Occasion BMW R nineT
Met de R nineT en de comeback van de luchtgekoelde boxer vierde BMW in 2013 op gepaste wijze haar 90-jarige bestaan. Als occasion is de boxerretro erg gewild, de prijzen liegen er dan ook niet om.
De R nineT was voor BMW net zo onconventioneel als de naam van het beestje, op de R na hadden de karakters helemaal niets gemeen met de gebruikelijke naamgeving van de Duitsers. Het ‘nineT’ is een speelse letterverwijzing naar de 90e verjaardag, die BMW in 2013 vierde. De blauwdrukken voor het jubileummodel lagen al jaren in een bureaulade, de technische componenten al in het magazijn en zo schoof BMW de R nineT in 2014 de wijde wereld in. De moderne techniek en pure vormen lokten niet alleen veel eigen merkrijders in het zadel, maar ook rijders van buitenaf, die BMW’s tot dan toe altijd té doordacht en klinisch vonden. Ondanks de lange levertijd en bepaald niet milde prijs verkocht de luchtgekoelde boxer enorm goed. De retro had de tijd ook mee, een smaakvolle klassieke verpakking met écht moderne techniek was nog niet heel gangbaar. De nineT zou ook de ‘custombouwer’ in zijn (toekomstige) eigenaar moeten wakker schudden, daarom was de luchtkoeler af fabriek leverbaar in verschillende configuraties, bijvoorbeeld met een korte solo buddy of hoog of laag gemonteerde einddempers. Echt extreme ombouwen bleven uitzondering, als ze er al waren, dan op het conto van accessoiresspecialisten of customizers. Doet er feitelijk ook niet toe, de R nineT deugt namelijk niet alleen als ombouwobject, maar vooral als heerlijk sturende, dynamische roadster. De licht rauw lopende boxer met flink veel trekkracht past wat dat betreft naadloos is het retroplaatje, maar ook remmen en rijwielgedeelte weten te overtuigen. Latere varianten vormen veelal een andere interpretatie op hetzelfde retrothema, waarbij niet alleen het design een onderscheidende rol speelt, ook in technische zin verschillen ze. Denk aan voorvork, wielmaten en stuur. Onlangs werd de R nine-T-familie nog Euro5-proof gemaakt, blijft dus ook komende jaren dus gewoon voor het BMW-gamma behouden. Misschien volgt in 2023 zelfs wel een nieuwe!
MARKTSITUATIE
De R nineT staat te boek als enorm waardevast, iets dat vooral huidige eigenaren vrolijk zal stemmen. Het aanbod aan R nineT’s en afgeleiden daarvan is meer dan aanzienlijk en wat menigeen vooral zal opvallen is het hoge prijsniveau. Zelfs exemplaren uit het eerste modeljaar gaan zelden voor minder dan tien mille over de toonbank, ook omdat de aangeboden machines doorgaans over redelijk milde kilometrages beschikken. Varianten als de nieuwere Pure en Racer (die laatste schrikt veel geïnteresseerden af door zijn nogal opvallende ergonomie) zijn vanwege de lagere populariteit en gunstiger nieuwprijs voor een vergelijkbare prijs te krijgen. Daarentegen wel erg geliefd zijn de Urban G/S en Scrambler, met hun 19 inch voorwiel en langere veerwegen.
BEZICHTIGING
Als liefhebbersmachine en vaak ook tweede motor beschikt het gros van de R nineT’s over lage kilometerstanden en een zeer nette onderhoudsstaat. Hoewel het een nieuw model betrof, komen nagenoeg alle onderdelen uit de schappen van de R1200GS en R. De techniek is kortom behoorlijk uitgerijpt, waarbij de boordelektronica met enkel ABS tegenwoordig bijna puristisch aandoet. Latere modellen kregen overigens wel tractiecontrole en verschillende rijmodi aangemeten. Verder speelt het bouwjaar eigenlijk nauwelijks een rol. Fabrieksopties Optie 719 en originele gefreesde componenten gelden als meerwaarde, maar ook andere spiegels, knipperlichten en bijvoorbeeld een koplampgrille verhogen de waarde. Mits deze van gerenommeerde fabrikanten zijn uiteraard. Bij de Scrambler zijn een carterbeschermer en valbeugels geliefde opties, net als een bijpassende tassenset in retrostijl.