+ Plus

Motornieuws 2010: BMW boxers

Terwijl de BMW-fans uitkijken naar het moment dat de supersportieve S1000RR, die binnenkort bij de dealer staat, heeft BMW ook de populaire R1200GS, GS Adventure en R1200RT boxers flink onder handen genomen. Naast vele detailaanpassingen kregen de 2010-modellen nieuwe cilinderkoppen met twee bovenliggende nokkenassen voor hogere prestaties.Meer vermogen, meer trekkracht en een nog fraaier geluid, dat zijn de kernwoorden van de nieuwe generatie boxermotoren van BMW. Die boxermotor krijgt in 2010 namelijk nieuwe cilinderkoppen met dubbele bovenliggende nokkenassen, die een jaar geleden zijn geïntroduceerd op de HP2 Sport. Het nieuwe boxerblok komt in de R1200GS, de R1200GS Adventure en R1200RT, de R1200R moet het voorlopig nog met de huidige cilinderkoppen (met één hoogliggende nokkenas en tuimelaars) doen.De ‘knappe koppen’ van de HP2 hebben niet alleen twee bovenliggende nokkenassen per cilinder, ook zijn de inlaatpoorten vergroot van 47 naar 50 mm. De inlaatkleppen hebben nu een diameter van 33 mm (was 31 mm) en de uitlaatkleppen meten 39 mm (was 36 mm). Bovendien gaan de kleppen verder open door meer lichthoogte van de nokken.Ook het uitlaatsysteem van de vernieuwde boxermodellen is aangepast aan de verbeterde ademhaling: de doorstroming van de demper is meer open en in de uitlaat is een door een elektromotor geregelde klep gemonteerd, die de doorstroming regelt en zorgt dat het geluid potenter is, maar wel binnen de wettelijke normen valt. Gecombineerd met het verhoogde maximum toerental van 8.500 toeren per minuut (was 8.000) levert het blok nu 81 kW (110 pk) bij 7.750 tpm. Daarmee is de boxer dus 5 pk sterker geworden. Het maximum koppel stijgt van 115 Nm bij 5.750 toeren per minuut naar 120 Nm bij 6.000 toeren per minuut er zorgt dus voor nog meer souplesse van de dikke boxermotor. De cardan kreeg een iets kortere overbrenging (van i = 2,82 naar i = 2,91), zodat de GS in combinatie met het sterkere blok aanmerkelijk harder accelereert en vlotter doortrekt in de versnellingen.Uiterlijk bleven de R1200GS en de GS Adventure ongewijzigd. Wel zijn er nieuwe accessoires, zoals de koplamp-uitbreiding met LED-verlichting. Verder zijn de GS en GS Adventure nu optioneel leverbaar met de jongste generatie van het BMW Integral ABS-remsysteem en de nieuwe Enduro ESA (Electronic Suspension Adjustment), waarmee met een druk op de knop vering en demping zijn aan te passen. Om de controle bij rijden op onverharde ondergrond te bevorderen, kent dit elektrohydraulisch geregelde systeem nu ook een stand waarin de voorvering extra soepel is afgesteld, zodat het wiel beter bodemcontact houdt bij hobbels, zonder dat daarbij de zithoogte verandert. Met andere woorden: je rijdt met minder veervoorspanning zonder dat de machine direct helemaal inzakt. Nieuw zijn tot slot ook grotere en beter te hanteren moeren voor het in hoogte verstelbare windscherm.De R1200RT bleef ook grotendeels onveranderd: deze kreeg een nieuwe kuipruit met minder wervelingen rond het hoofd van de rijder, voor meer comfort. De ophanging van de elektrisch in hoogte verstelbare ruit is versterkt om vibraties te reduceren. De spiegelophanging is eveneens verstevigd en de tellerunit is van een ontspiegelde kunststofafdekking voorzien. Verder werd het voorspatbord is gewijzigd en de motorspoiler geoptimaliseerd. Ook zijn er nu standaard witte knipperlichten en bovendien is het schakelpedaal bij het nieuwe model verstelbaar. Een nieuwe optie is het ESA II en daarnaast kreeg de machine de bedieningsknoppen van de K1300-serie op het stuur, met als extra een Multi-Controller draaiknop voor nog eenvoudigere bediening van het optionele audiosysteem, dat bovendien interfaces voor een MP3-speler, een iPod, een USB-stick en cd-speler kreeg.De nieuwe BMW Boxers zijn begin 2010 leverbaar. De R1200RT gaat 18.400 euro kosten, de GS staat voor 15.500 euro bij de BMW-dealer en de GS Adventure kost € 16.990,-. Kaderstuk:BMW HP2 Sport MotorsportAfgelopen jaar introduceerde BMW de HP2 Sport als sportiefste, krachtigste en lichtste boxermachine uit het gamma. In 2010 wordt deze HP2 uitgebracht in een speciale serie van 400 stuks in de strijdkleuren van BMW Motorsport. Tien van die 400 machines komen er slechts naar Nederland. De HP2-boxermotor levert 98 kW (133 hp) bij 8750 rpm en het drooggewicht van deze boxer bedraagt 178 kilo. De prijs van de limited edition-uitvoering bedraagt € 24.700,-; 800 euro meer dan de standaard HP2 Sport.[bu]De R1200GS, GS Adventure en RT hielden hun vertrouwde uiterlijk: de 2010-modellen herken je vooral aan de nieuwe cilinderkoppen met twee bovenliggende nokkenassen.De ‘knappe koppen’ van de nieuwe boxers in detail. Elke nokkenas bediend één inlaat- en één uitlaatklep via korte slepertjes.De R1200RT kreeg ook een aangepaste ruit voor meer comfort. Plus de nieuwe K1300-stuurschakelaars.De nieuwe GS draait voortaan maximaal 8.500 tpm en levert 110 pk. De overbrenging werd iets korter voor een actiever rijgedrag.Het optionele Enduro-ESA op de GS en GS Adventure kreeg een extra stand, waarbij de voorvering extra soepel wordt, zonder dat hij direct ver in zijn veren zakt.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...
Vergelijkingstest 3 power nakeds

Vergelijkingstest 3 power nakeds

3 oktober, 2024

Deze naked bikes behoren tot de sterkste motoren die je gewoon in de winkel kunt kopen. Dat is echter slechts een ...