+ Plus

Occasion: BMW R1200RT

Kille rekenaars doen er goed aan even snel verder te bladeren. BMW’s RT is een luxe toerder van de bovenste plank met een navenant prijskaartje, speciaal bedoeld voor motorrijders voor wie geld een ondergeschikte rol speelt. Toegegeven, je rijdt al een hagelnieuwe RT in ‘fluidgrau metallic’ voor nog geen twintig mille en dat is nog minder dan bijvoorbeeld een nieuwe Yamaha FJR1300 of Honda ST1300 Pan European. In het zware toersegment zijn bodemprijzen wat dat aangaat net zo zeldzaam als een Griek die zonder mokken belasting betaalt. De in 2005 gepresenteerde R1200RT spant echter op dit vlak wel echt de kroon. Het begrip standaard wordt door de Duitse fabrikant namelijk wel erg letterlijk genomen. Oké, remmen en een stuur zitten er nog net op, maar ben je in de markt voor wat extra luxe in de vorm van bijvoorbeeld een elektronisch instelbaar rijwielgedeelte (ESA), boordcomputer, elektronische bandenspanningcontrole (RDC) of tractiecontrole (ASC), dan dien je daarvoor toch flink extra in de buidel te tasten. Een beetje aangekleed dendert de prijs van de boxer, die weliswaar standaard met koffers en ABS is uitgerust, zonder schroom ver door de pijngrens van twintig mille heen. En dat is een meer dan flinke investering, ook voor een meesterlijk ontworpen motorcompositie als de RT van hoogwaardige (licht)metalen delen en kunststoffen. Als de eerste glans echter van de lak af is, dan is de Duitser een meer dan gewild doelwit onder de occasionjagers. Die moeten echter behoorlijk geduldig zijn. Bezitters van een RT zijn door de bank genomen zo onder de indruk van het formidabele rijwielgedeelte en de betrouwbare, 110 pk sterke boxer, dat ze hun trots pas na talrijke reizen en vele duizenden kilometers, meer dan 100.000 kilometer op de klok is geen uitzondering, een keer uithanden willen geven. Dat alleen al zegt veel over de levensduur en toerkwaliteiten van deze, gezien zijn grote voorkomen opvallend dynamische, machine. Een machine ook waarvan de toerkwaliteiten in 2010 nog verder werden aangescherpt door transplantatie van een gemodificeerd boxerblok met dubbele nokkenassen, dat nog iets meer koppel leverde. Voor nog meer luxe stond er bovendien ook ineens een audiosysteem in de optielijst, met een prijs (€ 1.192,-) waarvan Jan Modaal van schrik van zijn fiets viel. Hoe dan ook: hoge nieuwprijs betekent ook hogere afschrijving van de eerste eigenaar. Zoek je een waardevaste occasion, draai je niet iedere cent twee keer om en wil je één van de beste toermachines op de markt, dan zit je met een RT goed! ________________________________________ AANKOOPTIPS Het elektronisch instelbare rijwielgedeelte ESA is een zeer gewilde optie, wees er alleen wel zeker van dat dit ook daadwerkelijk probleemloos functioneert. Ofwel, maak een proefrit of start in ieder geval de motor om te controleren of er bij een druk op de knop ook daadwerkelijk iets aan de afstelling verandert. Het vervangen van een ESA-achterschokbreker kost je namelijk minimaal een euro of tweeduizend. Net zo prijzig zijn trouwens het laten repareren van schades aan de achteras: een simpele lagerwissel kost rond de vierhonderd euro, het vervangen van de complete unit slaat een gat van zo’n 1.500 euro in je budget. Controleer daarom goed of de lagers nog soepel lopen en er geen speling op zit. Bestudeer ook het onderhoudsboekje goed, iedere 20.000 kilometer moet de RT voor een grote beurt naar de werkplaats, kosten rond de zeshonderd euro. Een kleine beurt (olie- en filterwissel, elektronische diagnose) kost je zo’n 350 euro. Is er op deze periodieke onderhoudsposten bespaard, dan kan dit rijkelijk dure gevolgschades tot gevolg hebben, bijvoorbeeld een ABS-systeem dat van slag is. Let op: de achterste remblokken slijten gemiddeld twee keer zo snel als de voorste. Eveneens belangrijk, houd de slijtagegrens van de remblokken goed in de gaten in verband met schade aan de remschijf! ________________________________________ MARKTSITUATIE Stelregel: nette RT-occasions vind je bij de dealer, doorgaans een merkdealer. Machines aangeboden in de privésector hebben er doorgaans al een flink leven opzitten met kilometrages van ver boven de 50.000 kilometer. Het aanbod van machines in het onderste prijssegment, zeg onder de € 8.500,-, is redelijk karig. De RT is een gewilde machine en zeker voor rijk aangeklede machines wordt nog een flink bedrag gevraagd. Ook wie bereid is om meer dan € 10.000,- op tafel te leggen, doet er goed aan even uitgebreid rond te kijken naar machines met een passende tegenwaarde. Heb je er eentje gevonden, sla dan snel toe, want naar goed onderhouden, rijk uitgeruste machines met een relatief laag kilometrage (minder dan 30.000 km) wordt heel doelbewust gezocht. Eigenlijk valt er enkel over de prijs te onderhandelen bij redelijk basic RT’s, die het bijvoorbeeld zonder Safety pakket of ESA moeten stellen. Opvallend rijk daarentegen is trouwens het aanbod boven de € 15.000,- euro. Doorgaans bijna nieuwe motorfietsen van nog geen twee jaar oud met minder dan 10.000 kilometer op de klok en met legio vinkjes in de optielijst. ________________________________________ TECHNISCHE GEGEVENS R1200RT (modeljaar 2010) MOTOR lucht- en oliegekoelde tweecilinder viertakt boxermotor, balansas, ketting-aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via slepers, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 47 mm, geregelde katalysator, 720 watt dynamo, 12V/19Ah accu, hydraulisch bediende droge enkelplaatskoppeling, zesversnellingsbak, cardan, secundaire overbrenging 2,62. Boring x slag 101,0 x 73,0 mm Cilinderinhoud 1.170 cc Compressie 12,0 : 1 Max. vermogen 81,0 kW (110 pk) bij 7.750 tpm Max. koppel 120 Nm bij 6.000 tpm RIJWIELGEDEELTE dragende aandrijfunit met aangeschroefd hulpframe, telescoopvoorvork Ø 35 mm met Telelever-systeem (met ESA uitgaande demping instelbaar), Paralever aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar (met ESA veervoorspanning, veerconstante en uitgaande demping instelbaar), dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 265 mm met dubbelzuiger remklauw, deelintegraal remsysteem met ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x17 Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.485 mm, balhoofdhoek 63,4°, naloop 110 mm, veerweg v/a 120/135 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 282 kg, max. belading* 213 kg, tankinhoud/reserve 25,0/4,0 liter. METINGEN Topsnelheid** 223 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 3,9 sec Doortrekken 60-100 km/uur 4,8 sec Verbruik Secundair 1 op 20,4 Snelweg (130 km/uur) 1 op 17,9 * MotoPlus metingen; ** Fabrieksopgave ________________________________________ MODELGESCHIEDENIS 2005 De constructietechnisch volledig nieuwe R1200RT met opvallend eigenwijs design lost zijn 1150-voorganger af. Veranderingen in het kort: front en ruit groter, nieuw blok (enkel geschikt voor SuperPlus, 98 octaan), lichtere cardanconstructie, grotere tank, nieuwe wielen, aanpassingen aan het rijwielgedeelte en desbetreffend de geometrie, elektronisch instelbaar rijwielgedeelte (ESA) tegen meerprijs. Vermogen: 110 pk / gewicht 281 kg. Nieuwprijs: vanaf € 17.890,- 2008 Nieuwe optiepakketten met onder meer tractie- (ASC) en bandenspanningcontrole (RDC), evenals het al eerder genoemde ESA. Nieuwprijs: vanaf € 17.900,- 2010 Blok flink onderhanden genomen, nu met dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC) per cilinder, koppel gegroeid van 115 naar 120 Newtonmeter, vermogen bleef gelijk. Kuip licht aangepast voor een betere windbescherming, nieuw (optioneel) audiosysteem met onder meer USB, MP3 en iPod aansluiting. Nieuwprijs: vanaf € 18.400,- 2013 Speciale ’90 jaar BMW’-uitvoering met onder meer aangepast kleurenschema en unieke plaquette op de kroonplaat (meerprijs € 673,-). Nieuwprijs: vanaf € 19.064,- [UNTERSCHRIFT] Krachtig: de 1.200 boxer. ________________________________________ DETAILS De kuipruit trakteert je al naar gelang de lichtinval op sterke of minder sterke reflecties, komt de afleesbaarheid van het instrumentarium niet ten goede. De standaard, in kleur gespoten zijkoffers zijn een echte aanwinst voor het praktisch gebruiksgemak, een integraalhelm past er zonder moeite in. Edel en licht: cilinderkopdeksels van magnesium. Sinds 2010 (zie hoofdbeeld) treedt de RT met herziene cilinderkoppen in het voetlicht. Wat is dat dan in godsnaam? Darth Vaders lichtzwaard? Nee, enkel een heel normaal stuurarmatuur voor de hedendaagse, zichzelf respecterende groottoerist. Nog steeds een hele knoppenwinkel, toch is de bediening sinds 2010 dankzij de multicontrole draairing een heel stuk vriendelijker geworden. [UNTERSCHRIFT] Duocomfort uit de eredivisie, ook passagiers zitten op de eerste rang.________________________________________ INTERNET www.bmwrtforum.nl ________________________________________ GETEST IN MOTOPLUS 23/2006 (VT), 15/2007 (VT), 21/2008 (VT), 5/2010 (ET), 11/2010 (TT), 20/2010 (VT), 21/2010 (VT), 16/2011 (VT), 16/2012 (VT) RI = rij-impressie; VT = vergelijkingstest; ET = eerste test. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitale archief op www.motoplus.nl. ________________________________________ GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 8.500,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 8.500,-. Waar: Ten Kate Motoren, Nieuwleusen Wat: Honda ST1300 Pan European Prijs: € 8.440,- Bouwjaar: 2004 KM-stand: 78.723 km Info: 0529-488 810 [Bild Honda] MOTOPLUS-oordeel + Sterk, toervriendelijk V4-blok Hoog comfort Prima windbescherming Gecombineerd remsysteem met ABS – Pendelneiging op hoge snelheid Vijfversnellingsbak ________________________________________ Waar: Motorplaza Groningen/Heerenveen Wat: Moto Morini Corsaro 1200 Veloce Prijs: € 8.450,- Bouwjaar: 2009 KM-stand: 2.344 km Info: 050-547 0100 [Bild Moto_Morini] MOTOPLUS-oordeel + Fraaie Termignoni dempers Uiterst karaktervolle, beresterke V-twin Ontspannen, actieve zithouding Volledig instelbare vering – Hoog verbruik Windbescherming Geen ABS ________________________________________ Waar: Ducati Zaltbommel Wat: Ducati 999R Prijs: € 8.450,- Bouwjaar: 2004 KM-stand: 62.000 km Info: 0418-513521 [Bild Ducati] MOTOPLUS-oordeel + 150 pk sterke V-twin Messcherp stuurgedrag Carbon kuipwerk Exclusieve, volledig instelbare vering – Beperkt veercomfort Extreme zithouding Hoog kilometrage

Lees meer over

BMW Ducati Honda Yamaha R1200RT

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-