Nieuwe veiligheidssystemen
Ergens daarboven zweeft ze, de ‘cloud’. Onze foto’s, correspondentie en onze andere data worden er opgeslagen. En straks ook hoe en waar we motorrijden. Of juist niet meer, omdat we gevallen zijn. Dan slaat de cloud alarm. Maar eigenlijk kunnen we niet meer vallen, omdat de cloud over ons waakt. Als iedereen meedoet, tenminste.
George Orwell had waarschijnlijk genoegdoening gevoeld. Omdat zijn ‘1984’ – met een beetje vertraging – toch nog waarheid wordt. Dik 30 jaar later is de volledige controlestaat een feit. Althans, zo zien de sceptici het. Maar je kunt het ook anders zien. Er op vertrouwen dat er op betrouwbare wijze met onze gegevens wordt omgesprongen. Je er over verbazen dat die gegevens in milliseconden door de datakosmos flitsen. En dankbaar zijn dat ze in het meest ideale geval in staat zijn om ongelukken te voorkomen.
Hoe dat werkt? Vooral razendsnel, nagenoeg in ‘real time’. De automobilist op de kruising ziet de motorrijder niet (zie grote illustratie), omdat deze door een rechts afslaande vrachtwagen wordt afgedekt. Maar de cloud ‘ziet’ hem – en stuurt een waarschuwing naar de auto. Gevaar herkend, gevaar voorkomen, voorrang gewaarborgd. Of iets van die strekking. Ander voorbeeld: ergens op een goed geasfalteerde secundaire weg, het regent, forse bitumenstroken in een bocht, een enorm verschil in grip. Dat herkennen de sensoren in de voertuigen van andere verkeersdeelnemers in de netwerk-wereld en melden dat vervolgens aan de motorrijder, die de betreffende bocht nadert. Die minder op zijn beurt vaart, omdat hij weet dat hij verderop glad kan zijn. Of – en dat is inderdaad nog toekomstmuziek: de motorfiets mindert zelfstandig vaart, zonder toedoen van de rijder. Welkom in Utopia?
Absoluut niet. ‘Connected Horizon’ noemt bijvoorbeeld Bosch deze technologie, waar overigens ook andere fabrikanten aan werken. Eind 2016 wil de Duitse fabrikant de ‘Connectivity Control Unit’ (CCU) op de markt brengen, een apparaat zo groot als de handpalm, dat middels de CAN-Bus-boordelektronica met de regelunits en middels standaard interfaces met de sensoren van een motorfiets is verbonden. Deze CCU heeft een mobiele zendmodule, en kan zo met de cloud (een door Bosch zelf beschikbaar gestelde variant, lees: veiligheid), maar ook met andere voertuigen communiceren, en wel tot tien keer per seconde. Dat wil zeggen dat het systeem bij een ongeluk middels de beschikbare sensoren en intelligente crash-algoritmes razend snel het onheil herkent en een noodoproep met exacte positiebepaling doorgeeft (eCall). Ook een eventuele diefstal wordt met behulp van speciale parameters herkend, waarna de exacte positie van het voertuig aan een servicecenter wordt doorgegeven en de politie wordt ingeseind. Als het minder ernstig is en in geval van panne alleen de techniek het laat afweten, komt ‘bCall’ in beeld. Een druk op de knop en je bent verbonden met een servicecenter, de dichtstbijzijnde garage wordt gealarmeerd en krijgt ook de storingsdiagnose meegestuurd, zodat meteen de noodzakelijke onderdelen meegenomen kunnen worden.
Maar ook als alles op rolletjes loopt, kan de CCU van waarde zijn. Onderweg geen hotel kunnen vinden en geen idee waar je heen moet rijden? ‘iCall’ helpt je verder, zorgt meteen ook voor een boeking en leidt je via de navigatie (zie onder) ook naar het juiste adres. En pas daar aangekomen moet je pas je persoonlijke gegevens prijsgeven. Bij de receptie van het hotel….