Motorveiling Barneveld
Onlangs werd er bij BCA in Barneveld een motorveiling georganiseerd: meer dan honderd motoren kwamen ‘onder de hamer’. Maar hoe werkt zo’n veiling nu precies en wie durft uitgerekend daar een motor te kopen? We volgden de veiling en enkele belangstellenden op de voet.BCA Autoveiling (zie ook: www.bca-autoveiling.nl)bestaat al sinds 1988 en organiseert niet alleen autoveilingen, maar eigenlijk veilen ze alles wat je op de weg kunt tegenkomen. Zoals dus ook motoren: onlangs was er weer zo’n motorveilingdag.De verkopende partijen zijn bij alle veilingen vaak leasemaatschappijen, banken, overheden, fleetowners, financieringsmaatschappijen en curatoren, maar ook importeurs, dealers en handelaren kunnen hun overtollige voorraad inbrengen in een veiling. Ook enkele politiekorpsen laten bij BCA hun (ontmantelde) motorfietsen veilen, als deze worden vervangen door nieuwe. Ook bieden verzekeringsmaatschappijen teruggevonden gestolen motorfietsen aan, wanneer deze inmiddels zijn uitgekeerd aan de gedupeerde. Particulieren kunnen ook motoren inbrengen, doch daar gelden wel andere regels voor.De kopende partij bestaat veelal uit dealers en handelaren, exporthandelaren, commissionairs, maar ook wel particulieren die hun geluk komen beproeven op een veilingdag.Een motorveiling wordt niet zo vaak gehouden (de laatste dateerde alweer uit 2001), maar onlangs had BCA weer dik honderd motoren verzameld en was het weer tijd voor een aparte motorveilingdag. Enkele uren voordat de veiling begint, staan alle motoren keurig in het gelid opgesteld in de veilinghal om bekeken te kunnen worden. Op iedere motorfiets ligt een kavelnummer en een testrapport. Schade’s staan niet vermeld: die moet je dus zelf waarnemen. Je mag de motor verder ook niet starten of proefrijden: je kunt hem alleen bekijken.Als belangstellende dien je je bij binnenkomst in te schrijven, waarbij je een biednummer alsmede een kavelboek met de bijzonderheden ontvangt. Dit kavelboek was ook vooraf al in te zien op de BCA-website: makkelijk als je op zoek bent naar een specifiek model.Veilingmeester Roy Roerdink: “Er is inderdaad jarenlang geen motorveiling gehouden, maar we zien dat de tijd weer rijp is voor zo’n specifieke veiling, waarbij ook particulieren kunnen bieden. Uiteindelijk hebben we nu 110 motorfietsen, allen afkomstig uit de handel. De inbrenger geeft daarbij een prijsindicatie op, die echter wel reëel moet zijn. Daarvoor bekijken we de ingebrachte motorfietsen en maken een testrapport met de bijzonderheden. Onze vaste veilingpashouders kunnen tijdens deze veiling via internet meebieden, zonder dat ze dus echt aanwezig zijn in de veilingzaal. Het is dus een combinatie van een fysieke en een internetveiling. Je kunt tijdens de veiling zo vaak bieden als je wilt. Als het hoogst mogelijke bod is bereikt, zijn er een paar mogelijkheden. Als de vooraf bepaalde minimale opbrengstprijs ook daadwerkelijk is geboden, slaan wij de motorfiets af en wijzen deze aan de hoogste bieder toe. Is er minder dan die limietprijs geboden, dan is het hoogste bod provisioneel. Dat wil zeggen dat wij met de inbrenger overleggen of de motorfiets wel of niet wordt gegund aan die bieder. En bij akkoord slaan we alsnog af. In het derde geval is er te ver onder de limietprijs geboden, dan laten we de motorfiets ‘doorrijden’: hij wordt de veilingzaal uitgereden zonder dat het tot een deal is gekomen.”Het kopen op een veiling heeft toch altijd iets griezeligs. Je hebt als koper immers geen enkele garantie. Hoe gaat het proces dat verder? Roerdink: “In de eerste twee gevallen betaalt de hoogste bieder een aanbetaling van 500 euro. Daarnaast betaalt de koper 10% van het geboden bedrag aan ‘koperskosten’ met een maximum van 500 euro. Zodra de hamer valt wordt het bedrag doorgestuurd naar de administratie voor een factuur en binnen 24 uur dient de rest van het bedrag betaald te zijn, waarbij we uiteraard wel rekening met het weekend houden. In de centrale hal wordt de betaling geregeld en kan men ook online een verzekering regelen. In het zogeheten VWE-kantoor kan het kenteken overgeschreven worden en eventuele export geregeld worden. Na tenaamstelling en inlevering van het ontvangen vrijwaringbewijs krijgt men de sleutels en een sleutelbriefje om het terrein te verlaten. Vanaf dat moment heeft de koper nog een uur de tijd om te reclameren. Voor alle duidelijkheid: er wordt geen garantie gegeven, maar als er echt iets mis is, kan de koper binnen één uur aan de bel trekken. Normaliter veilen wij bij pashouders 60 á 70 voertuigen per uur, maar omdat de particulier wat langer bedenktijd nodig heeft, ga ik nu uit van 50 motorfietsen per uur.”Ruim voordat de veiling begint hebben belangstellenden een plaatsje gevonden in de veilingzaal. Als de veilingmeesters hun plek hebben ingenomen, kan de veiling beginnen. Eerst worden de voorwaarden voorgelezen. Vervolgens wordt de eerste motorfiets naar binnen gereden. Voordat het bieden begint, wordt de tweewieler door de veilingmeester omschreven. Doormiddel van het opsteken van de hand en het tonen van het persoonlijke nummer wordt er geboden. Achter de veilingtafel zitten tevens enkele dames die het bieden via internet verzorgen en zorgen dat het geboden bedrag op het grote scherm achter de veilingmeesters duidelijk zichtbaar wordt. Tevens is zo te zien of het bod uit de zaal of via internet komt. Vervolgens wordt de motor of verkocht aan de hoogste bieder of provisioneel als de limietprijs niet geboden wordt. Ligt het bod te ver onder de limietprijs, dan laat men de motorfiets dus doorrijden. De veilingmeesters gebruiken hun eigen vakjargon, maar daar ben je zo aan gewend. Zo wordt € 4.000,- “vier rond” genoemd en voordat er afgeslagen wordt volgt de laatste mogelijkheid tot bieden in de vorm van: “voor de eerste, de tweede, verkocht!”.Na afloop van deze veilingdag zijn zowel de veiling als de meeste inbrengers tevreden over het verloop en de verkoop. Een aantal particulieren heeft de motor van hun dromen voor een goede prijs weten te bemachtigen, andere machines blijken doorverkocht aan de handel en staan waarschijnlijk binnenkort weer ergens in een showroom te blinken. [[4 kasten:]][[bild kasten 1]]RONALD NEELEMAN, AMERSFOORT“Ik ben speciaal voor deze KTM 950 Adventure, bouwjaar 2004 met 30.000 km op de klok, gekomen. Via internet wist ik van de veiling. Ik zoek al langere tijd naar dit type KTM, waarbij mijn voorkeur naar de oranje versie uitgaat, maar deze speciale zwarte editie is ook goed. Ter voorbereiding heb ik goed de prijzen op internet vergeleken, rekening houdend met bouwjaar en kilometerstand. Zo wist ik dat een dergelijke Adventure in een motorzaak ongeveer € 8.500,- moet kosten. Voor de veiling begon heb ik deze motorfiets goed bekeken. Ik wist waar ik op moest letten en waar de eventuele zwakke plekken zaten. Nu koop ik wel eens kunst op een veiling, dus weet hoe het werkt. Maar desondanks vond ik het best spannend. De KTM werd ingezet op 7.000 euro, maar daar kwam geen reactie op. Er kwam wel een bod van 6.500 en uiteindelijk bood ik 6.900 euro. Dat bod was provisioneel, dat wil zeggen dat er werd overlegd met de inbrenger. De veilingmeester belde mij terug gedurende de veilingdag en het overleg begon. 7000 euro was echt de limiet voor mij en daar heb ik de KTM dan ook voor gekregen. Daar komt dan nog 10% bij met een maximum van € 500,-, dus uiteindelijk heb ik € 7.500,- voor deze Adventure betaald, een mooie prijs. Ik heb dus ongeveer 1000 euro bespaard, met dien verstande dat ik dus geen enkele garantie heb of nergens op terug kan vallen. Dat risico neem ik. Nadat ik betaald had en de verzekering geregeld was, heb ik hier ter plekke het kenteken op mijn naam gezet en nu kan ik dus direct met mijn nieuwe aanwinst naar huis rijden.”[[bild kasten 2]]ERWIN EN JOKE VAN DOORN & KASPER EN CARLA BODDE, ALMERE“Wij zijn hier eigenlijk uit nieuwsgierigheid om te kijken hoe het allemaal werkt op zo’n veiling. We hebben er meteen maar een leuk ritje van gemaakt. We rijden alle vier op een cruiser, een Wildstar, een Dragstar en een Vulcan 1500. Onze belangstelling gaat dan ook naar dat type motorfiets uit, maar de kans dat we hier gaan kopen is wel heel erg klein.”[[bild kasten 3]]GERWIN TE PAS, HARDERWIJK“Mijn belangstelling gaat uit naar een BMW R1200GS. Ik rij nu een R1100R en wil wel eens wat anders. Ik wist dat er bij een motorzaak in Nijkerkerveen enkele GS-en te koop stonden. Daar ben ik gisteren geweest, maar toen bleek dat die motorfietsen vandaag op deze veiling staan. Vandaar dat ik me nu hier op deze BMW’s focus. Omdat de prijs mij past heb ik ook daadwerkelijk geboden. Dit was provisioneel en uiteindelijk werd de GS mij niet gegund. Maar desondanks was het leuk om het een keer mee te maken.” [[bild kasten 4 oder 4a]]MICHEL VAN DE BEETEN, NISTELRODE“Vandaag kom ik speciaal voor deze veiling. Ben nog nooit bij een dergelijke veiling geweest, maar ik heb me wel enigszins voorbereid. Zo kun je door een zoekslag op internet bij sites van de handel en bij Marktplaats en dergelijke een goed beeld krijgen van wat motoren qua prijs doen. Ik ga meebieden op allroad-motoren van het merk BMW, Aprilia en KTM. Vanwege de prijzen heb ik nog nooit een motor bij een motorzaak gekocht. Ik heb zelf voldoende kijk op techniek en schadegevallen. Ook eventuele schademotoren hebben mijn belangstelling. Ik knap ze op en rij er dan een poosje mee. Daarna verkoop ik ze weer. Zo blijft motorrijden betaalbaar. Ik heb een paar keer meegeboden, doch de prijzen stegen boven mijn limiet. Dat je een prijsplafond voor jezelf hebt, is wel belangrijk, want anders ben je al met al nog duur uit.” [[[weitere BU’s Bilder]][1 aufmacher]]Alle motoren worden één voor ‘’en de veilinghal binnengereden en komen dan ‘onder de hamer’.[2, 2a oder 2b]Het hoogste bod wordt duidelijk weergegeven op het beeldscherm, waarbij je ook kunt zien of dat bod uit de zaal komt, of door iemand online is gedaan.[3]De meeste motoren komen ‘uit de handel’ en worden op grote aanhangers aangevoerd.[4, 4a oder 4b]Vooraf kun je de motoren enkele uren bekijken en het testrapport bestuderen.[[5, 6 oder 7 NUR WENN PLATZ als reserve biulder verwenden]][8]Bij elke motor ligt een rapport met alle bijzonderheden. Je mag de motor verder niet aanraken of starten.