Nieuwe duurtestmotoren
WELCOME TO THE JUNGLE……zong Guns n’ Roses ooit. Nu is een duurtest bij MotoPlus geen junglekamp, maar diverse beproevingen, oefeningen en soms ook gevaren liggen altijd op de loer. Nieuw in het duurtestkamp zijn de Aprilia Shiver 900, de Honda GL1800 Gold Wing en de KTM 790 Duke.
Laten we beginnen met de Honda: dat lijkt haast een spook, iedereen heeft het er over, maar niemand ziet hem. Tenminste niet bij ons op de redactie. Onzichtbaar is de Honda zeker niet, voortdurend op pad wel. Allereerst reden we er in het kader van een test dwars mee door Duitsland en vervolgens ging de Gold Wing eigenlijk naadloos door naar de volgende rijder en bestemming. Er bleef eenmaal aan het stuur van de uitnodigende zescilinder nauwelijks tijd over om te tanken, laat staan voor een wasbeurt of zelfs de beginmeting op de vermogensbank. Dat laatste is vanwege de DCT-versnellingsbak trouwens alleen mogelijk met speciale apparatuur van Honda zelf. Dat hadden we op een gegeven moment in huis, alleen de Gold Wing zelf ontbrak steeds. Afijn, die meting is inmiddels achter de rug en na de vergelijkingstest met de BMW K1600 Grand America (zie MotoPlus 13/2018) werd bij kilometerstand 8.000 de achterband vervangen. Ook de voorband is zo langzamerhand aan vervanging toe, aangezien deze niet constant op spanning blijft, getuige de steeds weer opduikende waarschuwing in het dashboard dat de spanning voor te laag is. Overtuigend zijn, niet geheel verrassend, de windbescherming en het comfort van de Honda. De Sport-modus van de DCT-bak is echter voor veel rijders te agressief. De Tour-modus werk daarentegen heel soepel, net als de rest van deze gouden vleugel.
Honda GL1800 Gold Wing
Max. vermogen:
126 pk bij 5.500 tpm
170 Nm bij 4.500 tpm
Door de DCT-versnellingsbak is de vermogensmeting alleen met speciale software mogelijk.
Aprilia Shiver 900
Beginmeting:
91 pk bij 8.800 tpm
81 Nm bij 6.300 tpm
Meteen aan de bak: ook de Aprilia Shiver ontkomt niet aan de vermogensmeting. Resultaat: zie boven.
Hij werd al verwacht toen hij met 980 kilometer op de klok en na de eerste beurt uit de Transporter in onze redactiegarage rolde, om meteen daarna ingepland te worden voor een rit naar de Elzas. Ondanks de wat rukkerige gasrespons onder de 3.500 toeren ontpopte de Italiaan zich direct tot een aangename alledaagse machine. Verder kregen in het logboek sinds de komst van de Aprilia vooral de goede zitpositie en het comfortabele zadel lof toegezwaaid. Minpunt is dat de rijden in een fikse regenbui flink vies wordt door opspattend water. Een andere collega mist een beetje balans in de vering. Problemen hebben we echter nog niet gehad. Kilometerstand: 4.000; verbruik: 1 op 22,2.
KTM 790 Duke
Beginmeting:
106 pk bij 9.500 tpm
87 Nm bij 7.900 tpm
Vertrouwen is goed, verzegelen nog beter. Zo kunnen er bij werkplaatsbezoekjes niet stiekem onderdelen worden vervangen.
Een paar dagen na de Shiver kwam ook de KTM 790 Duke bij onze redactie aan. Met 1.092 kilometer op de klok was ook de Oostenrijker al goed ingereden. Mooi, want ook de nieuwe Duke ging meteen op pad. In het logboek komen we vooralsnog kreten als ‘als de brandweer’, ‘gifkikker’ en ‘kanonskogel’ tegen. Enerzijds. Anderzijds blijkt deellast niet echt aan de KTM besteed te zijn, het blok vibreert en ‘langzaam’ is niet echt zijn liefhebberij. Na ongeveer 4.000 testkilometers lijkt het beste alleen al wel van de standaard Maxxis-banden af. Verdere bijzonderheden: geen.
Problemen Triumph Thruxton R
Onze duurtest Thruxton R wordt al een poosje geplaagd door allerlei problemen. Paul Stroud, Chief Commercial Officer Triumph Motorcycles, gaat op de problemen in.
? Hoe verklaart Triumph de defecten die tijdens onze duurtest zijn opgetreden?
! “We zijn teleurgesteld dat de Thruxton in de duurtest achterblijft bij onze verwachtingen en ver beneden onze fabrieksstandaard presteert.”
? Zijn er bij Triumph verdere gevallen van een lekkend carter bekend?
! “Sinds de introductie van de Thruxton in het voorjaar van 2016 heeft dit verschijnsel zich wereldwijd bij slechts vijf modellen voorgedaan, en dat bij meer dan 10.000 verkochte units.”
? Defecte dynamo, beslagen cockpit, vervangen cilinders en tuimelaars met pitting: zijn deze kwaliteitsproblemen aan toeleveranciers toe te schrijven?
! “Nee, de cilinders zijn uit voorzorg vervangen om een al langer lopend vermogensprobleem tegen te gaan. Beslagen instrumenten hebben we een enkele keer gezien, deze zijn onder garantie vervangen. In de lopende serie is het dashboard aangepast. Voor wat betreft de tuimelaars en de dynamo laat onze evaluatie een foutfrequentie van minder dan 0,01 procent van alle geproduceerde voertuigen zien. We zijn er dus van overtuigd dat er absoluut geen sprake kan zijn van kwaliteitsproblemen bij onze toeleveranciers.”
? Gezien de hoogwaardige remcomponenten zijn de problemen met het wisselende drukpunt enigszins verrassend.
! “De Brembo M4.34 remklauwen op de Thruxton R zijn hoogwaardige componenten. Deze klauwen zijn bijzonder gevoelig voor de wijze waarop het remsysteem wordt ontlucht, en dat kan van invloed zijn op de slag van en gevoel in het remhendel. Gezien deze gevoeligheid hebben Triumph en Brembo een omvangrijk manueel ontluchtingsproces ontwikkeld, dat bij onze dealers bekend is.
Reactie redactie: bij de duurtest-Thruxton wisselt het drukpunt ondanks meerdere keren ontluchten nog steeds.