Occasion: dikke Japanse cruisers
Gigantisch! En uit Japan. Vaak bestempeld als schaamteloze kopie van Amerikaanse voorbeelden van Harley en Indian, hebben Japanse cruisers toch zo hun eigen stijltje. Op deze pagina´s een selectie dikke cruisers, die je vaak pas in tweede instantie ontdekt en ook nog redelijk waardevast zijn.
YAMAHA XVS1100 DRAG STAR CLASSIC
Treeplanken, klein 16 inch voorwiel met dikke 130/band en diep doorlopende spatborden – deze Yamaha serveert op een manier zoals de meeste cruiser-fans het graag zien. Rond de eeuwwisseling verscheen deze Classic als grote broer van de succesvolle XVS650 en bleef tot 2007 in het programma. Een aantrekkelijke machine, die door zijn cilinderinhoud van 1.100 cc tegenwoordig niet meer als ‘echt dik’ kan worden aangeduid. Daardoor verdwijnt hij al snel van de radar van veel potentiële kopers, die liever iets boven anderhalve liter longinhoud hebben. Alleen dat is al een reden om eens een oogje op de extreem betrouwbare XVS1100 te laten vallen. De V-twin straalt met zijn 61 pk bij het flaneren een aangename gelatenheid uit, trekt vanaf het eerste streepje gas heerlijk bullig door en draait zonder mokken ook hogere toerentallen. Als rijder zit je er uiterst comfortabel op, met een vrije blik op het verchroomde koplamphuis, terwijl het stuur met een brede boog naar je handen toe komt. Onder de streep: tegen een eerlijke prijs cruisen zonder vervelende bijwerkingen.
PLUS
Robuust motorblok, goed voor een 6-cijferige kilometerstand; prima remmen; goed rijwielgedeelte; onderhoudsarme cardanaandrijving; veel keuze aan goed onderhouden occasions.
MIN
Bescheiden duocomfort, zadel op de lange duur te hard; wat tam geluid.
TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 2001)
Luchtgekoelde 75° tweecilinder V-motor, 1.063 cc, 45 kW (61 pk) bij 5.800 tpm, gewicht 277 kg, tankinhoud 17 liter, zithoogte 680 mm, topsnelheid 170 km/uur, acceleratie 0 – 100 km/uur 6,1 sec, verbruik 1 op 15,9.
v.a. € 4.000,-
HONDA VTX1300S
Koppel – een waarde waar cruiserfans veel waarden aan hechten. Des te groter de kracht aan de krukas, des te breder de grijns. Deze VTX1300S moest in 2002 een graantje meepikken van het succes dat Honda een jaar eerder boekte met de 100 pk sterke VTX1800. Met 75 pk vermogen en een vet koppel van 123 Nm bij 3.000 tpm had ook deze machine goede kaarten in handen. Naast het nette blok met balansassen overtuigen ook de klassieke looks, de uitstekende lakkwaliteit, nette afwerking, het mooie chroomwerk en de groovy sound.
PLUS
Sterk en zeer betrouwbaar blok met lange slag, maar toerenhongerig; goede actieradius van bijna 350 kilometer; verrassend handelbaar; uitstekende afwerking.
MIN
Vering mist demping, matige spoorstabiliteit; enkele schijfrem voor snel overvraagt.
TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 2003)
Vloeistofgekoelde 52° tweecilinder V-motor, 1.312 cc, 55 kW (75 pk) bij 5.000 tpm, gewicht 324 kg, tankinhoud 18 liter, zithoogte 700 mm, topsnelheid 178 km/uur, acceleratie 0 – 100 km/uur 5,5 sec, verbruik 1 op 19,2.
v.a. € 5.500,-
HONDA VTX1300CX
Dit ding ziet er supercool uit, net een showbike. Maar dat is de VT1300CX, bijnaam Fury, zeker niet. Het is een normale machine van de productielijn. Normaal? Dat ziet er toch anders uit. Wielbasis: een enorme 1.805 millimeter, balhoofdhoek: een vlakke 58°. Voor de rest blijft het ‘anders zijn’ binnen de grenzen. De ‘slechts’ 58 pk sterke V-twin (107 Nm koppel) met drie kleppen per cilinder, injectie en geregelde katalysator is een heerlijk ongecompliceerde kompaan. Rijden met deze ietwat potsierlijke cruiser/chopper is in ieder geval uiterst vermakelijk. Deze slechts kortstondig door Honda in Nederland gevoerde machine geldt als occasions als rariteit met verzamelaarspotentieel.
PLUS
Trillingsvrij en gecultiveerd lopend blok; deelintegraal remsysteem met ABS; uitgekiende afstelling rijwielgedeelte; lage zithoogte, optimaal voor rijders met korte benen.
MIN
Enorme draaicirkel van meer dan zeven meter; zeer beperkte maximale belading van slechts 158 kg; niet echt geschikt voor duogebruik.
TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 2010)
Vloeistofgekoelde 52° tweecilinder V-motor, 1.312 cc, 42,5 KW (58 pk) bij 4.250 tpm, gewicht 311 kg, tankinhoud 12,8 liter, zithoogte 678 mm, topsnelheid 165 km/uur, acceleratie 0 – 100 km/uur 6,8 sec, verbruik 1 op 19,6.
v.a. € 10.000,-
YAMAHA XVS1300A
De opvolger van de XVS1100 heet Midnight Star en verscheen in 2007. Sinds dit jaar is deze verschijning alleen nog leverbaar als choppereske custom-variant met smal 21 inch voorwiel en een vette 210-slof achter. Dat is de huidige trend, maar wie meer heeft met de klassieke look van 16 inch wielen en een 130-band voor en een 170 achter, kan beter op zoek gaan naar een mooie occasion. Geen probleem, want de krachtige, 73 pk sterke V-twin met korte slag van deze uiterst handzame en wendbare machine staat als uiterst betrouwbaar te boek. Bovendien kun je deze 1300 al voor heel schappelijke prijzen vinden.
PLUS
Onderhoudsarme tandriemaandrijving; indrukwekkend koppel van 106 Nm voor deze inhoudsklasse, zijdezacht lopend blok; rijwielgedeelte met veel comfort; duo zit goed.
MIN
Remprestaties middelmatig; treeplanken raken snel het asfalt.
TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 2005)
Vloeistofgekoelde 60° tweecilinder V-motor, 1.304 cc, 53,5 kW (73 pk) bij 5.500 tpm, gewicht 307 kg, tankinhoud 18,5 liter, zithoogte 720 mm, topsnelheid 174 km/uur, acceleratie 0 – 100 km/uur 5,0 sec, verbruik 1 op 21,7
v.a. € 5.900,-
SUZUKI INTRUDER M1500
Minder cilinderinhoud, minder show? Nee. Logisch, de dikke M1800 is met zijn 125 pk een ster in dit segment, maar ook deze 1500 staat met 80 pk zijn mannetje. De ‘kleinere’ M (productietijd: 2009/2010) lijkt met zijn onconventionele koplamphuis exact op de 1800, maar verschilt in technisch opzicht op vele punten: één in plaats van twee nokkenassen per cilinderkop, lange in plaats van korte slag, 200-achterband in plaats van 240, stalen in plaats van aluminium swingarm, kleinere tank en een eenvoudigere upside-down voorvork. Met name de dubbelzuiger remklauwen zijn vergevingsgezinder dan de radiaal gemonteerde vierzuiger exemplaren van de 1800. Die zijn met name voor minder ervaren rijders misschien wel iets te veel van het goede. De M1500 is mede op basis van de betere stuureigenschappen dus een goede keuze.
PLUS
Aangenaam neutrale rijeigenschappen; lekker bassend geluid; krachtige vermogensontplooiing in het middengebied, vol koppel van 126 Nm bij 2.700 tpm; zuivere cardan.
MIN
Hoog gewicht, in stand moeilijk handelbaar; zeer beperkte grondspeling; te lange eindoverbrenging.
TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 2005)
Vloeistofgekoelde 54° tweecilinder V-motor, 1.462 cc, 59 kW (80 pk) bij 4.800 tpm, gewicht 330 kg, tankinhoud 18 liter, zithoogte 716 mm, topsnelheid 190 km/uur, acceleratie 0 – 100 km/uur 4,6 sec, verbruik 1 op 18,2.
v.a. € 8.000,-
KAWASAKI VN1600 MEAN STREAK
‘Gemeen’, de vertaling van het Engelse woord ‘mean’ is niet echt op deze Kawasaki-cruiser van toepassing. Deze Hot-Rod-variant van de succesvolle VN1600 Classic is namelijk heel lief. Bij een stoplichtsprint met meer dan 100 pk sterke powercruisers als de Harley V-Rod of de Suzuki M1800 trekt de Mean Streak aan het kortste eind. Alhoewel vermogen alleen niet zaligmakend is, hebben veel macho-bikers deze stilistisch geslaagde 1600 (productieperiode: 2004 tot 2008) niet direct in het vizier. Maar het is zeker niet alleen blinkend chroom waar deze Kawasaki het van moet hebben. De rijeigenschappen zijn uitstekend. De superbe zeszuiger remklauwen hebben geen enkel probleem met de 317 kilo gewicht, de stijve swingarm-constructie en de upside-down voorvork tekenen voor een stabiele wegligging en met 128 Nm koppel is het ultracool boulevard-cruisen. Helaas is het occasionaanbod beperkt.
PLUS
Stugge veerelementen, zeer stabiel en uitgebalanceerd rijwielgedeelte; extreem robuust blok met korte slag (vier kleppen per cilinder) en brede powerband; geweldige remmen; relatief laag gewicht.
MIN}
Beperkt occasionaanbod; matige toerkwaliteiten.
TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 2004)
Vloeistofgekoelde 50° tweecilinder V-motor, 1.553 cc, 54 kW (73 pk) bij 5.300 tpm, gewicht 317 kg, tankinhoud 20 liter, zithoogte 700 mm, topsnelheid 185 km/uur, acceleratie 0 – 100 km/uur n.b., verbruik 1 op 15,6.
v.a. € 5.500,-
KAWASAKI VN1700 VOYAGER CUSTOM
Zoals zo vaak komen de meeste cruiser-trends uit Amerika. Meer precies: van Harley-Davidson. Zo ook de zogeheten Bagger Style, licht gechopte ‘fulldressers’ met een lage ruit en een vlak aflopende kont met zijkoffers, maar zonder topkoffer. De Harley Street Glide is misschien wel het meest sprekende voorbeeld. Kawasaki sprong in 2012 op deze trein met de VN1700 Voyager Custom. Maar de trend sloeg hier in Nederland niet direct aan en echt een koopje was deze 1700 ook niet. Kortom: de Voyager Custom werd slechts in homeopathische aantallen verkocht en vaak nog niet eens voor de officiële prijs. Dat moet een signaal voor geïnteresseerde kopers zijn dat deze technisch uitstekende motorfiets met een beetje onderhandelen voor een relatief gunstige prijs van eigenaar kan wisselen. Koppelsterk blok en stabiel rijwielgedeelte, uitstekend comfort op de lange baan op het zeer aangename en goed gepolsterde zadel, compleet dashboard, inclusief audiosysteem, ja, cruisen op deze stijlvolle custom is een waar genoegen. En betaalbaar.
PLUS
Uitstekende gecombineerde remmen; lekker blubberend geluid; stabiel rijwielgedeelte; fijn aansprekende voorvork; goed reiscomfort.
MIN
Voor een reiscruiser matige beladingscapaciteit van slechts 177 kg; achterschokbrekers missen wat demping; beperkt occasionaanbod.
TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 2012)
Vloeistofgekoelde 55° tweecilinder V-motor, 1.700 cc, 54 kW (73 pk) bij 5.000 tpm, gewicht 386 kg, tankinhoud 20 liter, zithoogte 730 mm, topsnelheid n.b., acceleratie 0 – 100 km/uur n.b., verbruik n.b.
x.a. € 12.000,-