Occasion – Aprilia RSV4
Pittig blok, fantastisch rijwielgedeelte en een messcherp, ultradirect rijgevoel: dat is de Aprilia RSV4 in een notendop. Waar moet je op letten bij het kopen van deze Italiaan op de tweedehandsmarkt?
Wie bij het eerste bezoek aan zijn of haar toekomstige schoonouders met een motor voor komt rijden, zal moeite moeten doen het plakkaat van ideale schoonzoon of -dochter te bemachtigen. Helemaal als je bij die ontmoeting van een sportieve Italiaan stapt die het oorverdovende geluid van een V4 met zich meedraagt. Dan zul je echt met iets beters moeten komen dan een goede fles wijn die je voor de zekerheid in de rugzak had gestoken. Ja, ik spreek uit ervaring.
De Aprilia RSV4 heeft het in zich: een motor die bij zijn lancering in 2009 180 pk had, onderin bescheiden, bovenin buitenaards, dorstig, zonder ooit té overweldigend te zijn. Vanaf 2010 was de ravissante, compacte superbike optioneel ook met het flink uitgebreide Aprilia Performance Ride Control (APRC) elektronica-pakket te koop. Tractiecontrole, quickshifter, wheeliecontrole, de hele bups. Drie jaar later standaard aangevuld met ABS. Niet alleen zinvol voor het circuit, waar deze V4 zich als een vis in het water voelt, maar ook heel handig voor de bekende ‘even een stukje rijden over de binnenwegen’-ritjes. Al die doorontwikkelingen hebben overigens nooit iets afgedaan aan de aantrekkingskracht van de RSV4. Dat is ook te zien op bij het occasion-aanbod. Afhankelijk van het bouwjaar en de aankleding moet er voor het inmiddels acht jaar oude model, gemiddeld 8.000 euro voor een gebruikte RSV4 betaald worden, waarbij gerepareerde valschades zeker niet uitgesloten zijn. Problemen met de elektronica zijn het meest voorkomende euvel. Daar staat tegenover dat de problemen bij de schoonouders, ondanks de RSV4, tot het verleden behoren.