Nieuws

Motornieuws 2025

Het is weer Eicma tijd en dat betekent dat talrijke fabrikanten het doek trekken van diverse nieuwe of vernieuwde 2025-modellen. Zo ook Yamaha dat de weken voorafgaand aan de internationale beurs aangreep voor de onthulling van een aantal nieuwe modellen. Niet de minste, zowel de populaire MT-07, Ténéré 700, Tmax als Tracer 9 gaan 2025 op verschillende vlakken helemaal fris bijgepunt tegemoet!

Te beginnen bij de driecilinder: nadat Yamaha’s MT-09 afgelopen jaar al op de obligate Euro5+-kuur was getrakteerd, kon de toeristische Tracer 9 natuurlijk niet achter blijven. Aldus geschiedde, waarbij Yamaha ook nog tal van andere zaken aanpakte.
Om even bij het begin te beginnen, aan de complete line-up zelf verandert niets. Net als de huidige lijn komt ook de nieuwe CP3 Tracer er weer in drie varianten: de standaardversie, GT en GT+, die zich vooral van elkaar onderscheiden qua uitrustingsniveau. Naast de al genoemde Euro5+-kuur (blok is nog altijd goed voor 119 pk en 93 Nm) deelt het drietal echter nog verschillende andere updates. Een aangepaste ergonomie bijvoorbeeld, met onder meer een aangepaste stuurpositie en een comfortabeler zadel dankzij een dikkere voering. Een eventuele passagier mag zich daarbij verheugen op een iets riantere zit dankzij het langere subframe en de aangepaste duozit.

Meest in het oog springende verandering is evenwel het aangepaste design, dat niet alleen optisch zijn uitwerking heeft, maar ook praktisch. Aan de rechterzijde van de tank zit nu bijvoorbeeld een opbergvak met USB-aansluiting. En dan is er natuurlijk nog de nieuwe koplampunit met bochtenverlichting. Op de GT en GT+ betreft het zelfs een nieuwe, zogenaamde Matrix LED-koplamp, met onder meer aparte LED’s voor dim- en grootlicht. De lichtunit is weer gekoppeld aan een camera in het bovenste deel van de kuipkoplamp, die automatisch het omringende verkeer, natuurlijke lichtbronnen en de weersomstandigheden monitort. Op basis daarvan én van de input van de IMU wordt automatisch de helderheid en lichtverdeling aangepast, ook onder hellingshoek.

Eveneens nieuw is het 7 inch TFT dashboard, dat al te vinden is op de actuele GT+, met nieuwe bedieningsarmaturen (verlicht op de GT en GT+). Het dashboard heeft drie standaardthema’s en beschikt op de GT en GT+ ook over meer uitgebreide connectivity mogelijkheden, die onder meer de mogelijkheid biedt tot geïntegreerde Garmin-navigatie.

Het drietal beschikt als vanouds over een uitgebreid, deel hellingshoekafhankelijk elektronicapakket, waarbij de GT en GT+ zoals gezegd qua uitrusting net wat meer melk in de pap te brokkelen hebben. Beide zijn bijvoorbeeld uitgerust met een elektrisch verstelbare ruit over een bereik van 100 mm (standaard manueel over 50 mm), smart key functionaliteit (automatische ontgrendeling van o.a. contactslot, tankdop, stuurslot en koffers), zijkoffers, handvatverwarming en de derde generatie up/down quickshifter. En niet te vergeten de elektronische, semi-actieve KYB vering dat dankzij onder meer informatie van de IMU ook is gekoppeld aan het gecombineerde remsysteem.

De GT+ doet er vervolgens nog een extra schepje bij bovenop met zijn radargestuurde hulpmiddelenpakket, zoals adaptieve cruise-control, dodehoekdetectie en collision warning. Ook standaard aan boord zijn vehicle hold control (wegrijhulp op helling), bandenspanningscontrole en Y-AMT, Yamaha’s nieuwe geautomatiseerde koppeling en versnellingsbak, waarmee je zowel volledig automatisch als semi-automatisch met schakelflippers kunt rijden.
Dat systeem is optioneel voor de standaardversie en de GT. Bij de standaardversie krijg je er dan ook zelfuitschakelende knipperlichten en handvatverwarming bij, op de GT onder meer vehicle hold control.
De standaardversie is er in de kleuren rood en zwart, de GT in wit en zwart en de GT+ in het grijs en blauw.

MT-07
Ook succesnummer MT-07 kreeg een heel stevige update voor komend modeljaar. Eigenlijk is alles weer over de tekentafel gegaan met als resultaat een volledig nieuwe MT-07 met voor het eerst ook een flinke dosis elektronica. En de ‘7’ is er optioneel met Yamaha’s nieuwe automatisch schakelende Y-AMT-bak.
Om met het design te beginnen, dat is volledig nieuw met een kenmerkende led-koplampunit, die je als twee starende ogen aankijkt. Ook de achterpartij, eveneens met led-verlichting is volledig nieuw en daarnaast is al het paneelwerk vernieuwd en lichter dan voorheen. Overigens zet de nieuwe MT-07 met 183 kilo exact een kilo minder dan voorheen op de schaal. Iets waar de nieuwe wielen ook een bijdrage aan leveren.

De bekende 690 cc CP2-paralleltwin van de MT-07 bleef in basis ongewijzigd, maar Yamaha heeft veel tijd en aandacht gestoken in de geluidsbeleving van de rijder. A la MT-10 is er een stukje ‘sound engineering’ los gelaten op de inlaatzijde, waarbij onder andere de vorm en grootte van het luchtfilter en de inlaatkanalen zijn aangepast om je middels roostertjes op de bovenzijde van de benzinetank optimaal van het inlaatgeluid te laten genieten, met name bij het op nog lage snelheid uitaccelereren van bochten. Daarnaast heeft de MT-07 koppeling met anti-hop-functie.
Nieuw is de dat MT-07 voor het eerst in zijn bestaan van Yamaha Chip Controlled Throttle, ride-by-wire dus, en dat betekent dat de MT-07 nu ook voor het eerst een rits elektronische hulpsystemen heeft. Zo heeft de Yamaha nu drie rijmodi: Sport, Street en een vrij configureerbare. Ook is er tractiecontrole met twee regelniveau’s aan boord en desgewenst kan deze worden uitgeschakeld. Sport is gekoppeld aan vermogensmapping PWR1 en tractiecontrole TCS1, Street aan PWR2 en TCS2. Daarnaast is er nog een derde vermogensstand, PWR3 inderdaad, die zich het meest leent voor natte weersomstandigheden. Deze drie vermogensmapping en de settings voor de tractiecontrole zijn vrij te kiezen voor de vrij configureerbare rijmodus.

De gekozen rijmodus en alle andere relevante info wordt op het nieuwe model weergegeven op een 5 inch TFT-display met vier verschillende grafische thema’s. Ook kan het dashboard worden gekoppeld aan een smartphone middels Yamaha’s MyRide-app voor het luisteren naar muziek, maar ook navigeren met de Garmin StreetCross-app. En in lijn met onder andere de MT-09 heeft ook de nieuwe MT-07 nieuwe schakelaars en knoppen op het stuur om een en ander te bedienen. Daarnaast hebben de richtingaanwijzers nu drie functies: gewoon knipperen uiteraard en daarnaast drie korte flitsen voor het bijvoorbeeld het wisselen van rijstrook en automatisch uitschakelen na 15 seconden. Ook heeft de MT-07 nu een noodstop-signaalsysteem, waarbij beide richtingaanwijzers achter geactiveerd worden andere weggebruikers te waarschuwen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-