Occasion: BMW K1200S
Uitgelachen werd je nog net niet, maar in het zadel van een viercilinder BMW werd je tot 2004 niet echt serieus genomen door de snelle jongens. Maar met de komst van de K1200S werd alles anders. Niet alleen nieuw, maar ook als frisse occasion is deze Beier een gewilde fiets. Verwacht echter niet met een koopje thuis te komen.
BMW’s oude K-serie werd in de volksmond vaak spottend als ‘flying brick’ bestempeld. Rechtstreekse duels met de Japanse concurrentie werden dan ook steevast verloren. Te log, dik en traag, waren de geijkte woorden tijdens ‘buitenschoolse’ kroegsessies. Maar toen kwamen de Münchenaren met de nieuwe K1200S proppen. ‘Face the Power’ luidde in 2004 het thema van BMW’s publiciteitscampagne en power had de nieuwste K1200S: dik 167 pk klonk de boodschap uit Bayern en die paarden zaten er nog daadwerkelijk in ook.
Toch was BMW’s ‘Rekord Maschine’ aan het eind van zijn introductiejaar letterlijk bedlegerig door allerlei kinderziektes. De productie van de eerste serie K1200S werd er eind 2004 zelfs door stilgelegd. Een probleem met de hardingslaag van de slepers, zo luidde het officiële statement uit München. Maar aangenomen mag worden dat BMW onder die noemer ook wat andere problemen te lijf ging. Zo functioneerde het injectiesysteem bepaald niet vlekkeloos, was de tandwieltrein nogal luidruchtig en schakelde de zesbak verre van voorbeeldig in de lagere versnellingen.
Bij de hervatting van de productie, begin 2005, waren deze obstakels glad gestreken, maar een blijvend probleem van de K1200S bleek zijn drankzucht. Bij snelwegsnelheden gorgelt er zo maar een liter sap op krap 14,5 kilometer door de dorstige keeltjes, niet bijster zuinig dus. Duur sap ook, want als je optimale prestaties verlangt, moet je de tank volgooien met prijzige Super Plus. De K1200S kan door de pingelsensor ook wel benzine met een lager octaangehalte aan, maar dat gaat wel gepaard met wat vermogensverlies.
Eén van de smaakmakers van de nieuwste K-generatie is en blijft het revolutionaire rijwielgedeelte met Duolever voorwielophanging. De kroon op het veerwerk is het optionele ESA, waarmee je vering en demping per knopdruk elektronisch kunt veranderen. Op de occasionmarkt zijn veel van de aangeboden K1200S-en trouwens van deze optie voorzien. ‘Naakte’ basisvarianten vormen de uitzondering in het aanbod, de meeste fietsen zijn door hun eerste eigenaar in de regel al rijkelijk van allerlei accessoires voorzien. Dat maakt dat het occasionaanbod enorm veelzijdig is en je een K in droomuitvoering er zo uit kunt pikken. Bijkomend voordeel is dat alle kinderziektes van de eerste serie verholpen moeten zijn en je in feite meer van de 1200 kunt genieten dan de meeste eerste eigenaren.
[Kasten]
AANKOOPTIPS
Ondanks alle opstartperikelen staat de K bekend als een uiterst betrouwbare machine. Let er alleen wel op dat het onderhoudsboekje helemaal is bijgewerkt. Verder is het aan te raden om bij een BMW-dealer aan de hand van het framenummer te checken welke werkzaamheden er precies zijn uitgevoerd. Veel gebruikte K1200’s hebben een vervangingsdemper en dat is er in veel gevallen de oorzaak van dat het blok slechter loopt. Zorg er dus voor dat je bij een eventuele koop ook de originele demper meekrijgt.
MARKTSITUATIE
Het aanbod gebruikte K1200S-en is niet enorm en het merendeel van de aangeboden vierpitters valt onder de BMW Huisselectie. Privé wordt de K1200S nauwelijks aangeboden. Gebruikt wordt de BMW vanaf zo’n € 14.500,- aangeboden. In deze prijsklasse tot ongeveer € 16.000,- gaat het meestal om modellen uit bouwjaar 2005 met gemiddeld zo’n 29.000 kilometer op de klok. Voor een 2006-model moet je rekenen op een kleine € 17.000,-. De kilometerstanden liggen dan wel een stukje lager: ongeveer tussen de 6000 en 14.000. De meeste aangeboden K1200’s hebben extra’s als ESA, boordcomputer of verwarmde handgrepen.
[Tabelle, gehort zu MARKTSITUATIE]
Bouwjaar KM-stand Prijs
2005 5000-43.000 € 14.790,- – € 16.250,-
2006 5000-24.000 € 16.250,- – € 17.695,-
MODELGESCHIEDENIS
2004
Verkoopstart in de herfst van 2004, nieuwprijs € 17.350,-. Vlak na die start volgt echter een uitleveringsstop wegens problemen met de hardingslaag van de slepers (klepaandrijving).
2005
Herstart van de serieproductie in januari. Met ingang van augustus (begin modeljaar 2006) voldoet de K1200S aan de Eur3-norm. De schakelaar voor de alarmlichten komt te vervallen. De functie wordt nu geactiveerd door gelijktijdig op de beide knipperlichtschakelaars te drukken. Een boordcomputer is optioneel leverbaar. Nieuwprijs: € 17.490,-.
2006
De K1200S krijgt in augustus (begin modeljaar 2007) de nieuwste ABS-generatie (Integraal-ABS II), versnellingsbak aangepast, ontsteking en injectie gewijzigd. Bandenspanningcontrole als extra leverbaar. Nieuwprijs: € 18.000,-.
TERUGROEPACTIES EN MODIFICATIES
2005
Te ruime productietoleranties in de kogelgewrichten van het Duolever. Heeft in haast alle gevallen betrekking op motoren uit de eerste productieserie en wordt onder coulance verholpen. De optioneel leverbare middenbok wordt verlengd voor een stabielere stand. De lagering van de remschijven wordt gewijzigd om piepende geluiden tijdens remmen te voorkomen.
2006
De banjobout van de voorrempomp op de modellen met het nieuwe Integraal-ABS wordt vervangen door een nieuw exemplaar dat drukpieken in het systeem moet voorkomen. De ABS-sensor wordt omgeruild en de kabelvoering veranderd om foutieve montage na een band- of wielwissel te voorkomen.
2007
In de vuldop van het oliereservoir komt een overloopventiel om ‘zweten’ onder koude omstandigheden te voorkomen. Wijziging oliesproeier om koppelingsslip bij het wegrijden te vermijden.
[neue Kasten]
DE K1200S IN MOTOPLUS
MotoPlus nr. Soort test
9/2006 vergelijkingtest
18/2006 ABS-test
22/2006 duurtest
TECHNISCHE GEGEVENS
(bouwjaar 2004)
MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee balansassen, twee tandwiel- en kettingaangedreven bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, dry-sump smering, injectie Ø 46 mm, geregelde katalysator, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, cardan.
Boring x slag 79,0 x 59,0 mm
Cilinderinhoud 1157 cc
Max. vermogen 123 kW (167 pk) bij 10.250 tpm
Max. koppel 130 Nm bij 8250 tpm
RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, dubbele stalen draagarmen (Duolever) (met ESA: instelbare uitgaande demping), enkelzijdige aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar (met ESA: volledig instelbaar), dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 265 mm, dubbelzuiger remklauw, gecombineerd remsysteem , ABS.
Aluminium gietwielen 3.50×17; 6.00×17
Banden 120/70ZR17; 190/50ZR17
MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1571 mm, balhoofdhoek 60,6°, naloop 112 mm, veerweg v/a 115/135 mm, zithoogte 825 mm, volgetankt gewicht 254 kg, max. belading 196 kg, tankinhoud 19 liter.
METINGEN
TOPSNELHEID* 280 km/uur
ACCELERATIE
0 – 100 km/uur 3,0 s
DOORTREKKEN
60 – 100 km/uur 3,6 s
100 – 140 km/uur 3,5 s
VERBRUIK
Secundair 1 op 15,9
ALTERNATIEVEN
[Bild: MotoPlus nr 6/2007 Seite 64 unten (Blaue Maschine)]
HONDA CBR1100XX BLACKBIRD
Toen de 164 pk sterke Blackbird in 1996 verscheen, hield iedereen er rekening mee dat de 300 km/uur-grens geslecht ging worden. Gebeurde echter niet, maar dat neemt niet weg dat deze Honda een tempobeul pur sang is. Echte kritiekpunten zijn er nauwelijks. De Blackbird scoort hoge cijfers als het gaat om hanteerbaarheid, stabiliteit en prestaties. Bij de eerste update in 1999 ging het vermogen mede door de komst van injectie en een katalysator terug naar 150 pk, maar dat werd door de Blackbird-goegemeente niet echt als hinderlijk ervaren. Overtuigend bleven de sublieme gasaanname en modale verbruikscijfers. Zwakke punten zijn de Blackbird eigenlijk vreemd. Alleen de nokkenaskettingspanner is zo nu en dan een puntje van aandacht. Dat merk je snel genoeg aan een ritselend geluid uit de machinekamer.
Inmiddels draait de Blackbird al weer een dikke elf jaar mee in het Honda-gamma en dat in haast ongewijzigde vorm. De geruchten over een opvolger doen ook al weer vele jaren de ronde, maar bij Honda overheerst top de dag van vandaag absolute radiostilte. 2008 dan maar?
TECHNISCHE GEGEVENS
(bouwjaar 1999)
Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 1137 cc, injectie, 110 kW (150 pk), 115 Nm, zesversnellingsbak, ketting, aluminium brugframe, telescoop voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 24 liter, volgetankt gewicht 257 kg, topsnelheid 281 km/uur.
[Bild: MotoPlus nr 6/2007 Seite 64 oben bei Alternatieven]
KAWASAKI ZZ-R1200
In principe is de in 2002 verschenen Kawasaki ZZ-R1200 een doorontwikkeling van de al in 1990 gepresenteerde ZZ-R1100. Toegegeven, de 1200 onderging een aantal ingrijpende modificaties, maar in de basis bleef het concept van de 1100 behouden. Zo wordt deze Kawasaki net als voorheen gevoed door carburateurs en heeft het ook het bekende (gemodificeerde) Ram-Air-systeem dat al in de 1100 zijn wereldpremière als serieproductie beleefde. Vanwege de korte loopbaan van de 1200 (van 2002 tot en met 2005) is er – op de remschijven na – geen noemenswaardige modelupdate geweest.
Overtuigend is de ZZ-R1200 als het om windprotectie en stabiliteit op hoge snelheid gaat. Langzame en vooral krappe bochten liggen deze krachtpatser niet. Door zijn hoge gewicht en wat gevoelloze, stugge voorvork gaat de Kawa in zulke bochten wat stijfjes de hoek om. Voorbeeldig is daarentegen de erg precies schakelende zesbak. Typische zwakke punten kent de ZZ-R1200 eigenlijk niet. Als er dan toch problemen zijn, dan worden die vaak veroorzaakt door slecht of verkeerd onderhoud.
TECHNISCHE GEGEVENS
(bouwjaar 2002)
Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 1165 cc, carburateurs, 112 kW (152 pk), 124 Nm, zesversnellingsbak, ketting, aluminium brugframe, telescoop voorvork, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokdemper, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 23 liter, volgetankt gewicht 276 kg, topsnelheid 275 km/uur.
[Bild: MotoPlus nr 6/2007 Seite 64 unten bei Alternatieven]
SUZUKI GSX1300R HAYABUSA
De Suzuki GSX1300R Hayabusa was de eerste in serie geproduceerde motorfiets die de barrière van 300 km/uur wist te slechten. De topsnelheid van de Hayabusa deed nogal wat stof opwaaien en in 2001 begrensde Suzuki de top van haar kanon dan ook elektronisch op 295 km/uur. Het blok levert een geweldige 175 pk, maar doet dat zonder plotselinge vermogensexplosie. De indrukwekkende krachtsontplooiing begint feitelijk al bij het stationair toerental en ook in de hogere toerentallen lijkt er maar geen eind aan te komen. Het superstabiele rijwielgedeelte komt daarbij geen moment in verlegenheid.
In feite kun je bij een Hayabusa met een inspectie van eventuele valschade volstaan, maar het kan zeker geen kwaad om ook even achter de kuip naar eventuele olielekkages te kijken. Vooral het balhoofdlager krijgt het zwaar voor de kiezen door de vaak onvrijwillige wheelies tijdens accelereren. Een ander puntje van aandacht zijn de remmen. Als bij lage snelheid en lichte vertraging het remhendel pulseert, zijn de remschijven zo goed als zeker kromgetrokken.
TECHNISCHE GEGEVENS
(bouwjaar 1999)
Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 1299 cc, injectie, 129 kW (175 pk), 138 Nm, zesversnellingsbak, ketting, aluminium brugframe, upside-down voorvork, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokdemper, banden 120/70ZR17 en 190/50ZR17, tankinhoud 22 liter, volgetankt gewicht 251 kg, topsnelheid 300 km/uur.
[Unterschriften]
[Opener: 16301, ohne Unterschrift]
[Aktion auf erste Spread: 16299, ohne Unterschrift]
[Detail Bilder erste Spread]
[16188]
Met het optionele ESA-veersysteem is de vering met een druk op de knop aan te passen.
[16184]
Kijkje in de cilinderkop met de nokkenassen en de slepers die in eerste instantie voor problemen zorgden.
[15051]
Typisch BMW-klokkenspel.
[Zweite Spread]
[15740]
Opvallend is het rijwielgedeelte met Duolever voorwielophanging en het – door het ver voorover hellende blok – langgerekte frame.
[15172, Ohne Unterschrift]
[15057 bei Modelgeschiedenis]
Plaats hier uw tekst