Occasion Aprilia Tuono V4
Een Tuono combineert technische met visuele extravagantie zoals alleen een naked bike uit Italië dat kan. Met de 1100 modellen vanaf 2015 bereikt de Aprilia ook een hoge mate van volwassenheid.
Tuono betekent donder en niets anders. Toch staat onweer dankzij de krachtige V4 ook op het programma. Zoals vele andere zaken komt de naked rechtstreeks voort uit het super sportieve zustermodel RSV. De eerste V4 Tuono werd uitgebracht in 2011. De uitgebreide update van 2015 omvat zo veel meer dan 77 cc extra cilinderinhoud dat je gerust van een nieuw model mag spreken. Niet dat de liter-zware Tuono over te weinig vermogen beschikt, maar in de praktijk resulteert de grotere verplaatsing in een duidelijk merkbaar toegenomen machtsgevoel. De kortere overbrengingsverhouding speelt daarin ook een rol. Uiteindelijk maken details het verschil. Details als: de beter afgestelde vering, kleine wijzigingen in de zithouding en moderne elektronica zoals het drievoudig instelbare ABS. Alles bij elkaar opgeteld maken ze de 1.100 cc Tuono een van de sportiefste nakeds.
Nog wenselijker voor de meerderheid van de kopers is de meer prestigieuze Factory-versie. Die biedt voor een meerprijs van € 1.500,- een bredere achterband (200 in plaats van 190), Öhlins-vering, exclusief lakwerk en de sportieve (niet voor duopassagiers geschikte) achterkant van de RSV 4. Hoewel de concurrentie hem qua prestaties snel inhaalde, bepaalt de Tuono vandaag de dag nog steeds de norm op het gebied van weggedrag en blijft zijn rijgedrag opwindend. De viercilinder combineert als geen ander kracht, emotie en loopcultuur. Dit alles komt natuurlijk met een prijs: bij de aankoop (ook tweedehands), aan de benzinepomp en door de hoge onderhoudskosten. Hoge topprestaties zijn in het dagelijks leven vaak nogal academisch, maar de enorme fascinatie voor de Tuono is letterlijk tastbaar.
Marktsituatie
De Tuono is zeker geen alledaagse motorfiets, maar de tweedehandsmarkt biedt toch een aangenaam groot aanbod. Ongeveer de helft daarvan staat bij dealers en de andere helft bij particuliere aanbieders. Zelfs vroege modeljaren met kilometerstanden van meer dan 30.000 kilometer zijn niet goedkoop. Koopjes onder de € 9.000,- zijn uitermate zeldzaam. Wie zijn oog heeft laten vallen op een Factory- of een voorbeeldig onderhouden Tuono uit 2017 moet met een begroting van minstens € 12.000,- werken. Het prijsverschil (€ 1.500,- tot de model-update in 2021) tussen een RR en Factory is minder groot op de tweedehandsmarkt, maar het topmodel is waardevaster. Jonge tweedehands modellen uit 2019 worden nog steeds verhandeld tegen prijzen boven de € 15.000,-. De huidige modelgeneratie (vanaf 2021) wordt niet aangeboden voor minder dan € 17.000,-.
Bezichtiging
Ondanks zijn sportieve genen wordt de Tuono als uitgerijpt beschouwd en zijn V4-motor bij regelmatig onderhoud als betrouwbaar. Motoren met meer dan 40.000 kilometer zijn geen zeldzaamheid. Ratelende kettingspanners plaagden de voorganger af en toe, maar bij de 1.100 Tuono is dat geen probleem meer. Belangrijke tip van een pro: gebruik bij een oliewissel altijd een origineel oliefilter. Naast de jaarlijkse beurt (of elke 10.000 kilometer), is elke 20.000 kilometer een grote onderhoudsbeurt nodig. Daarbij wordt onder meer de klepspeling gecontroleerd. Afhankelijk van de noodzaak om de kleppen wel/niet te stellen kan deze inspectie vrij duur (€ 700,- tot € 1.200,-) zijn.
Populaire accessoires:
Populair en door nieuwprijs van duizend euro ook waarde verhogend: een uitlaat van Akrapovič. Ook geluiddempers van SC-Project (vergelijkbaar prijzig) MIVV en Arrow beloven een beter geluid en minder gewicht. Kleine LED-knipperlichten en smalle kentekenplaathouders zijn ook populair. Verder wordt relatief weinig aan de motorfiets vastgeschroefd.