Motornieuws 2017: Eicma
Naast de X-ADV adventure scooter en de CB650F en CBR650F, die in MotoPlus 21 al voorbij kwamen, lanceerde Honda op de EICMA Milaan ook de basisversie van haar nieuwe Fireblade. Alhoewel, basis. Ook dit superbike-kanon heeft een enorm rijke standaard uitrusting, de grootste verschillen zitten hem in vering en remmen. Daarnaast liet Honda nog twee smakelijke conceptmodellen zien.
HONDA CBR1000RR FIREBLADE
Op de Intermot werden al de high-end SP1 en SP2 versies van Honda’s hagelnieuwe Fireblade gepresenteerd, op de Eicma werd het doek getrokken van het standaardmodel. Nu klinkt ‘standaard’ doorgaans wat gewoontjes, maar dat is de basisversie zeker niet. Door onder meer twee millimeter grotere gaskleppen, andere zuigers, nieuwe nokkenassen en een hogere compressie is de Blade er 8 kW (11 pk) qua vermogen op vooruit gegaan, het maximum vermogen bedraagt nu 192 pk bij 13.000, terwijl het koppel met 116 newtonmeter piekt bij 11.000 toeren. In combinatie met het lage geclaimde rijklaar gewicht van slechts 195 kilo resulteert dat in een litervermogen van bijna één op één. De nieuwe Fireblade draagt in vergelijking met zijn voorganger ruim vijftien kilo minder mee op de heupjes, waar onder meer de titanium tank, die 1,3 kilo lichter is geworden, een flinke bijdrage aan levert.
Prima hardware, maar vooral op het gebied van software heeft de RR flinke stappen gezet. Als eerste Honda vier-in-lijn is de superbike uitgerust met ride-by-wire en vertrouwt het nu op een uitgebreid netwerk van elektronische hulpmiddelen. Waar mogelijk ‘hellingshoekafhankelijk’ dankzij toevoeging van een vijf-assige Bosch IMU. Summier overzicht van het elektronische netwerk: negenvoudig instelbare tractiecontrole, ABS, stoppie-control, wheelie-control, schakelindicator, instelbare motorrem en een vijfvoudige power selector, waarmee vermogensafgifte/blokkarakter kan worden aangepast. Ook nieuw is het Riding Mode Select System, oftewel de verschillende rijmodi. Er zijn drie standaardsettings met bijbehorende, passende regelniveaus en instellingen van alle systemen. Modus 1 is vooral gericht op maximale circuit performance, modus 3 daarentegen juist op veiligheid. Daarnaast zijn er ook twee User-modi, die helemaal vrij programmeerbaar zijn.
En waarin onderscheidt deze standaard Fireblade zich dan van de SP1 en SP2? Allereerst op het gebied van vering, geen elektronisch instelbaar Öhlins rijwielgedeelte maar volledig instelbare Showa veercomponenten voor en achter. De radiale rempartij komt van Tokico en niet Brembo en daar waar de SP1/SP2 standaard is uitgerust met een quickshifter met autoblipper (op- en terugschakelen zonder koppeling), zit deze bij de basisversie in het optiepakket. Onder de streep een allesbehalve karig aangekleed machientje. Wat heet, de Blade is back, en hoe!
HONDA CB1100TR EN AFRICA TWIN ENDURO SPORTS CONCEPT
Op de EICMA in Milaan liet Honda ook nog twee teasers zien in de vorm van de CB1100TR en de Africa Twin Enduro Sports. Beide conceptmodellen uiteraard, waarvan de CB1100TR een hommage aan de Amerikaanse flat track-cultuur is. Het in kenmerkende Honda-kleuren gestoken concept komt uit de koker van Honda’s R&D designteam in Rome, dat getracht heeft de Amerikaanse racespirit naar een straatgeoriënteerde Europees design te vertalen. Niets mis mee, naar onze bescheiden mening. Laat maar komen! Het nummer 58 is trouwens een eerbetoon aan de vijf jaar geleden verongelukte Marco Simoncelli, destijds Honda MotoGP-coureur.
Fans van de Africa Twin zullen een eventuele komst van het Enduro Sports concept ongetwijfeld ook toejuichen. Deze variant zou de gebruiksmogelijkheden van Honda’s avonturier nog nadrukkelijker in de richting van offroad-gebruik duwen en daartoe is het basismodel voorzien van verschillende lichtgewicht chassis-onderdelen van Honda’s CRF-ééncilinders.