Occasion – BMW R1200/1250R
Met zijn vloeistofgekoelde blok en nieuwe rijwielgedeelte bleek BMW’s boxer-roadster sportiever dan al zijn voorgangers. De R1200/1250R is een dure, maar meestal ook rijk uitgeruste occasiontip voor pragmatici met een dynamische inborst!
De overstap van lucht-/oliegekoeld naar deels vloeistofgekoeld bij BMW boxerfamilie in 2013 werd gezien als een behoorlijk radicale ommezwaai. De retro-modellen buiten beschouwing gelaten dan, die zijn immers nog altijd lucht-oliegekoeld. Hoewel de overstap naar het nieuwe vloeistofgekoelde blok met verticale gasdoorstroming bij de GS en RT op de overige vlakken vooral met een evolutionaire doorontwikkeling gepaard ging (rijwieltechnisch veranderde er niet veel), pakte BMW de zaken bij de nieuwe R1200R in 2015 een heel stuk grondiger aan. De belangrijkste aanpassing? De keuze voor een upside-down voorvork, waarbij BMW afscheid nam van haar vermaarde Telelever-systeem, dat bij bijna alle vierkleps-boxers sinds 1993 werd gebruikt.
De conventionele voorvork maakte niet alleen de weg vrij voor een centraal geplaatste radiateur, het geeft ook aanzienlijk meer feedback aan de voorzijde. Iets dat met name meer sportief ingestelde rijders altijd misten. Dat is trouwens niet het enige vlak waarop de intern als K53 betitelde R1200R zich als dynamischer presenteert dan zijn gelijknamige voorganger. Naast het nieuwe blok – dat zich als toerengretiger en meer levendig presenteert, zonder de typerende ‘boxer punch’ te verliezen – kreeg ook het rijwielgedeelte (optioneel met semi-actieve vering uit te rusten) een oppepper, en kreeg de roadster een sportievere zithouding. Maar op het gebied van dagelijks gebruik, veiligheid en reiscapaciteiten bleef de R1200R toch een typische BMW. Daardoor was hij voor sommigen potentiële kopers toch te technocratisch. Daaraan veranderde ook de nieuwe ShiftCam-boxer met een grotere cilinderinhoud (1.254 cc) en variabele kleptiming niets aan. Met 136 pk en 143 Nm is de R1250R een nog sterkere roadster, die ondanks zijn relatief hoge gewicht (onder meer door de cardan), als geen enkele andere grote roadster twin uitstekende ruim voorhanden zijnde power combineert met dagelijks gebruiksgemak.
MARKTSITUATIE
Met bijna 7.000 verkochte exemplaren wereldwijd kende de nieuwe R een succesvolle start in 2015. Toch is de R binnen BMW’s ‘grote boxer segment’ een van de minst populaire modellen en dat zie je ook wel een beetje terug aan het aanbod aan tweedehands exemplaren. Dat is namelijk niet gruwelijk ruim. Het aanbod dat er wel is, is dan wel weer vrij gevarieerd. Onder meer wat betreft tellerstanden, die variëren van tien- tot bijna zeventigduizend kilometer. Grote gemeenschappelijke deler daarentegen is dat de meeste exemplaren lekker rijk zijn uitgerust, waarbij met name de Dynamic-, Touring- en Comfort-pakketten erg goed vertegenwoordigd zijn. Ben je in de markt voor een tweedehands R-boxer, dan moet je wel redelijk diepe zakken hebben. Prijzen beginnen bij zo’n negenduizend euro voor een 2015-exemplaar met aardig wat kilometers achter de rug tot ruim over de twintig mille voor een demo-fiets die slechts een paar duizend kilometer gelopen heeft.
BEZICHTIGING
Gezien de jonge leeftijd van de R en de aanzienlijk flinke prijzen is een naadloze onderhoudshistorie prioriteit ‘numero uno’. Al was het alleen al omdat de R onderwerp is geweest van verschillende terugroepacties. Dat gezegd hebbende, onder de streep is de R1200/1250R gewoon een robuuste en betrouwbare motorfiets. Zo volbracht hij onder meer onze vijftigduizend kilometer duurtest zonder noemenswaardige problemen (zie MotoPlus 1/2017). Ook om in de gaten te houden, de service-intervallen van de R zijn om de tienduizend kilometer.
Heel stereotype draait het ook bij de R om extra’s. Een kaal standaardmodel zonder extra’s, even zeldzaam als een dwergluiaard in Veluws bos. De reeds genoemde optiepakketten met onder meer handvatverwarming, extra rijmodi en elektronische vering zijn populair, net als koffers, een hogere ruit en middenbok.