MV AGUSTA BRUTALE 910R
Compacttest MV Agusta Brutale 910R Als MV Agusta een motor ontwerpt, lijken grenzen te vervagen. En aan bepaalde regels houden ze zich al helemaal niet. Is het dan nog verwonderlijk dat je als rijder van een Brutale 910R automatisch in een outlaw verandert? Nee, dat hadden de Japanners nog nooit gedaan; een Pirelli Supercorsa op de velg van een naked bike leggen. Een regelrechte raceband op een strepentrekker, die in weer het wind plaveisel en asfalt trotseren moet. Zoiets kan – inderdaad – alleen in Italië. Omdat het daar nooit regent? Of omdat er daar geen geplaveide wegen zijn? Allebei onzin. Feit is dat Italianen zich met dergelijke rationele zaken nooit bezighouden. Passie, emotie, hartstocht en gevoel, dat zijn de zaken die daar meetellen. En een band genaamd Supercorsa Pro, past in die optiek prima. Er is nog een reden waarom de Brutale over dit aparte schoeisel beschikt. Dat valt te herleiden tot een andere Italiaanse liefhebberij: competizione. In het land van pizza is het hele leven een grote wedstrijd. En de eerste startrij is daarbij de enige plek die er toe doet. Of het nu gaat om de lichten op het circuit van Monza, of om de stoplichten op bij de dichtstbijzijnde kruising nabij huis; als het licht op groen springt, verandert iedere Azzurri een beetje in een Valentino Rossi. En als je het leven zo bekijkt dan is de MV Agusta Brutale 910R zo Italiaans, als spruitjes Hollands zijn. Blijft echter wel de vraag ontbeantwoord, waarom MV Agusta überhaupt de moeite heeft genomen om een speciale ‘R’ variant van de 910 in de markt te zetten. Is dit omdat eigenaren van de 910S al tijden riepen om nieuwe, radiale remklauwen met Ø 320 mm remschijven, omdat met de oude remmen het parkeervak voor de pizzeria nogal eens gemist werd? Of zijn er mensen die niet zonder de nieuwe Marzocchi R.A.C voorvork met zwarte poten kunnen leven? Of zonder de met de hand gepolijste inlaatkanalen? Niets van dit alles. Toch werd de 910S onderhanden genomen. En eerlijk is eerlijk, zodra er lucht door de airbox stroomt en de Ø 50 mm voorvork de eerste berichten van het asfalt doorgeeft, voel je het al: passie competitie in hoofdletters. Terwijl het blok, dat onveranderd ten opzichte van de ‘S’ is gebleven, met diepe, harde slagen uit de uitlaat warm wordt gedraaid, verrast de Brutale tijdens het preof zitten met een ultracompact gevoel. Voor je niets, achter je niets, maar in het midden lijkt ‘ie helemaal volgepakt. Alsof de machine nog voor de eerste meters duidelijk wil waarschuwen voor wat er allemaal komen gaat. Wachtend op het groene licht, begint de adrenaline te stromen. Een korte flits, groen en vol gas ervan door. Alhoewel, vol gas? Misschien lichtelijk overdreven, omdat je dan ongetwijfeld met je rug op het asfalt zou liggen. Maar de boodschap is duidelijk: in het zadel van een Brutale waan je jezelf binnen een paar tellen een waar coureur. En in werkelijkheid? Is de totale rijbeleving echt zoveel intenser als je de Brutale R bestierd? Zonder enige twijfel. De machine vraagt om een rijder die constant op z’n hoede is en een actieve rijstijl hanteert, en dat bij iedere afgelegde meter. Niet alleen omdat je de combinatie van veel paardenkrachten (131 pk gemeten aan de koppeling), laag gewicht (207 kg volgetankt), korte wielbasis (1414 mm) en een hoog stuur best explosief mag noemen, maar ook omdat MV dit hele pakket ontworpen heeft zonder daarbij het dagelijks gebruiksgemak in ogenschouw te nemen. Passie, emotie, hartstocht en vooral geen ratio. Weet je nog? Hoofdzaak is dat het niet verstandig is om voor de openbare weg – waar geen kerbstones en grindbakken liggen – een motorfiets te ontwikkelen die pas vanaf 6000 tpm lekker spontaan en zuiver aan het gas hangt. Zit je daaronder dan zijn heftige lastwisselreacties en een vertraagde gasaanname je deel. En dan hebben we het nog niet gehad over een geregelde katalysator en de Euro3-norm…. Nog onverstandiger is het om het geheel dan ook nog te voorzien van een zwaar te bedienen gashendel. De Brutale heeft toch al een hoog zwaartepunt, en in combinatie met voorgaande zaken heeft de machine de neiging om zich bij hobbels en scheuren in het wegdek, op te richten. Hiermee zijn we er nog niet, want de vering is ook nog eens bikkelhard afgesteld. Daar mag je op het circuit dan wel messcherpe tijden mee neer kunnen zetten, maar in de dagelijkse praktijk resulteert het slechts in een enorm gebrek aan comfort. Daarbij wordt de machine er ook nog eens behoorlijk onrustig van. Dit alles natuurlijk wel volkomen nuchter en rationeel bekeken. Maar wie kijkt er nu met een nuchtere blik naar de Brutale, in de wetenschap dat alle vernuft van weleer bewust door de Italiaanse ingenieurs geslachtofferd is? Niemand! In ieder geval geen Italofiel. Die zal zijn portemonnee met het grootste plezier op de toonbank legen, om vervolgens het circuit op te duiken of om te flaneren langs de boulevard. Eventueel kan er ook gewoon mee over secundaire wegen worden getoerd, maar dan moet de Brutale wel netjes boven de 6000 tpm worden gehouden. Anarchie op twee wielen laat zich nu eenmaal geen regels opleggen! [Kader] [Text bei Technische Gegevens] TECHNISCHE GEGEVENS MV AGUSTA BRUTALE 910R Motor vloeistofgekoelde viercilinder-viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump-smering, benzine-injectie Ø 46 mm, ongeregelde katalysator, 650 watt dynamo, accu 12V/9Ah, hydraulisch bediende meervoudige natte plaatkoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 76,0 mm x 50,1 mm Cilinder inhoud 909 cc Compressie 13,0:1 Vermogen 100,0 kW (136 pk) bij 11.000 tpm Koppel 96 Nm bij 7900 tpm Rijwielgedeelte stalen buizenframe, motor als dragend deel, upside-down-voorvork Ø 50 mm, veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar, enkelzijdige aluminium swingarm met hevelsysteem, monoschokdemper, veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar, dubbele remschijven voor Ø 320 mm, vierzuiger-remklauwen, enkele schijfrem achter Ø 210 mm, vierzuiger-remklauwen. Aluminium gesmede wielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Banden 120/70ZR17; 190/55ZR17 Banden tijdens de test Pirelli Supercorsa Pro Maten en gewichten wielbasis 1414 mm, balhoofdhoek 66,0º, naloop 102 mm, veerweg v/a 118/120 mm, zithoogte* 820 mm, totaal gewicht volgetankt* 207 kg, max. belading* 163 kg, tankinhhoud/reserve 19,0/4,0 liter. Garantie 2 jaar Service intervallen 6000 km Kleuren zwart Prijs NL € 21.999,- / B € 18.999,- INFO MV Agusta Motor Benelux BV, tel. 0184-657 171, info www.mvagusta.nl INFO BELGIË MV Agusta Motor Benelux BV, tel. +31 184-657 171, info www.mvagusta.be *MotoPlus metingen [Text bei Tabelle] Motorvermogen in kW/pk Motortoerental in tpm x 1000 Koppel in Nm 96,3 kW (131 pk) bij 10.800 tpm 91 Nm bij 7900 tpm Ververmogensgrafiek: vermogen aan de koppeling, metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar ECE, maximale afwijking +/- 5% [Bildunterschrift drei Bilder rechter Seite] Het rode kleppendeksel is het brandmerk van de ‘R’, die zijn achtervoegsel dankt aan de radiaal gemonteerde remklauwen, de Ø 50 mm voorvork en de gesmede wielen.