Motornieuws 2020 – Honda en Indian
Ook Honda en Indian lichten alvast een klein tipje van de 2020-sluier op. De Japanners gaven haar vlaggenschip GL1800 Gold Wing een kleine update, de Amerikanen presenteren een nieuw blok.
HONDA GL1800 GOLD WING
Slechts twee jaar na een uiterst grondige renovatie van haar vlaggenschip GL1800 Gold Wing komt Honda met de eerste updates voor de dikke zescilinder boxer. Zo heeft Honda de injectie en DCT aangepast, waarbij laatstgenoemde nu overigens ook op de standaardversie (bagger) leverbaar is. De aanpassingen (o.a. aangepaste gearing van zowel lagere als hogere versnellingen) komen volgens Honda vooral de manoeuvreerbaarheid bij lage snelheden ten goede.
Daarnaast heeft Honda de Gold Wing voor 2020 iets luxer aangekleed. Voor de Tour-variant betekent dit onder meer dat de LED mistlampen nu tot de standaarduitrusting behoren. Ook is het navigatiesysteem van een zeer welkome update voorzien. Hierdoor wordt het, met het oog op een gedetailleerde routeplanning, mogelijk tot 99 waypoints vast te leggen. Beide uitvoeringen krijgen voor 2020 ook twee USB-poorten. Als laatste is bij de Tour-versie de vering geoptimaliseerd voor meer comfort op langere ritten. Bovendien beschikt deze komend modeljaar over grotere handgrepen voor de passagier.
De 2020 Honda Gold Wing zal beschikbaar zijn in twee nieuwe kleurstellingen, te weten ‘Matte Ballistisch Zwart Metallic’ (basismodel met DCT) en ‘Pearl Glare White’ (Toer-uitvoering met DCT en airbag). Hoeveel de geüpdatete toerbuffels gaan kosten, heeft Honda nog niet bekendgemaakt.
INDIAN
Geen nieuw model bij Amerika’s oudste motorfabrikant, maar wel een volledig nieuw blok. Indian trok onlangs namelijk het doek van haar nieuwe PowerPlus aggregaat, een vloeistofgekoelde V-twin met een flinke cilinderinhoud van 1.769cc en een blokhoek van 60°. De naam verwijst naar befaamde Indian PowerPlus modellen, die tussen 1916 en 1924 in het Amerikaanse Springfield werden gebouwd. Hoewel het nieuwe blok elementen bevat van de eveneens vloeistofgekoelde, kleinere V-twin uit de Scout, waaronder een bovenliggende nokkenas met vier kleppen per cilinder, is ‘ie technisch grotendeels volledig nieuw, aldus Indian. De 108 ‘cubic inches’ V-twin herbergt onder meer een dry-sump smeersysteem, Ø 52 mm gaskleppen, hydraulische klepstoters en distributiekettingspanner, evenals een bekrachtigde koppeling. Het blok, met een compressieverhouding van 11,0 op 1 en een maximum toerental van 6.500 tpm, beschikt over drie rijmodi en is gekoppeld aan een zesversnellingsbak met overdrive. Met 120,6 pk bij 5.500 toeren en 178 newtonmeter koppel bij 3.800 toeren is het het sterkste blok ooit door de Amerikanen geproduceerd. De nieuwe PowerPlus 108 gaat voor het eerst dienst doen in de nieuwe Indian Challenger, een bagger die op een later tijdstip zal worden gepresenteerd.