Motornieuws 2015 – Kawasaki
Aan de vooravond van de Intermot motorbeurs in Keulen wisten we al de hand te leggen op een aantal exclusieve foto’s van het 2015-nieuws van Kawasaki. En dat is niet bepaald misselijk! De Japanners pakken komend seizoen flink uit met de spectaculaire Ninja H2R met compressormotor, met in het kielzog stevig vernieuwde uitvoeringen van de Versys 650 en 1000.
KAWASAKI NINJA H2R
Met de 750 Mach IV H2, de 900 Z1 Super Four en de Ninja GPz900R heeft Kawasaki in het verleden al iconische voetafdrukken in de motorwereld achtergelaten. Met deze avantgardistische Ninja H2R lijkt daar op korte termijn een stevige, nieuwe afdruk bij te komen. Voor het ter perse gaan van deze MotoPlus aan de vooravond van de Intermot motorbeurs in Keulen waren er nog geen exacte gegevens over deze H2R bekend, maar zeer aannemelijk is dat deze spectaculair ogende machine is voorzien van dezelfde viercilinder compressormotor, met een vermoedelijke cilinderinhoud van 1.000 cc, die Kawasaki eerder op de Tokyo Motorshow presenteerde. Het blok is gemonteerd in een minimalistisch en verfijnd ogend stalen vakwerkframe in Kawasaki’s huiskleur. Dat Kawasaki niet heeft gekozen voor een high-tech aluminium constructie of een monocoque-variant (zoals bij de ZZR1400) heeft waarschijnlijk te maken met de hitteafvoer van het compressormotorblok. Naast het enorm gestroomlijnde spitse neusje, volledig carbon zo lijkt het, met spiegels in de vorm van deflectoren en ook daaronder nog een set windgeleiders, vallen met name de forse kont en de enkelzijdige swingarm op. Dat laatste geeft trouwens een prachtige vrije blik op het imponerende achterwiel, ook al doordat de niet minder indrukwekkende uitlaatdemper mooi compact is gehouden. Alhoewel deze behoorlijk ´open´ ogende demper ons niet helemaal straatlegaal lijkt en het model op de foto koplampen en knipperlichten mist (de achterlicht-unit zit er wel in), gaat de H2R komend jaar volgens ingewijden wel degelijk in productie. De aanwezigheid van triviale zaken als remmen met ABS en een zijstandaard op dit model lijken daarvoor in ieder geval al hoopgevende indicatoren. En ongetwijfeld gaat deze H2R ook een ideale kapstok worden voor allerlei high-tech elektronica. Een quick-shifter menen we al te ontwaren, maar elektronisch verstelbare vering niet. Afijn, genoeg gespeculeer, hopelijk kunnen we in MotoPlus 20 meer melden.
KAWASAKI VERSYS 1000
Naast het allroad-segment voor de hardcore avonturier heeft zich de laatste jaren een segment ontwikkeld van machines met dezelfde avontuurlijke looks, maar met een pure voorliefde voor asfalt en asfalt alleen. Ducati’s Multistrada 1200, de Triumph Tiger 1050 Sport, Suzuki’s V-Strom 1000 en de Kawasaki Versys 1000 zijn sprekende voorbeelden. Die laatste maakte in testen indruk met zijn sterke viercilinder, comfort en goedmoedige handeling. Alleen het hoekige uiterlijk van de Versys 1000 werd nogal gewaagd gevonden. Een kwestie van smaak natuurlijk, maar voor komend modeljaar gooit Kawasaki het wat design betreft over een andere boeg met een flink aangescherpte Versys 1000. De gehoekte neus met de gestapelde koplamppartij heeft plaatsgemaakt voor een veel agressiever gelijnde snuit met Z1000SX-achtige koplampen met daaronder twee forse luchtinlaten. Het ruitje is net als voorheen met de hand verstelbaar en ook naar achteren toe is het lijnenspel opgefrist met andere zijpanelen, een nieuwe uitlaatdemper en een licht gewijzigde kont. In de flanken van die achterzijde lijkt ook een gewijzigd bevestigingssysteem voor de zijkoffers te zitten, wellicht identiek aan dat van de Z1000SX?
Een vraagteken inderdaad, want heel loslippig over de nieuwe Versys 1000 was Kawasaki nog niet aan de vooravond van de Intermot. Uit de karige informatie die de Japanners verstrekten, kunnen we in ieder geval destilleren dat de nieuwe 1000 naast de nieuwe styling andere veersettings heeft en dat er een en ander aan de viercilinder is verfijnd. Wat dat exact is, blijft vooralsnog even gissen, maar het ligt voor de hand dat Kawasaki met name de elektronica verder heeft fijn geslepen. En wellicht dat ook de voorheen wat doods aanvoelende en niet geweldig doseerbare Tokico-remmen ook een update hebben gekregen? Meer daarover in MotoPlus 20.
KAWASAKI VERSYS 650
In het spoor van de Versys 1000 krijgt ook de 650 voor komend seizoen een make-over. En die komt in optische zin vrijwel geheel overeen met die van grote broer 1000. Dus ook de Versys 650 neemt afscheid van de zo kenmerkende gestapelde koplampen ten faveure van een scherp gelijnde smoel, waarvan het ruitje net als bij de 1000 handmatig verstelbaar is. Aan de achterzijde lijken ook dezelfde zijkofferbevestigingen te zitten als bij de zwaardere Versys. Nieuw is in ieder geval de hydraulische stelknop recht onder het zadel om de veervoorspanning van de achterschokbreker makkelijk te kunnen verstellen. Ook over de exacte specificaties van de 650 is op het moment van schrijven nog niets bekend, ook hierover meer in MotoPlus 20, maar met de vernieuwde Versys 650 lijkt Kawasaki de blik weer vol op de succesvolle Suzuki V-Strom 650 te richten.