Motornieuws 2012: Ducati, BMW en Husqvarna
De herfst is begonnen en dat betekent dat de motorfabrikanten de blik al vol op 2012 hebben. Ruim voor de eigen thuisbeurs begin november in Milaan presenteert Ducati alvast de nieuwe Streetfighter 848, terwijl BMW op de IAA International Motor Show in Frankfurt twee concepten presenteerde: de eigen Concept e scooter en de E-Go van dochteronderneming Husqvarna. Een complete verrassing is de komst van Ducati’s Streetfighter 848 natuurlijk niet. In overeenstemming met de 848- en 1198-lijn is het een logische en verwachte uitbreiding van de Streetfighter-familie. Naast deze eerste officiële foto’s is Ducati nog summier met de exacte specificaties van de kleine vechtersbaas. Het design oogt in ieder geval identiek aan dat van zijn grote broer, die eind 2008 werd gepresenteerd en meteen een aantal designprijzen in de wacht sleepte. Wat de techniek betreft is Ducati verder gegaan dan het simpelweg transplanteren van het 848-blok, want de Streetfighter-krachtbron onderging een compleet eigen ontwikkelingstraject waarbij de 11°-kleptechniek van de Multistrada 1200 werd geadopteerd. Hierbij is de klepoverlap teruggebracht tot 11° en dat heeft naast een gunstiger benzineverbruik tot gevolg dat de onderhoudsinterval naar een zeer ruime 24.000 kilometer kan worden opgetrokken. Een andere primeur op het 848-blok is de aanwezigheid van Ducati Traction Control (DTC). Daarnaast geeft Ducati aan dat de geometrie van het rijwielgedeelte is verbeterd. De nieuwe Streetfighter 848 staat al vanaf november bij de dealer in de kleuren rood, geel en matzwart. Een prijs is nog niet bekend. Dat Husqvarna allerminst een ondergeschoven kindje is onder de vleugels van BMW, werden we bij de presentatie van de nieuwe Husqvarna al fijntjes aan herinnerd. Tijdens de IAA Motor Show in Frankfurt (laat je niet misleiden door de naam, het is een van de grootste autoshows ter wereld) werd dat nog eens benadrukt door de gezamenlijke presentatie van een tweetal elektro-concepten van beide merken: de BMW Concept e en de Husqvarna E-Go. De Concept e is BMW’s visie op toekomstig vervoersmiddelen voor het stadsverkeer, waarin tweewielers een belangrijke plek innemen. En uiteraard – zouden we haast zeggen – praten we dan over een elektrisch aangedreven scooter, waarbij in dit geval sprake is van wonderwel weggewerkte accupacks. De opvallend sportief gelijnde Concept e oogt namelijk bijzonder slank en elegant. Die accu’s zitten er wel degelijk en zijn naar verluid goed voor een actieradius van een dikke honderd kilometer, de topsnelheid zou 100 km/uur bedragen en binnen een uur moet het ‘pack’ weer voor 80% zijn opgeladen. Helemaal leeg duurt het drie uur om de accu’s weer volledig te laden. Ook onderweg wordt het accupack bijgeladen middels de energie die vrijkomt bij het rijden. Toekomstmuziek, dichterbij is de zware motorscooter die BMW hoogstwaarschijnlijk tijdens de EICMA in Milaan in twee varianten (een sport- en een toerversie) gaat presenteren. Geheel in Husky-stijl is het E-go concept van Husqvarna. Opgegeven voor een gewicht van slechts 80 kilo lijkt deze mix van cross-, supermoto- en straatdesign het stadse speelgoed van de toekomst. Bijzonder opvallend aan dit extreem compact ogende concept met zijn mountainbike-achtige voorkomen, is de enkelzijdige voorwielophanging met de dubbele vorkpoten aan de rechterzijde. Het accupakket zit in een aluminium behuizing, dat op zijn beurt weer is gemonteerd in een frame van stalen buis. Het zitje is een zelfdragend geheel en evenals het voorwiel kent ook het achterwiel een enkelzijdige ophanging.