Motor van het Jaar-verkiezing 2018
Als lezer van MotoPlus kun je ook dit jaar weer je stem uitbrengen in de grote Europese Motor van het Jaar Verkiezing, die we gezamenlijk met zes Europese zusterbladen organiseren. Winnaar van de laatste editie was opnieuw de KTM 1290 Super Duke GT. De Oostenrijker werd gekozen tot totaalwinnaar én schreef ook de toercategorie op zijn naam. In de acht andere categorieën werden de Ducati 1299 Superleggera, Ducati Diavel, Honda Africa Twin, Yamaha Tracer 900, KTM 1290 Super Duke R, Triumph Thruxton/R, KTM 125 Duke en Yamaha Tmax als
categoriewinnaars gekozen door ruim 4.000 Nederlandse en Belgische motorrijders.
De kandidatenlijst voor de Motor van het Jaar 2018 vind je op de komende pagina’s: 206 motormodellen, opnieuw verdeeld over negen motorcategorieën. Dus breng online je stem uit met de toegangscode: F160. Dit kan tot en met 28 januari 2018. Onder alle inzenders verloten we een spiksplinternieuwe Yamaha MT-07!
De keuzelijst van 206 motoren voor de Motor van het Jaar 2018-verkiezing is weer opgedeeld in negen categorieën: Toer/Sporttoer, Supersport, Chopper/Cruiser, Allroad/Offroad/Supermoto, Crossover, Naked bike, Modern Classic, 125cc en Scooter. De stemprocedure voor de verkiezing is dit jaar licht gewijzigd, want MotoPlus-lezers uit Nederland en België kunnen hun stem uitsluitend online uitbrengen via www.best-bikes.eu/nl. Gebruik daarbij de toegangscode: F160. Aan het stemmen zelf is verder niets gewijzigd, want net als voorheen is het de bedoeling dat je in elk van de negen categorieën jouw favoriete motor kiest. Daarnaast geef je aan naar welke categorie jouw persoonlijke voorkeur uitgaat.
Een onafhankelijk instituut telt alle stemmen vanuit heel Europa en stelt de categoriewinnaars per land en voor Europa in totaal vast.
Vorig jaar brachten maar liefst 90.000 motorrijders uit heel Europa hun stem uit, waarvan dus ruim 4.000 MotoPlus-lezers. Net als de Nederlandse en Belgische MotoPlus-lezer koos ook de rest van Europa voor de KTM 1290 Super Duke GT als overall-winnaar.
In vijf motorcategorieën hadden de MotoPlus-lezers dezelfde motor bovenaan gezet als de Europese voorkeur, maar bij de chopper/cruisers, de crossovers, de modern classics en de scooters was onze smaak duidelijk anders.In totaal wonnen er drie KTM’s, twee Ducati’s, twee Yamaha’s, een Honda en een Triumph. In MotoPlus 7/2017 publiceerden we de uitgebreide resultaten van de vorige verkiezing.
Stemmen doe je dus online op www.best-bikes.eu/nl met de toegangscode F160.
Onder alle inzenders uit Nederland en België verloot MotoPlus een spiksplinternieuwe Yamaha MT-07. Voor de volledigheid: je dingt al mee naar deze Yamaha als je het online-stemformulier volledig hebt ingevuld. Het is dus niet zo dat je alleen kans maakt op deze nieuwe motorfiets als je ook op de uiteindelijke Motor van het Jaar 2018 hebt gestemd! Het gaat echt om jouw voorkeur en dus niet om wat ‘het grote publiek’ gaat kiezen. En gezien het aantal inzenders ligt je winkans op een nieuwe motor dus rond de 1 op 5.000, dat is een heel stuk beter dan bij de Staatsloterij!
Naast je persoonlijke voorkeur aan motorfietsen kun je op het online-stemformulier ook je mening kwijt over het imago van de verschillende motormerken middels een kleine enquête. De uitslag van deze Europese Motor van het Jaar Verkiezing zal in MotoPlus nummer 7 van 6 april 2018 bekend worden gemaakt.
Er is een keuzelijst opgesteld van 206 motoren. Elke motor heeft zijn eigen code (een letter en drie cijfers), die je op het online-stemformulier kunt invullen. Alle ‘genomineerden’ zijn modellen zoals die in 2018 leverbaar worden. Op de komende pagina’s staat van elke machine een foto en enkele beknopte gegevens. Aangezien het een Europese verkiezing is, is ook deze keuzelijst ‘Europa-breed’ samengesteld: in alle landen waar gestemd kan worden, wordt namelijk dezelfde lijst gehanteerd. Dat verklaart waarom je op deze keuzelijst ook een flink aanbod aan scooters en 125cc-ers aantreft. Dat zijn bij ons weliswaar geen toppers – en soms zijn ze zelfs niet eens leverbaar – maar in andere delen van Europa zijn het vaak juist gewilde machines. In een aantal gevallen zijn er ook enkele modellen samengevoegd tot één keuzenummer, met name wanneer het model in meerdere uitvoeringen of cilinderinhouden leverbaar is.