MV Agusta F4 1000 Senna
Vijf procent van € 33.999,- is nog altijd € 1699,95. Dit percentage van de prijs van de in een beperkte oplage van 300 stuks geproduceerde exclusieve F4 1000 Senna komt ten goede aan een door Ayrton Senna in het leven geroepen stichting die opkomt voor kinderen in nood. Dat is alvast het eerste goede doel van deze machine. Goed, je kan het verwerpelijk vinden dat het goede doel door middel van een uiterst luxueus stuk speelgoed wordt gediend, maar dat zal de door de Senna Foundation ondersteunde kinderen een zorg zijn en eigenlijk doe je daarmee ook deze MV te kort. Het is namelijk een begenadigd en giftig stuurapparaat dat de volle inzet van zijn berijder verlangt. Geheel in de stijl van zijn naamgever dus en dat is zijn tweede goede doel. Technisch is de Senna gebaseerd op de halverwege vorig jaar gepresenteerde F4 1000R met zijn sterkere en aangepaste blok. Als extraatjes heeft de Senna onder andere een superfijne Sachs race-achterschokdemper met high- en lowspeed instelmogelijkheden voor zowel in- als uitgaande demping en een speciale Marzocchi voorvork, de meest geavanceerde uit het programma volgens MV. Of het daaraan ligt of aan het aura van de Senna blijft een geheim, maar feit is wel dat ‘ie – zei het marginaal – voelbaar beter stuurt dan de standaard 1000R. Waar de R in een eerdere test in de Parabolica-bocht op het grote Hockenheim nog parmantig met de staart kwispelde, pakt de Senna die twee procent extra stabiliteit en blijft uiterlijk onbewogen. Net als de R staat ook de Senna op de voor straatgebruik goedgekeurde versie van de Pirelli Dragon Supercorsa, achter in de maat 190/55. Het Italiaanse rubber presteert uitstekend en brengt het vermogen van de MV zelfs onder forse hellingshoek nog met veel vertrouwen aan het asfalt. Alhoewel de remmen het door de vele ronden die we reden behoorlijk voor de kiezen kregen, hielden ze probleemloos stand. Het drukpunt lag na de eerste scherpe ronden vast en veranderde nadien ook niet meer. [Unterschriften] Wie zich in het labyrint van de instellingen van de achterschokdemper heeft vergist, kan zich in de foto links oriënteren. Van al het andere mooie spul kun je eenvoudig zo genieten. TECHNISCHE GEGEVENS MV AGUSTA F4 1000 SENNA MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee ketting aangedreven bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, injectie Ø 46 mm, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 76,0 x 55,0 mm Cilinderinhoud 998 cc Compressie 13,0 : 1 Max. vermogen 128,0 kW (174 pk) bij 11.900 tpm Max. koppel 111 Nm bij 10.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 50 mm, volledig instelbaar, enkelzijdige aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokdemper, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 210 mm, tweezuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Banden 120/70ZR17; 190/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1408 mm, balhoofdhoek 66,0°, naloop 98,5 mm, veerweg v/a 118/120 mm, drooggewicht 192 kg, tankinhoud 21,0 liter. Garantie twee jaar Kleur zwart Prijs NL € 33.999,- / B € 29.999,- INFO MV Agusta Benelux, tel. +31 (0)184-657 171, www.mvagusta.nl [AUS MRD 26/2006 Seite 44/45 oben] GET-HONDA CRF450 SUPERMOTO INJECTIEKANDIDAAT Dat ook crossmotoren standaard van injectie worden voorzien, is nog slechts een kwestie van tijd. Tot die tijd heeft een groeiend aantal gespecialiseerde bedrijven vrij spel. Een voorbeeld is het Italiaanse Get (www.getdata.it), dat injectie-ombouwkitjes aanbiedt voor ééncilinder wedstrijdmachines. Afgelopen seizoen reed de Fransman Antoine Meo al met een dergelijke kit in de MX2 GP’s. We konden kort kennis maken met een Honda CRF450R supermoto wedstrijdmachine met Get injectie. Tijdens die korte rit werden de voordelen van injectie al snel duidelijk. De motor hangt heel direct, maar niet te agressief aan het gas en voelt in het middengebied duidelijk stukken alerter aan dan de seriefiets. Toch blijft de gasaanname steeds heel fijn doseerbaar en de afstelling van het injectiesysteem is al nagenoeg perfect. Alleen helemaal bovenin vlakt het vermogen wat af, wat zich volgens Get door een iets gewijzigde mapping laat verhelpen. Bij enduro-modellen, dus CRF250/450X, is de ombouw redelijk eenvoudig, omdat ze standaard een accu hebben. De crossers hebben een kleine accu nodig, die op deze testmachine in het luchtfilterhuis werd ondergebracht. [Unterschriften, seite 45 oben] Voorlopig alleen leverbaar voor de Honda CRF, de rond 2500 euro kostende injectiekit van Get. [Mitten] Snel in serieproductie: injectieversies op basis van de CFR450X van HM (www.hmmoto.it).