+ Plus

Motornieuws 2008: Suzuki

Aan het eind van de vorige eeuw schudde Suzuki de motorwereld (en de politici) wakker met de Hayabusa. Acht jaar later nog steeds een heel strakke fiets, maar toch wat naar de achtergrond gedrukt door andere snelheidsmonsters. Tijd dus om er een tandje bij te schakelen: met de nieuwe 2008-Hayabusa wil Suzuki weer toonaangevend zijn. Daarnaast presenteerde Suzuki de nieuwe GSX650F middenklasser, de C1800R custom en de RM-Z450 als eerste productiecrossmotor met injectie.
Suzuki heeft de wind in de zeilen en scoort in hele Europa momenteel erg goed. Zo ook in Nederland, waar het merk nu al weer een paar jaar marktleider is. Om dat succes te kunnen prolongeren heeft men voor 2008 veel nieuws op stapel staan. Zoveel zelfs, dat tijdens een grote internationale persconferentie in Rome het eerste nieuws alvast bekend werd gemaakt, waarna er medio september nog meer nieuwe 2008-Suzuki’s gepresenteerd gaan worden.
Het grootste nieuws is letterlijk en figuurlijk de nieuwe Hayabusa, die op alle fronten werd verbeterd, zonder het basisontwerp te verloochenen. Opmerkelijk is dat zelfs de type-aanduiding hetzelfde bleef (Hayabusa 1300), terwijl de cilinderinhoud toch van 1299 cc toenam naar 1340 cc. Die extra cc’s komen uit de twee millimeter langere slag van de krukas (65 i.p.v. 63 mm), terwijl de zuigerdiameter met 81 mm gelijk bleef.
Het nieuwe Hayabusa-blok is in feite gelijk aan het blok van de binnenkort leverbare B-King, de naked bike die met zijn 184 pk op dat vlak nieuwe maatstaven zet. En dat B-King-blok is weer afgeleid van het oude Hayabusa-blok; daar ligt dus een bijzonder stevige onderhuidse link.
Vreemd is dat niet dat Suzuki voor de nieuwe Hayabusa heeft gekozen voor de evolutie in plaats van een revolutie, want ondanks zijn respectabele leeftijd was er nog maar heel erg weinig mis met de eerste versie, dat was afgelopen jaar ook nog de conclusie van de vergelijkingstest in MotoPlus (zie nr. 9/2006). Met name in Amerika is de Hayabusa nog steeds een zeer gewilde machine, dus het is logisch dat Suzuki ervoor waakte om met de nieuwe versie teveel van het basisontwerp af te wijken. Het was dus vooral een kwestie van fijnslijpen en bijpunten.

Grote hamvraag bij dat alles is natuurlijk: hoeveel pk levert hij en hoe hard gaat’ie? En dat zijn beide zaken die Suzuki (nog) niet officieel bekend maakt, al meldde men wel dat hij 11% sterker is geworden. En het rekensommetje leert dat 175 pk + 11% dus 194 pk is. De snelheidsmeter vermeldt daarbij nog steeds 280 als hoogste cijfer, met daarna nog streepjes tot de 300, maar aangezien dat getal na alle commotie van de eerste Hayabusa (303 echte kilometers topsnelheid; er werden zelfs kamervragen over gesteld of dat eigenlijk wel door de beugel kon) besmet is verklaard, laat Suzuki hem ook nu gewoon weg op de teller.
Net als het watergekoelde viercilinderblok is ook het rijwielgedeelte slechts in detail aangepast. Het stabiele aluminium brugframe bleef gelijk, waarbij alleen het achterframe bijna twee centimeter lager is geworden. Daardoor nam de zithoogte van de passagier af, terwijl de styling van de achterpartij nog meer gewelfd werd. De volledig instelbare vering is weer helemaal up-to-date gemaakt, evenals de remmen met radiaal gemonteerde Tokico vierzuiger-remklauwen. Opmerkelijk is dat de diameter van de voorremschijven afnam van 320 naar 310 mm, terwijl de achterremschijf groeide van 240 naar 260 mm. Zowel voor als achter werden de schijven een halve millimeter dikker (5,5 mm) voor een betere warmteafvoer. Opmerkelijk is wel dat de Hayabusa niet met ABS leverbaar wordt.
De totale aankleding werd uiteraard ook op de laatste stand de techniek gebracht, inclusief twee (helaas) erg forse uitlaatdempers, LED-achterlicht en een zeer uitgebreide dashboardpartij met vier analoge meters (brandstof, toerental, snelheid en temperatuur) en een centraal geplaatst digitaal scherm voor aanvullende informatie als tijd, km-stand en versnellingsindicator. Plus een weergave van de ‘powermodus’ waarin je op dat moment rijdt, want net als op de GSX-R1000 kun je nu ook op de Hayabusa met een knop op de rechterstuurhelft kiezen uit drie vermogenskarakteristieken. Zo kun je de brute kracht naar wens intomen, bijvoorbeeld voor een ritje in de regen of op een smalle bochtige secundaire weg.
De nieuwe Hayabusa is al dit najaar leverbaar in vier kleuren, waaronder een hele sjieke witte uitvoering. Hij zal waarschijnlijk net onder de 16.000 euro (Belgie: rond de 14.000 euro) gaan kosten en is daarmee vrijwel net zo duur als zijn grote tegenstrever, de Kawasaki ZZR1400.

Van een heel andere orde, maar niet minder belangrijk, is de nieuwe GSX650F. Deze nieuwe ‘F’ moet de jarenlang gevoerde – maar sinds 2006 verdwenen uit productie genomen – GSX600F en GSX750F doen vergeten. Maar waar die GSX-en tot voorheen nog een heel eigen modellenlijn vormde, maakt de nieuwe GSX650F één op één gebruik van de Bandit 650-techniek. In feite is deze nieuwe machine daarmee een Bandit 650S met een volle stroomlijn. Maar met die stroomlijn is het wel een heel leuke sportieve all-rounder geworden. Eentje met een duidelijke knipoog naar de hypersportieve GSX-R-serie.
Net als in de Bandit-versie levert het watergekoelde viercilinderblok 98 pk bij 7500 tpm en wordt er ook een geknepen versie leverbaar voor het ‘lichte rijbewijs’ van beginnende motorrijders. Ook de aantrekkelijke prijs moet juist die doelgroep aanspreken, want hij zal rond de 7300 euro (België: 6.700 euro) gaan kosten. Waarbij opgemerkt moet worden dat die mooie prijs niet ten koste is gegaan van de aankleding en uitvoering, want de GSX650F is lekker compleet uitgerust met bijvoorbeeld twee verstelbare hendels en een compact dashboard met digitaal schermpje. Enige minpuntje is dat ook deze nieuweling – voorlopig – niet met ABS leverbaar is, iets wat je voor een machine die veel opstappers zal aanspreken niet verwacht anno 2007. Eh… 2008.
Naar verwachting staat de GSX650F medio november bij de Suzuki-dealers.

Afgelopen jaar introduceerde Suzuki de M1800R, een stoere cruiser met 1800 cc cilinderinhoud, 125 paardekrachten, een 24 centimeter brede band en een megavet uiterlijk. Een machine die snel populair werd. Voor komend seizoen komen er naast die bestaande machine twee nieuwe 1800’s bij. De eerste verschilt slechts in detail van de bestaande; ook in typeaanduiding: M1800R2. Die R2 onderscheidt zich vooral door de kleinere koplamp, wat hem een iets sportiever trekje geeft.
Andere koek is de eveneens op de M1800R gebaseerde C1800R. Die ‘C’ is meer een klasieke custom, compleet met dikke spatborden, hoog en breed stuur en een tweepersoonszadel. Ook de authentieke koplamp, de met chromen bussen uitgevoerde telescoopvoorvork en de normale remtangen (in plaats van de radiale M1800-klauwen) onderstrepen de classic-look van de C1800. Een exacte prijs is nog niet bekend, maar er wordt eigenlijk geen prijsverschil verwacht met de huidige M1800, die in Nederland 14.990 euro (B: 13.830 euro) kost.
Het laatste – nu al bekend gemaakte – Suzuki-motornieuwtje voor 2008 betreft hun 450 cc crossmotor. Die is al vrij vlot na de vakantie leverbaar en zal worden uitgerust met benzine-injectie. Daarmee is de RM-Z450 de eerste in grote serie gebouwde productiecrosser waarbij de carburateur is komen te vervallen. Dat is op zich erg opmerkelijk nieuws en de vraag is of de crosswereld klaar is voor deze nieuwe techniek. Een techniek die overigens niet te stoppen is en op den duur ook zeker navolging zal krijgen van de andere merken. Overigs is de benzine-injectie op dit blok voor Suzuki minder nieuw dan het lijkt, want de 450cc motorcross-quad van Suzuki was afgelopen seizoen al uitgerust met injectie.
Plaats hier uw tekst

Lees meer over

Kawasaki Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-