelijk maar al te snel geneigd om een of meerdere zwakke puntjes weg te wimpelen, vaak met dure gevolgen. In de meest ideale situatie kun je terugvallen op een deskundige vriend, die de droommotor eens zonder vooringenomen gevoelens kritisch onder de loep neemt en zo een beetje de rol van advocaat van de duivel op zich neemt. Bij zo’n grondige inspectie is met name een goede blik op het motorblok en het rijwielgedeelte erg belangrijk. Daarbij moeten vooral alle lagerpunten goed nauwkeurig worden bekeken (balhoofd, wielen, swingarm). Indien mogelijk moet er ook even ‘onder de huid’ van een motor met stroomlijn worden gekeken. Zo kun je ten eerste de werkelijke staat van onderhuid controleren (verborgen roestpunten) en ten tweede zijn zo ook de eventuele verraderlijke gevolgen van omvallen en ongevallen op te sporen.
Als de eerste balans wordt opgemaakt, kan het geen kwaad de gevraagde verkoopprijs eens te vergelijken met de werkelijke staat van service en onderhoud. Een belangrijke factor daarbij zijn de banden. Ook als het profiel er nog redelijk nieuw uitziet, kan de rubberkwaliteit door lang stilstaan of zeer beperkte jaarlijkse kilometrages enorm achteruit zijn gegaan. Kijk dus even naar het DOT-nummer (vier cijfers, die slaan op productieweek en –jaar) om de werkelijke leeftijd van de banden vast te stellen. Bij banden, die al vijf jaar of meer achter de kiezen hebben, kun je bij de prijsonderhandelingen alvast een nieuwe set rubber meenemen. Wees ook kritisch op de staat van de remmen en de ketting-tandwielset en controleer wanneer de volgende onderhoudsbeurt op het programma staat. Aangezien veel fabrikanten tegenwoordig terugroepacties of verbeteringen tijdens regulier onderhoud uitvoeren, is het ook raadzaam om de onderhoudsgeschiedenis van de motor die je op het oog hebt kritisch te bekijken. Zo voorkom je dat een droomfiets uiteindelijk geen nachtmerrie wordt.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...