Occasion – KTM Adventure
Hardcore allroad-fans krijgen met deze KTM Adventure – met name met de S- en R-versie – bijna een rally-achtige machine in handen. Het ideale apparaat voor individualisten? Met deze rauwdouwer zou dat zomaar eens kunnen.
De V-twin hakkelt en giert naar toerentallen. Op lange snelwegetappes heb je al snel een pijnlijk achterste door het smalle en harde zadel, op topsnelheid met koffers is er sprake van pendelen. Rangeren met de 990 is voor mensen onder 1.75 meter een regelrechte nachtmerrie. En belerende GS-rijders zullen met opgeheven vinger verklaren: “Mijn motor biedt meer comfort en bescherming”. De KTM-rijder hoort het allemaal gelaten aan en wacht tot het asfalt plaatsmaakt voor onverhard terrein en dan is het: “Ach stik, eat my dirt!”
Geen andere allroad is sneller en behendiger in het terrein als deze KTM. Wie durft (en banden met grof profiel monteert), schiet met 180 km/uur, uiteraard staand op de voetsteunen met het zadel tussen de dijen geklemd over de piste – dichter bij Dakar kun je qua gevoel niet komen. Niet zo gek, want het voorgaande model, de 950, werd inderdaad voor de legendarische rally ontwikkeld en er ook uitvoerig op de proef gesteld voor hij bijna één-op-één bij de dealer kwam te staan. Van 2006 tot 2012 zette deze 990 de consequente offroad-koers voort. En met het meer gecultiveerde, potentere en betrouwbaarder blok is het ook de betere motor.
Bij de standaard versie hebben meer gematigde rijders baat bij het ABS – bijzonder nuttig op het Europese wegennet. Bij de meer compromisloze ‘S’ en ‘R’ moet het zonder, want door de riante veerwegen hoef je woestijnzand niet per se uit de weg te gaan. Remmen? Daar liever niet! Opgelet: de 990 Adventure is zeker geen alleskunner, maar wel een absolute aanrader voor de reizende hardcore allroad-rijder.
AANKOOPTIPS
De eerste vraag, die zich aandient, is die naar terreingebruik, met name bij de S- en R-modellen. Waar andere dikke allroads in hun leven vaak niets anders zien dan asfalt alleen, maken Adventure-rijders nog wel eens een flinke onverharde uitstap of nemen ze deel aan een hobby-rally. Dat belast het materiaal uiteraard meer, en bij offroad-gebruik moet je extra alert zijn op valsporen, loszittende spaken, lekkende veerelementen en beschadigingen aan de radiateur. Maar wie zelf ook met zo’n KTM het terrein in wil duiken, zal zich niet druk maken om een paar krassen. Zeker niet als de prijs goed is en het onderhoud verder in orde is. In lichte mate waardevermeerderend zijn onderdelen als valbeugels, een hogere ruit of een navigatiesteun uit KTM’s accessoiregamma of uit dat van een bekende accessoirefabrikant. Koffers worden doorgaans als mooie bonus gezien.
MARKTSITUATIE
De meer terreingeoriënteerde S- en R-modellen kom je niet zo heel veel tegen. Royale veerwegen zijn voor het gros van de kopers minder belangrijk dan ABS, en ook dat is vaak geen bezwaar geweest om toch even het terrein in te gaan. Kom je toch een S of een R tegen, dan moet je op een vraagprijs van minimaal € 5.000 rekenen. Opvallend is ook bij de standaard modellen de vaak hoge kilometerstand, er worden maar weinig Adventure met minder dan 20.000 kilometer op de klok aangeboden. Blijkbaar is dit een machine waar veel mee gereden wordt en die maar weinig werkloos in de schuur staat – een goed teken trouwens. Maar ondanks die hoge kilometrages zijn koopjes zeldzaam. Goed onderhouden modellen met ABS uit het eerste bouwjaar moeten zelfs met 50.000 kilometer op de klok vaak nog meer dan € 5.000,- opbrengen. Vanaf zo’n € 6.500,- kom je de nettere exemplaren tegen. Vaak van de eerste eigenaar, met maximaal 30.000 kilometer levenservaring, koffers en andere extra’s. Ook bij dealers zijn dit soort modellen wel te vinden. De pijngrens, zelfs voor intensief gebruikte fietsen uit het laatste modeljaar, ligt bij zo’n € 9.500,-.