Motornieuws 2012: Triumph
Boem, in your face BMW! Nadat Triumph met de Tiger 800 dit jaar succesvol de aanval op de Duitsers opende in het middenklasse avonturiersegment, volgt komend jaar de frontale variant bij de grote jongens met de gloednieuwe Tiger Explorer met een hagelnieuw 1.200 cc driecilinderblok. Bovendien introduceren de Britten in het kielzog van deze avonturier nog eens twee nieuwe modellen: de Speed Triple R en de Steve McQueen Edition.Waar de malaise in de motorwereld links en rechts flink om zich heen grijpt, was ook 2011 voor Triumph opnieuw weer een ijzersterk jaar als het om verkoopcijfers gaat. Die koers willen de Britten ook komend jaar door zetten en het speerpunt in die campagne wordt de gloednieuwe Tiger Explorer. En ja, deze nieuwe avonturier is veel meer dan de Tiger 1050 destijds was een rechtstreekse aanval op BMW’s GS-bolwerk. Uiteraard qua design, want er zijn met name aan de voorzijde met het snavelvormige spatbord best wat GS-trekken te ontdekken. Maar dat zou je aan de andere kant ook kunnen bestempelen als het consequent doortrekken van de lijnen van de Tiger 800. En dat is een design dat dit jaar bijzonder succesvol is gebleken, want de kleine Tiger was een van de toppers van 2011. Het smoelt in ieder geval bijzonder robuust en avontuurlijk. Ook op papier ziet het er allemaal veelbelovend uit, ook al heeft Triumph nog slechts summiere details prijsgegeven. De Tiger Explorer heeft een compleet nieuw ontwikkelde vloeistofgekoelde 1.200 cc driecilinder met een ‘ride-by-wire’ systeem en een onderhoudsvrije cardanaandrijving en is standaard voorzien van cruise control, een uitschakelbaar ABS en tractiecontrole. En als we de Britten mogen geloven levert het nieuwe blok de beste prestaties in zijn klasse. Het blok hangt in een eveneens nieuw stalen frame, wel zo handig met het oog op avontuurlijk stuurwerk, en de machine rolt op in dit segment gangbare wielcombinatie van een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel. Die laatste ligt trouwens vol in het zicht door de mooie enkelzijdige swingarm. Wat de accessoires betreft, laat Triumph eveneens niets aan het toeval over, want bij een Tiger Explorer kun je straks kiezen uit diverse koffers en tassen, lage en hoge zadels en een breed assortiment verwarmde en elektrische accessoires. Wat dat laatste betreft kun je je flink uitleven, want Triumph’s nieuwste hoogpoter heeft standaard een 950 watt dynamo aan boord. De komst van de Tiger Explorer roept uiteraard vragen op over de toekomstperspectieven van de Tiger 1050, die komend jaar nog in een verbeterde SE-uitvoering leverbaar is. Die zou op den duur misschien wel kunnen verdwijnen, maar zou door zijn minder uitgesproken allroad-karakter natuurlijk ook een rol à la TDM 900 bij Yamaha kunnen gaan krijgen. De tijd zal het leren….Je kon er na de R-uitvoeringen van de Street Triple en Daytona 675 natuurlijk op wachten: de R-uitvoering van misschien wel het meest iconische Triumph model, de Speed Triple. Ook bij deze R-versie is de samenwerking gezocht met de Zweedse veerspecialist Öhlins en dat is te zien. Aan de voorzijde prijkt een 43 millimeter dikke NIX30 upside-down voorvork, volledig instelbaar uiteraard, en aan de achterzijde een TTX36 schokbreker, eveneens volledig instelbaar. Naast het gele goud uit Zweden zijn er superlichte gesmede aluminium PVM wielen gebruikt en die zijn maar liefst 1,7 kilo lichter dan de exemplaren op de standaard uitvoering. Een aanzienlijke reductie van het onafgeveerde gewicht dus. Ook de remmen, radiaal gemonteerde Brembo Monoblocks, zijn net even wat meer high-end dan de standaard Triple-remmen en bovendien zouden ze volgens Triumph in combinatie met de lichtere wielen 5% meer remkracht moet kunnen genereren dan de normale uitvoering. Optioneel wordt er een uitschakelbaar ABS leverbaar. De Speed Triple R komt er in de kleuren zwart en wit en is voorzien van subtiele rode kleuraccenten. Uitsluitend in ‘matt khaki green’ verkrijgbaar is de nieuwe Steve McQueen Edition, een op de Bonneville T100 gebaseerde retro-machine die in samenwerking met de beheerders van de nalatenschap van de beroemde acteur tot stand is gekomen. Exclusief zal ‘ie zeker zijn, want er worden slechts 1.100 van deze machines gemaakt. En de filmkenners hebben vast al gezien dat het ontwerp is gebaseerd op de Triumph TR6 Trophy, waarmee McQueen reed tijdens de wereldberoemde stuntscène in de oorlogsfilm ‘The Great Escape’. Bijzondere kenmerken van de McQueen Edition zijn de ‘stencil’ Triumph logo’s op de tank, de handtekening van McQueen op de zijkappen, een klassiek solozadel en veel in zwart uitgevoerde details. Iedere machine wordt met een genummerd plaatje op de stuurklem en een certificaat van echtheid geleverd om het speciale karakter te benadrukken.