Motornieuws 2011: Ducati
Ducati gaat het komende jaar uit een ander vaatje tappen met de nieuwe Diavel. Een machine die zich zo op het eerste gezicht moet gaan meten met giganten als Yamaha’s Vmax en Harley’s V-Rod Muscle, maar die wel nadrukkelijk uit het juiste sportieve Ducati hout is gesneden met zijn gespierde Testastretta 11° V-twin. Nieuw voor 2011 is ook de Monster 1100 EVO, die de Monster 1100 en 1100S vervangt.“Wat als…?”, met deze vraag in het achterhoofd ging een Ducati designteam een leeg vel papier te lijf om het eens helemaal anders te doen. Iets dat ze in Bologna nog niet eerder hadden gezien. Een lange en lage spierbundel met het voorwiel dicht tegen de brede schouders gedrukt en een sportieve korte achterpartij. Een machine die, toen hij voor het eerst in zijn geheel aan een select Ducati-gezelschap werd getoond, een van de aanwezigen de uitspraak ‘Ignurànt comm’ al diavel!’ ontlokte, wat vrij vertaald neerkomt op: ‘Kwaadaardig als de duivel!’. Kortom, de Diavel was geboren. Dominantie en superioriteit zijn de steekwoorden die Ducati in een adem met Diavel uitspreekt. En daar valt wat voor te zeggen getuige de als brede schouders aan de flanken gepositioneerde radiateurs en de indrukwekkende 240-achterband om een 8 inch achtervelg. Samen met de lage zit van 770 millimeter, identiek aan de Monster 696, en de twee korte gestapelde uitlaten zorgt dat voor een dreigende, gespierde uitstraling. Een uitstraling die tegelijkertijd ook heel mooi clean is met twee in de voorflanken geïntegreerde LED-strips met knipperlichten en twee LED-strips achter, die naast knipperlichten ook als achter- en remlicht functioneren. Slim is ook de oplossing voor de duohandgrepen, die je met een mechanisme van onder het kontje tevoorschijn kunt toveren. Maar hoezeer je de Diavel op basis van zijn voorkomen ook in het rijtje V-Rod Muscle en Vmax zou willen schuiven, het is en blijft in alle facetten een Ducati en dat betekent dat er uiteraard een sportieve V-twin in het vooronder hangt: de Testastretta 11°. Een blok dat stevig wortelt in Ducati’s superbike-traditie en een directe afgeleide is van de 1198. Maar de krommes zijn middels herziene in- en uitlaatpoorten en een gewijzigde nokkenastiming aangepast voor gebruik in de Diavel, die van onderuit een enorme berg koppel voorschotelt. Het maximum koppel bedraagt nu een massieve 127,5 Nm bij 8.000 toeren. Maar ook de paardenstal van de Diavel is indrukwekkend met 162 pk bij 9.500 toeren. De toevoeging 11° dankt het Testastretta-blok van de Diavel aan zijn klepoverlap; het moment waarop in- en uitlaatkleppen tegelijkertijd geopend zijn. Deze overlap, gemeten in graden, vindt plaats tussen het eind van de uitlaatslag en het begin van de inlaatslag. Bij de Testastretta Evoluzione van de 1198 is deze waarde 41° en bij de Diavel dus 11°, waardoor de frisse inlaatlucht minder wordt gecomprimeerd door de uitlaatgassen, met als resultaat een soepeler verbranding, minder brandstofverbruik en een lagere CO²-uitstoot. Net als de Multistrada 1200 heeft de Diavel een ride-by-wire injectiesysteem met drie mappings: Sport (de volle 162 pk), Touring (162 pk, maar dan met een meer soepeler afgifte) en Urban (100 pk). Het systeem is gekoppeld aan een ander stukje elektronica: Ducati Traction Control, dat het gevoeligheidsniveau automatisch aanpast aan de gekozen rijmodus. En net als de Multistrada start je de Diavel met een elektronische sleutel, die binnen een afstand van twee meter met de motor communiceert. Haast vanzelfsprekend hangt het Testastretta-blok in een vakwerkframe van stalen buis, dat verder is voorzien van twee aluminium gietstukken die overlopen in het subframe. De voorzijde wordt afgeveerd door een volledig instelbare, dikke 50 millimeter Marzocchi upside-down vork en de achterkant door een eveneens volledig instelbare Sachs schokbreker. De veervoorspanning kan met eenvoudig met een handig stelwiel worden verdraaid. ABS is standaard, een fijne gedachte, maar de remmen op zich staan ook al garant voor het betere vertragingsvuurwerk: twee forse 320 millimeter schijven en radiaal gemonteerde Brembo Monobloc vierzuiger klauwen. Indrukwekkend, maar dat geldt op papier en in beeld eigenlijk voor de complete Diavel, die droog ook nog een imponerend gewicht op de weegschaal tovert: 210 kilo schoon aan de haak. Dat belooft ook qua handelbaarheid vuurwerk.Maar het kan nog lichter en vooral ook exclusiever, want Ducati zet naast de standaard Diavel ook nog de Diavel Carbon op de markt. Drie kilo lichter dan de ‘gewone’ en dat zit hem deels in het gebruik van carbon tankpanelen, seat cover en voorspatbord, maar vooral in een setje prachtige gesmede Marchesini lichtgewicht wielen: 2,5 kg lichter dan de standaard wielen. Verder is de Carbon voorzien van een aantal gefreesde aluminium onderdelen en heeft de voorvork een carbon coating. De prijzen van de nieuwe Diavel en Diavel Carbon zijn nog niet bekend, wel bekend is dat beide machines al op redelijk korte termijn leverbaar worden: begin februari komend jaar. [Beeld][01_Diavel]Lang, laag, gespierd en gemeen; met de Diavel betreedt Ducati een compleet nieuwe markt, maar wel op geheel eigen wijze.[37 Diavel Carbon]Voor de echte fijnproevers: aan de Diavel Carbon hangt het nodige lichtgewicht carbon en hij rolt op een setje bijzonder Marchesini gietwielen. Let ook op het cleane kontje.[Kasten]DE OPPERMONSTERAls Ducati ergens de letters EVO achter plakt, dan mag je in de regel iets bijzonders verwachten. Dat geldt niet minder voor de nieuwe Monster 1100 EVO, die komend seizoen de standaard Monster 1100 en de 1100S vervangt. EVO slaat in het geval van deze Oppermonster op de luchtgekoelde L-twin in het stalen vakwerkframe, want het is met een vermogen van 100 pk bij 7.500 toeren de sterkste uitvoering van het Desmodue Evoluzine blok ooit. Die 5 extra pk’s ten opzichte van de huidige Monster 1100 zitten hem in een aangepaste cilinderkop met verbeterde smering en koeling, gewijzigde inlaatpoorten, gemodificeerde verbrandingskamers en een nieuw uitlaatsysteem. Opvallend is ook de terugkeer naar een enkele bougie per cilinder. Het blok is ook een stukje lichter door gebruik van een onder vacuüm gegoten carter, een magnesium dynamodeksel en lichter vliegwiel van de 848. Nieuw is ook het standaard Ducati Safety Pack (DSP) op deze Monster 1100, dat naast een Bosch ABS-systeem bestaat uit een gebruiksvriendelijke tractiecontrole (DTC) met vier niveaus van gevoeligheid. Het stalen vakwerkframe heeft dezelfde diameter en buisdikte als dat van de 1198SP en aluminium subframe is compleet nieuw, net als de voetsteunen voor rijder en passagier die nu gescheiden ophangbeugels hebben. Achter is de Sachs monoschokbreker met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping gebleven, maar aan de voorzijde heeft de Showa vork plaatsgemaakt voor een 43 millimeter volledig instelbare Marzocchi upside-down vork. Andere noviteiten: lichtere 10-spaaks wielen, 20 millimeter stuur risers en een aan het DTC aangepast dashboard. En net als alle andere Monster is ook de 1100 EVO geschikt voor Ducati’s Data Analyser (DDA). De Monster 1100 EVO komt staat in april 2011 bij de dealer, een prijs is nog niet bekend. Overigens krijgt de 2011 Monster 696 ook een 43 millimeter Marzocchi voorvork, 20 millimeter stuur risers en een nieuw subframe. [Beeld: 41 1100 evo]De Monster 1100 EVO vervangt de 1100 en 1100S en is het summum op Monster-gebi