Occasion BMW R1200RT
De demografische ontwikkeling kent geen genade: de kilometervreters onder de motorrijders worden steeds ouder en gemakzuchtiger. Voor de frissere types onder hen is er nog altijd BMW’s RT.
Je hoeft niet per se een toenemende buikomvang of rugklachten te hebben om de zegeningen van een comfortabele motor-zitplek op de juiste waarde te kunnen schatten. Vaak is het als ouder wordende motorrijder al voldoende om te beseffen dat je in feite niets meer te bewijzen hebt en dat je met een serieus stuk windbescherming beduidend meer ontspannen onderweg bent. Wie zijn wilde haren inmiddels wel een beetje kwijt is, komt dan al snel uit bij een dikke toerfiets. En als de portemonnee en vrouwlief het toelaten zelfs bij een luxe variant. Zo’n machine hoeft niet per definitie zwaarlijvig en niet dynamisch te zijn, wat BMW al sinds 1978 met de RT-boxers heeft laten zien. Het zijn eigenlijk nooit de sterkste of meest luxe machines in hun segment geweest, maar wel altijd de lichtste en rijtechnisch de meest dynamische. De in 2005 als opvolger van de R1150RT gepresenteerde R1200RT vormde daar geen uitzondering op. De 1200 zette de oude RT-deugden voort, maar was verder in alle opzichten een reusachtige sprong voorwaarts.
De nieuwe, uit de R1200GS afkomstige en van 98 naar 110 pk gegroeide boxer-motor had een veel vollere koppelkromme, betere draai-eigenschappen en beduidend betere prestaties. De naar wens elektronisch instelbare vering (ESA) kende een betere basissetting en bood meer stabiliteit en een betere handelbaarheid. En de compleet nieuwe stroomlijn blonk uit met een nagenoeg perfecte wind- en weersprotectie. BMW had zich bovendien leergierig getoond en had het niet bepaald geliefde volintegraal-ABS vervangen door een veel beter te doseren deelintegraal-ABS (remhendel voor de drie remschijven, voet rem alleen achter). Dat hoorde net als de zijkoffers en de elektrisch verstelbare ruit tot de standaard uitrusting, wat echter weinig veranderde aan de verder prijzige lijst met opties. De basisprijs schoot daardoor in de meeste gevallen een flink eind omhoog. Met ingang van modeljaar 2010 werd de RT nog wat beter, want de Duitsers transplanteerden een flink gemodificeerde variant van de DOHC-boxer uit de sportieve HP2, waardoor de RT nog levendiger werd en stukken beter klonk.