+ Plus

Motornieuws 2011: Triumph Tiger 800/XC

Het wordt druk in het 800 cc-segment, want ook Triumph gaat zich nadrukkelijk op deze markt begeven met twee nieuwe modellen: de Tiger 800 en de wat meer terreingerichte Tiger 800XC. Daarmee duiken de Britten voor het eerst serieus het avontuur in en treden ze met open vizier BMW’s F650GS en F800GS tegemoet. Twee nieuwe adventure-modellen uit Engeland dus. Daarmee zoekt Triumph duidelijk een andere hoek op in het steeds populairder wordende 800-segment dan de meeste fabrikanten, die nagenoeg allemaal opteren voor een naked. Een hoek ook, waarin tot nu toe eigenlijk alleen BMW sinds een paar jaar actief is met de F650GS en F800GS, beide 800 cc paralleltwins. En die konden wel eens een zware dobber aan de beide Tigers gaan krijgen, want de gegevens die we van Triumph kregen mogen dan wel summier zijn, veelbelovend zijn ze in ieder geval. Het blok bijvoorbeeld. Of er een geheel nieuwe krachtbron in het stalen frame hangt, laat Triumph nog in het midden, maar aannemelijk is dat het een opgeboorde versie van de 675 cc-driepitter van de Daytona 675 is met een lange slag in plaats van een hoogtoerige korte slag lay-out. Wel vast staat dat de driepitter 799 cc meet en een maximum vermogen van 95 pk uit de mouw schudt. Daarmee is de nieuwe Tiger een aanzienlijk stuk sterker dan de beide BMW’s, die daar 71 pk (F650GS) en 85 pk (F800GS) als maximum tegenover zetten. Dat vermogen van de Tiger 800 moet er vooral soepel uitrollen en met de lineaire koppelkromme moet de Triumph zowel op als naast het asfalt goed uit de voeten kunnen. De verdere aankleding van de Tiger 800 is uiteraard avontuurlijk met een dikke 45 millimeter upside-down voorvork en monoschokbreker met comfortabele, lange veerwegen, een groot 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel. Om die wielen past zowel off-road rubber als pure straatbanden. De XC-versie rolt op 21 inch draadspaakwielen met meer terreingeoriënteerd rubber en heeft nog iets langere veerwegen om ook onder zware omstandigheden het hoofd boven water te houden. Beide Tigers zijn ook in ergonomische zin doordacht en hebben beide een verstelbaar stuur en zadel. Op de standaard versie kun je kiezen voor een zithoogte van 810 of 830 millimeter, terwijl je op de XC nog hoger boven het verkeer uittorent: 845 of 865 millimeter. De meer avontuurlijke XC verschilt verder van de wegversie door de standaard handkappen en het hooggeplaatste, snavelvormige voorspatbord. De tankinhoud van beide machines bedraagt een aanzienlijke 19 liter en met een volle tank staat er 210 kilo gewicht op de weegschaal, wat deze Tigers op papier tot zeer handelbare machines moet maken. Een uitschakelbaar ABS-systeem wordt optioneel leverbaar, maar dat is slechts een van de vele opties uit het zeer uitgebreide accessoireprogramma, waar onder andere koffers en zadeltassen in te vinden zijn, maar ook diverse zadelvariaties, een verstelbaar toerscherm, een middenbok, carterplaten handkappen en een hoger voorspatbord. Beide Triumph’s staan half december bij de dealer en in MotoPlus 23 lees je hoe beide Tigers rijden. [Beeld][Groot: TR_11MY_Group; die heb je in het mapje cover gehad]Triumph brengt de Tiger 800 in een straatuitvoering en een meer terreingeoriënteerde XC-versie.[Tiger800_White_F3Q; heb je ook in mapje cover gehad]Beide versies zijn goed voor 95 pk, maar de straatversie rolt op kleinere wielen met wegbanden en heeft een lager voorspatbord.[TigerXC_PhaBlack_RHS]Hoog spatbord, handkappen en 21 inch wielen; de Tiger 800XC schuwt het avontuur niet.

Lees meer over

BMW Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...