Motornieuws 2019: Harley-Davidson
Het zijn spannende tijden voor Harley-Davidson. Ruzie met Trump, een achterblijvende verkoop in het thuisland en importheffingen die de productiekosten omhoog drijven. Toch kruipt het bedrijf niet in een hoekje in de hoop dat de stom overwaait. Integendeel zelfs: Harley kiest voor de aanval.
Maak kennis met de Harley-Davidson Pan America 1250! Ja, je ziet het goed, het merk dat sinds jaar en dag bekend staat om haar customs, gaat allroad. Lange veerwegen, spaakwielen en een rechte zit. Dit is geen model-evolutie maar een echte revolutie! Dat Harley-Davidson zichzelf hoge doelen had gesteld voor de toekomst, wisten we. Eerder liet CEO Matt Levatich bijvoorbeeld al weten de komende tien jaar met honderd nieuwe modellen te komen. Lichtend voorbeeld hiervan was steevast de LiveWire. De elektrische motor waar Harley al een aantal jaar mee aan het ontwikkelen is. Deze machine wordt, zo is nu bekend geworden, volgend jaar echt gelanceerd. Maar dat iets als de Pan America ook tot de opties behoorde? Dat zagen we niet aankomen.
Onder de slogan ‘More Roads to Harley-Davidson’ heeft het bedrijf uit Milwaukee recent een eerste sneak preview gegeven op haar toekomstplannen. Het meest in het oog springende daarbij is dat Harley zich op tot nu toe onbekend terrein gaat begeven. Zo wil het bedrijf in 2020 liefst drie nieuwe modellen op de markt brengen. Naast de gloednieuwe adventure, zijn dat een 1250 cc custom en een 975 cc streetfighter. Al deze motoren hebben als basis Harley’s nieuwe, modulaire, middelgewicht motorplatform dat varieert van 500 tot 1.250 cc. Als we de foto’s van de prototypes mogen geloven gaat het hierbij om een voor Harley zo vertrouwde V-twin, maar dan in een nieuwe configuratie. Zo lijkt het blok van de Pan America 1250 eerder op een 60 graden V-twin, dan de 45 graden blokhoek, die we doorgaans in de Amerikaanse motorfietsen aantreffen. Of dit betekent dat het een doorontwikkeling van de vloeistofgekoelde Revolution X-motoren betreft (nu al op de markt in de Street 750), moeten we nog even afwachten. Echte technische specificaties heeft Harley namelijk nog niet bekend gemaakt. Wel is duidelijk dat het bedrijf naast de nieuwe lijn blokken, ook enkele nieuwe frames, swingarmen en voorvorken introduceert, waarmee Harley eenvoudig verschillende modellen kan creëren. Iets dat we ook kennen van andere Harley-lijnen. Doel hiervan is zo veel mogelijk motorsegmenten te bedienen zonder dat de kosten de pan uit rijzen.
Daarnaast heeft Harley-Davidson aangekondigd om in samenwerking met een Aziatische fabrikant een voordelige motorfiets te ontwikkelen met een cilinderinhoud van tussen de 250 en 500 cc. Deze machine is vooral bedoeld om ook de groeiende markt in Azië te bedienen. Een ding is zeker Harley-Davidson heeft grensverleggende ambities en daar worden wij heel blij van!