Newsflash 17 – 2006
De naam Kobutex is onlosmakelijk verbonden met de wegracerij. In 1992 werd het Kobutex Racing Team opgericht en werden er verschillende successen geboekt in het ONK wegrace, waaronder drie nationale titels. Desondanks staat het Friese team dit jaar niet meer op de deelnemerslijst, omdat de aandacht gefocust moest worden op heel andere zaken. Na een gedwongen afwezigheid van vijf jaar op de motorkledingmarkt is Buitenpostse bedrijf op 1 april van dit jaar weer begonnen met datgene waar ze groot mee zijn geworden, motorkleding. In een branche met hevige concurrentie is het dan ook best bijzonder dat oude vaste klanten na lange tijd de weg naar Kobutex terug hebben gevonden. Eigenaar Freddy Kooistra:”We plukken nu de vruchten van tien jaar onvoorwaardelijke inzet voor de klant. In 1991 zijn we hier in Buitenpost begonnen, in juni 2000 zijn we echter verhuisd naar een nieuw pand in Leek. Negen maanden later hebben we de zaak verkocht aan MotoPort Groningen, dat als gevolg van een brand totaal in de as lag. Voorwaarde was wel dat we ons dan vijf jaar lang niet met motorkleding zouden bezighouden. Aan die afspraak hebben we ons gehouden, maar nu gaan we dus weer vol energie aan de slag. Dat onze oude klanten allemaal vol enthousiasme terugkomen, zie ik als een blijk van waardering voor hetgeen we vroeger voor hen hebben betekend.” Naast de verkoop van alle soorten en maten kleding, beschikt Kobutex ook over een eigen atelier voor het herstellen en aanpassen van zowel textiel als leren kledij. Bovendien is er ook nog een kleine rol weggelegd voor de verkoop van motoren. De motorbranche kijkt niet terug op een al te florissant jaar, toch was dit voor Freddy Kooistra geen reden om zijn heil ergens anders te zoeken:”De economie trekt weer aan en de mensen zijn positiever ingesteld. Ook de animo voor het motorrijden zit weer in een lift, slechter zal het wat dat betreft absoluut niet worden. Wij blijven gewoon kijken naar de trends in de markt en spelen daar op in. Komt het allemaal wel goed.” Kobutex, Oost 6, 9285 XL, Buitenpost, tel. 0511-542017, www.kobutex.nl 2 MOTO MORINI 9½ BINNENKORT LEVERBAAR In 1991 leek er definitief een roemloos einde te komen aan het roemruchte Italiaanse merk Moto Morini uit Bologna. Dankzij bemoeienissen van Franco Morini werden er nieuwe investeerders gevonden die gezamenlijk zorgden voor de noodzakelijke financiële impuls. Dit resulteerde eind 2004 in de presentatie van de Corsaro 1200, een 87º V-twin met 140 pk. Dat model krijgt binnenkort een iets tammer broertje met de naam 9½, een hommage aan de legendarische 3½ V-twin uit de jaren 70. De 9½ is een allrounder die net als de Corsaro wordt aangedreven door de 1187 cc V-twin met een blokhoek van 87º. Het blok is niet 1 op 1 overgenomen, want men heeft op de fabriek hard gewerkt om het blok juist bij lagere toerentallen sterker te maken. Daarvoor zijn de inlaatkanalen van de 9½ verkort en de diameter van de kleppen verkleind. Daarnaast werd ook de mapping aangepast. Samen met een verhoogde compressieverhouding levert de V-twin nu meer trekkracht onderin en een verbeterde lineaire vermogensafgifte. Het topvermogen komt ligt op 117 paardenkrachten bij 8500 tpm, terwijl bij 6700 tpm het maximum koppel van 102 Nm voorhanden is. Het blok is als dragend deel gemonteerd in een stalen vakwerkframe. De 50 mm upside-down-voorvork komt bij Marzocchi uit de schappen en Brembo leverde de 320 mm halfzwevende remschijven met vierzuiger-remklauwen in het voorwiel, evenals de 220 mm remschijf met tweezuiger-remklauw achter. In de komende MotoPlus kun je al een uitgebreide rij-impressie lezen over deze nieuwe 9½, die vanaf medio november leverbaar is in Nederland. De prijs is nog niet bekend, maar gezien de verkoopprijs van de Corsaro 1200, verwachten we dat deze rond de € 12.000,- zal liggen. Kijk voor meer informatie op www.mototricolore.nl. 3 [Bild fotocap Nakano und Team-Jacketfoto] KAWASAKI KLEEDT JE AAN Bij Kawasaki kleden ze je niet uit maar aan, tenminste als je een echte fan van Team Green bent. Bij alle Kawasaki dealers kun je nu de officiële teamkleding van het Kawasaki Racing Team bestellen. T-shirts, cargobroeken, korte broeken, jacks, rugzakken, stickersets; werkelijk alles wat met het MotoGP-team te maken heeft, is te krijgen. Bij de meeste items kun je desgewenst ook nog kiezen voor het “17”-logo van Randy de Puniet of het “56”-logo van Shinya Nakano. 4 [Bild 17 Bilstein] TERUG VAN WEGGEWEEST: BILSTEIN SCHOKBREKERS De oudere motorrijders en crossers onder ons kennen de naam vast nog wel: Bilstein schokbrekers. De laatste decennia was het Duitse schokbrekermerk vooral actief in de sportieve autowereld, maar na 34 jaar houdt Christoph Specht van het traditierijke Duitse merk het voor gezien en is het bedrijf in andere handen over gegaan. Het bedrijf heet nu Thyssen-Krupp Bilstein Tuning GmbH en is gevestigd in Ennepetal. Bovendien gaat men ook voor motorfietsen weer volop schokbrekers produceren. Het merk specialiseert zich vooral in klassieke schokbrekers met verchroomde veren. Info: www.Bilstein-Motorrad.de 5 [Bild Harley met ABS] HARLEY OOK MET ABS-REMMEN Cynici zullen zeggen dat ABS-remmen op een Harley-Davidson hetzelfde zijn als duovoetsteunen op een MotoGP-racer: overbodig dus. Blokkerende wielen bij het remmen associeer je nu ook niet direct met een Harley. Toch werkt ook de Amerikaanse fabriek hard aan een ABS-remsysteem op haar machines, niet in de laatste plaats omdat de toekomstige Europese Euro4-eisen dat ook voorschrijven. Inmiddels heeft Harley een ABS-systeem operationeel en het wordt zelfs al uitgeleverd: de voor politiekorpsen bedoelde H-D’s kunnen af-fabriek voorzien worden van een anti-blokkeer-remsysteem. Naar alle waarschijnlijkheid worden in de loop van 2007 andere (“civiele”) Harley’s leverbaar met ABS. 6 [Bild 3_BMW1200S_SO_06] AKRAPOVIC ONDER R1200S Voor de R1200S-rijder die wat meer leven onder zijn derrière wil, heeft het Sloveense Akrapovic een nieuwe slip-on demper ontwikkeld. Deze demper (€ 1439,90) van titanium/carbon moet het koppel in het middengebied een oppepper geven en het maximum vermogen iets verhogen. Akrapovic zelf claimt ruim 117pk bij 7900 tpm. Wil je er geen gras over laten groeien, dan kun je ook kiezen voor een volledig systeem. Daarbij heb je de keuze uit RVS (Racing) of titanium (Evolution). Beide dempers leveren 6,2 pk extra rond de 5400 tpm en met de Evo-versie bespaar je ook nog eens 5,7 kilo gewicht. De RVS kost € 1880,20 en de Evolution hang je voor € 2606,10 onder je R1200S. Info: www.gpproducts.nl of tel. 0416-66 06 63. 7 [Bild aus MRD 18/Seite 10 oben] KR5V TRACKER MOTOGP RECYCLING Wat doe je als je na afloop van een MotoGP-seizoen met een aantal motorblokken zit die je niet meer kunt gebruiken? In de shredder? Niet bij Team Roberts, waar ze eind 2005 met een paar van de eigen KRV5-blokken bleven zitten. Kenny Roberts, een man met gevoel voor race-erfgoed, sloot de handen ineen met motorontwerper Roland Sands en dat heeft geresulteerd in deze toch wel heftige KRV5 Tracker. Om de 200 pk sterke 1000cc-V5 met peperdure aluminium cilinderkop en titanium kleppen heeft Sands een overdonderende machine ontworpen die qua lijnen sterk doet denken aan een US-Boardtracker uit 1914. Geheel in stijl is wat dat betreft het ontbreken van een voorrem op de KRV5, achter zit trouwens een bijzonder fraaie radiaal gemonteerde klauw. Info: www.rolandsands.com. 8 [Bild EML Manhattan Trike 1] HARLEY-TRIKE VAN EML Na de Bermuda en de Martinique trikes, op basis van respectievelijk de Honda GL1500 en GL1800 GoldWing heeft het Needse bedrijf W-Tec/EML nu voor de eerste keer een trike ontwikkeld op basis van een Harley-Davidson. De achterpartij van de H-D werd stevig onder handen genomen en voorzien van twee vette 225/70R17-achterbanden op een spoorbreedte van 1,02 meter en een aangepaste carrosserie. De nieuwe trike krijgt de naam Manhattan mee. In principe is de ombouw geschikt voor alle H-D Touring-modellen, inclusief de Road King. Bij de Manhattan worden het H-D voorwiel en voorvork gewoon gebruikt, maar is door een aangepaste wielophanging de naloop wel een stuk kleiner geworden, waardoor het sturen niet al te veel kracht kost. Info: www.emlsidecar.com of tel: 0545-29 21 54. 9 HIT-AIR AIRBAG JAS Helemaal nieuw is de airbag jas van het Japanse Hit-Air niet, maar nieuw is wel dat deze jas met ‘kreukelzone’ onlangs als eerste een CE-keur voor het airbagsysteem heeft gekregen. Bij testen voldeed het jack ruimschoots aan de normen voor wat betreft schok- en energieabsorptie en verbaasde het met een ultrasnelle opblaastijd. Waar de norm op 0,4 seconde is gesteld, vullen de luchtkanalen van de Hit-Air zich al binnen 0,2 seconde na activering. Het nekgedeelte heeft slechts 0,08 seconde nodig.Het systeem treedt in werking als een aan een CO²-patroon bevestigde kabel wordt losgerukt. Dit gebeurt alleen in het geval van een valpartij, aangezien er een minimale kracht van 30 kilo voor nodig is. Bang om de airbag per ongeluk te activeren als je bijvoorbeeld van de motor stapt en de kabel vergeet, hoef je dus niet te zijn. Eenmaal opgeblazen beschermt de airbag de nek, wervelkolom, stuitbeen en vitale organen als lever, milt en maag. Armen en schouders worden beschermd door de gebruikelijke CE-protectoren. Veiligheid blijkt echter wel zijn prijs te hebben, want hier en daar valt wel een kanttekening te maken. Zo blijft de jas, ondanks het Reissa-membraam, niet kurkdroog na een rit in de regen. Verder hebben de mouwen aan de onderkant geen trekbandjes om ze strak te zetten en ook geen ritssluiting om de handschoenen makkelijk onder de mouw te krijgen. De klittenbandsluiting bij de kraag is te kort voor een optimale sluiting en de buitenzakken zijn niet met een rits afsluitbaar. Als de fabrikant wat dat betreft nog even de puntjes op de ‘i’ zet, maakt de Hit-Air zijn bepaald niet kinderachtige aanschafwaarde van € 499,- helemaal waar. De jas is er overigens ook in andere uitvoeringen en komend jaar verschijnt de eerste leren jas met airbag. Info: www.protaxion.nl. MotoPlus-oordeel: VOLDOENDE