Motornieuws 2022 – Eicma
Eind november werd na een jaar afwezigheid in Milaan de 78e Eicma International Two Wheels Exhibition georganiseerd. Ondanks dat verschillende merken verstek lieten gaan, werden er toch de nodige nieuwe en vernieuwde modellen gepresenteerd, die je op de navolgende pagina’s krijgt voorgeschoteld.
Honda Fireblade
In 2022 bestaat de bij leven al legendarische Fireblade alweer dertig jaar. Voor Honda reden om naast de standaard- en SP-versie komend jaar nog een derde uitvoering aan haar superbike line-up toe te voegen in de vorm van een (probeer niet over je tong te struikelen!) CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary.
Helemaal aan de basis daarvan staat uiteraard de standaardversie, die voor komend jaar een kleine update kreeg, met name gericht op iets meer pit in het lage en midden toerengebied. Daarvoor zijn zowel airbox als inlaatkelken onder handen genomen, evenals het uitlaattraject/katalysator. Ook is de compressie licht verhoogd naar 13,4 op 1. Qua prestaties kan de Fireblade ook in zijn jongste verschijning pronken met rijkelijk veel pk’s en newtonmeters, respectievelijk 214 pk bij 14.500 toeren en 112 Nm bij 12.500 tpm. De meeste winst in het lage en midden toerengebied pakt de Fireblade echter ongetwijfeld door het grotere achtertandwiel (43 t.o.v. 40 tanden).
Verder kreeg de Fireblade onder meer ook nog een aangepast elektronisch gashendel met lichtere veer en is het pakket aan hulpsystemen, dat zo’n beetje alles omvat wat de moderne superbiker zich kan wensen, nog verder verfijnd, waarbij onder meer de tractiecontrole nu nog subtieler zou moeten ingrijpen.
De basisversie is uitgerust met volledig instelbare vering van Showa, en dat is meteen het grootste verschil met de high-end SP-versie, die uiteraard ook alle upgrades van de basisversie kreeg. De SP is namelijk voorzien van een tweede generatie elektronisch instelbaar rijwielgedeelte van Öhlins. En in plaats van Nissin remklauwen prijken er Brembo Stylema’s aan de voorzijde, met speciale Sport en Track modi. Deze SP staat weer aan de basis van de in een gelimiteerde oplage geproduceerde 30th Anniversary uitvoering, die met zijn speciale ‘Tricolour’ lakwerk een prachtige ode vormt aan de oer-Blade uit 1992. Leuk detail, het design is van de hand van Hiroaki Tsukui, die ook verantwoordelijk was voor dat van de eerste Fireblade. Verder is er een uniek serienummer gegraveerd in de bovenste kroonplaat en sieren verschillende 30th Anniversary logo’s deze limited edition. Een speciale animatie op het TFT dashboard bij het opstarten topt het geheel af.
X-ADV verwelkomt klein broertje
Sinds 2016 heeft Honda met de X-ADV een uiterst sympathieke maxi-scooter in het programma, die de praktische eigenschappen van een scooter combineert met het stoere voorkomen van een adventure. Een opvallende mix, die de Japanners blijkbaar geen windeieren heeft gelegd. Er komt er namelijk eentje bij. En wel een iets kleinere variant.
Die gaat geen X-ADV heten, maar ADV 350. En dat cijfer geeft al aan op welk platform de nieuwe ADV voortborduurt, dat van de voor afgelopen jaar volledig vernieuwde Forza 350. Ook de ADV beschikt dus over de nieuwe 330cc-eencilinder viertakt (met 29 pk en 32 newtonmeter koppel) en kan bogen op een lekker rijke uitrusting. Zoals tractiecontrole en een emergency-stop systeem (bij een noodstop schakelen de alarmlichten automatisch in). Natuurlijk ontbreekt ook een ruim opbergvak onder het zadel niet. Verder ledverlichting rondom, een USB-C-aansluiting, een in hoogte verstelbare ruit en niet te vergeten de Smart Key, waarmee je scooter en bergvak onder het zadel kunt ontgrendelen. En dat alles dan verpakt in hetzelfde avontuurlijke jasje als de X-ADV. Dan heb je zeker voor de Zuid-Europese markten toch wel potentiële verkooptopper in je portfolio. De nieuwe ADV 350 komt er in het zilver, grijs en rood.