+ Plus

Motornieuws 2008: Yamaha

Met de Parijse motorshow in het verschiet beginnen de grote merken zich te roeren. Zoals Yamaha, die de vernieuwde R6 al presenteerde. En hun avontuurlijke inborst niet verloochend met de nieuwe WR250 en de XT660Z Tenere, een oude naam voor een heel nieuwe stoere all-road.Gezien de tweejaarlijkse cyclus was de komst van een vernieuwde R6 geen verrassing. Wel dat Yamaha hem al ruim voor de Parijse motorshow naar buiten bracht. En een tweede verrassing is misschien wel dat de superscherpe R6 voor 2008 in grote lijnen hetzelfde jasje houdt als in 2007. In grote lijnen natuurlijk, want het bodywork in in zijn geheel nieuw, nog aerodynamischer en minder zwaar ‘op de neus’ . Ook is het voorzien van een nieuw design, maar het neemt niet weg dat het echte nieuws van de 2008-R6 onderhuids zit.Het 600 cc viercilinderblok kreeg onder meer een hogere compressie van maar liefst 13 op 1, samen met een verbeterde injectie (via Yamaha’s YCC-T gas je opnieuw gas via een stroomdraadje), een nieuwe airbox, een dikkere uitlaatbochten-collector en een aangepaste uitlaat moet het verbeterde blok goed zijn voor 135 pk bij 14.500 tpm. Daarbij kreeg de R6 nu ook de variabele inlaatlengte dankzij uitschuifbare aanzuigkelken (YCC-I), een constructie die we inmiddels al kennen van de nieuwste R1. Met deze verbeteringen durft Yamaha het aan om de 2008-R6 ‘de meest extreme supersport ooit!’ te noemen.Dat snellere blok hangt onder een vernieuwd en stijver aluminium Deltabox-frame, dat een magnesium sub-frame meekreeg. Het is voor de eerste keer dat Yamah dit materiaal gebruikt voor deze toepassing en levert een gewichtsbesparing van 450 gram, op. Bovendien zit dat gewicht ver van het hart van de machine. Zodat de besparing een wezenlijk aandeel heeft in de nog betere handelbaarheid.Een nieuwe achtervork en verbeterde voorvork maken het rijwielgedeelte af. Ook de vering is andermaal onder handen genomen, terwijl de totale zitpositie lager en meer naar voren is geplaatst. De nieuwe R6 wordt in drie kleuren leverbaar: Competition-white, Yamaha-blue en Graphite. Echt nieuw en echt verrassend is de XT660Z Tenere. Daarmee wordt deze twintig jaar oude naam, die refereert aan een tijd dat de Yamaha’s onoverwinnelijk waren in woestijnrally’s als de Dakar weer van stal gehaald. De Tenere is gebaseerd op het vertrouwde XT660 ééncilinder-viertaktblok, dat enkele jaren geleden nog volgens de laatste stand der techniek nieuw is ontwikkeld, compleet met vierklepskop, injectie en Euro3-goedkeuring.Het rijwielgedeelte is helemaal nieuw ontwikkeld voor de Tenere. Met 210 mm veerweg voor en 200 mm veerweg achter kan deze vlotte all-road elk zand- of gravelpas aan. Ondanks de slanke bouw, bedraagt de tankinhoud toch maar liefst 22 liter. De truc zit hem in het feit dat een deel van die benzinevoorraad onder de buddyseat zit, een constructie die ook bijdraagt aan de goede handelbaarheid.Opmerkelijk is de toepassing van een dubbele schijfrem in het voorwiel. Dat laatste is waarschijnlijk ook gedaan met het oog op het feit dat deze nieuwe Tenere alles in zich heeft om weer als ‘Globetrotter’ bepakt en bezakt ingezet te kunnen worden voor avontuurlijke verre reizen. Vanwege die bagage heeft Yamaha namelijk ook al een uitgebreide accessoirekit ontwikkeld, met onder meer aluminium zijkoffers, topkoffer, tanktas, handbeschermers en middenbok.De WR250R en WR250X zijn twee nieuwe modellen op basis van een nieuw modern watergekoeld 250cc ééncilinderblok. De inwendige maten van dit nieuwe blok zijn gebaseerd op die van de succesvolle YZ250F crossmotor en WR250F endurofiets. Voor deze nieuwe machines is de krachtbron echter voornamelijk op handig èn probleemloos gebruik afgestemd. De WR250R is daarbij een vlotte off-road-machine, handig voor in de stad en voor het lichte terrein. Voor dat laatste zijn ook de veerwegen van 270 mm en de grondspeling van 300 mm uitermate geschikt.Met een zithoogte van 930 mm is de 126 kilo wegende ‘R’ trouwens niet de allerkleinste.Het verschil tussen de ‘R’en de ‘X’ zit hem vooral in de voorrem en de wielen en banden. De WR250R heeft als ‘soft-enduro’ grote wielen (18 inch achter en 21 inch voor) met semi-terreinbanden, terwijl de WR250X, net als zijn grote broer de XT660X als supermoto-fiets is uitgerust met kleine 17-inch wielen met lekker vette wegbanden. Ook de voorrem is bij deze machine wat groter uitgevoerd.[[Bildunterschrifte]]De nieuwe R6 is nog scherper geworden en levert volgens de fabriek nu maar liefst 135 pk!‘De 2008-R6 is de meest extreme supersport ooit!’, aldus Yamaha.De XT660Z Tenere roept direct visioenen op van woestijndoorkruisende globetrotters.Het frisse uiterlijk van de XT660Z heeft bepaalde KTM-trekjes meegekregen.De WR250R en de WR250X zijn twee nieuwe kwartliters van Yamaha, gebaseerd rond een ultramodern ééncilinderblokje.Voor de liefhebbers: de YBR125 is er nu ook in Custom-uitvoering.

Lees meer over

Yamaha XT660Z Ténéré YZF-R6

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...