Motornieuws 2009: Suzuki
In het mondaine Parijs, middelpunt van mode en couture, nam Suzuki alvast een voorschot op dat wat over een week op de Intermot in het iets minder mondaine Keulen wordt gepresenteerd: de nieuwe 2009-modellen. Met op de catwalk in willekeurige volgorde: de hagelnieuwe SFV650 Gladius middenklasser, de eveneens nieuwe Intruder M1500 en de fl ink onder handen genomen GSX-R1000. Het maximale uit iederedruppel benzine halen. Zo maar een van de doelstellingen uit het ontwikkelingsprogramma van de K9 GSX-R1000. Een nobel streven in tijden met steeds hogere brandstofprijzen.Maar met edele motieven alleen worden geenoorlogen gewonnen, dus moet die effectieveverbranding vooral ook extra vermogen enkoppel genereren in de felle strijd om desuperbike kroon. En hoe scherp, perfect enaerodynamisch de vernieuwde stroomlijn vande K9 de wind ook doorklieft, de basis vanpure snelheid gaat nog altijd schuil achterhet kunststof en dat motorische hart is voor2009 verder verbeterd en geoptimaliseerd.De grondvesten van het GSX-R1000 blok zijnevenwel onveranderd. Dus vier cilinders opeen rij, dubbele bovenliggende nokkenassen,titanium kleppen en een injectiesysteem metdubbele gasklephuizen en injectoren. Nieuw isde boring x slag van 74,5 x 57,3 mm, die duidelijkmeer overvierkant is dan de voorgaandeverhouding van 73,4 x 59,0 mm. De slag isdus korter en dat zorgt voor een belangrijkstukje extra vermogen bij hoge toerentallen.Offi cieel is het maximum vermogen nog hetbestbewaarde geheim van deze K9, maar inwelingelichte Suzuki-wandelgangen doet eengefl uisterde opgave van 190 pk de ronde. Endat bij een totale gewichtsreductie van 5 kilo,want rijklaar weegt Suzuki’s kanon nu 203kilo. Heren concurrenten, u bent gewaarschuwd!Maar het lage- en middentoerengebiedwerd door deze ingreepgeen kind van de rekening, wantook dat is door verbeterde verbrandingskamers,een verhoogde compressie (van12,5:1 naar 12,8:1) en andere nokprofi elen naareen hoger niveau getild. Die verbrandingskamershebben trouwens ook iets grotere in- enuitlaatkleppen.Door de ingaande versnellingsbak-as verderomhoog te plaatsen en de krukas en de uitgaandeas van de versnellingsbak verder naarvoren, is de afstand tussen de krukas en deuitgaande versnellingsbak-as een aanzienlijke59,6 millimeter ingekort, waardoor het blokvan voor tot achter compacter kon wordenuitgevoerd en er ook hetnodige gewicht