+ Plus

Motor van het jaar 2021-verkiezing

Motorrijden heeft de laatste tijd enorm aan populariteit gewonnen. Is het een prettig bijverschijnsel van het coronavirus en de daardoor groeiende vraag naar individueel vervoer? Misschien. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat steeds meer mensen voor de motor kiezen. Dat merken wij ook, want nooit eerder hadden we zoveel inzendingen voor onze Motor van het Jaar-verkiezing. Liefst 7.070 MotoPlus-lezers brachten hun stem uit en kozen hun favoriet uit 220 deelnemende motorfietsen. Welke motor kreeg van de MotoPlus-lezers de ‘douze points’?

Bij ons geen schreeuwende Emma Wortelboer in een prachtige roze avondjurk voor een miljoenenpubliek. Al hadden we ons er prima ook zo voor willen uitdorsen. Met zoveel inzenders mag onze verkiezing immers best dezelfde aandacht krijgen. Geen enkel ander Nederlandstalig motorblad weet zo’n grote groep motorrijders te mobiliseren hun stem uit te brengen. Ook op Europees niveau is het een prachtscore, want net als andere jaren wordt ons onderzoek meegenomen in overkoepelende ‘Europe’s Motorcycle of the Year’-verkiezing. In totaal werden hiervoor dit jaar ruim 63.000 stemmen uitgebracht.

 

Categorieën
Omdat het motorlandschap uit tal van verschillende machines bestaat en je met een lijst van 220 motorfietsen snel het overzicht verliest, zijn alle deelnemers over een tiental categorieën verdeeld. Variërend van het immer populaire allroad-segment, tot de 125 cc en alles dat ertussen in zit. Hierdoor kunnen we al direct een aardig beeld schetsen van de voorkeuren van MotoPlus-lezers. Net als voorgaande jaren is het allroad segment met een interesse-index van bijna 27 procent met afstand het meest populair. Op de tweede plek staat de sport/toer-machines (22,7 %) en de nakeds maken met net geen 17 procent de top drie compleet. De vierde plek is voor de crossovers (12,6%), dan volgen de Modern Classics (7,6%), de sportbikes (6,6%), choppers en cruisers (4,6%), beginner motoren (1,2%), motorscooters (0,7%) en de hekkensluiter is de 125cc klasse met 0,3 procent. Opvallend genoeg hebben de sportmotoren daarmee de choppers/cruisers weer ingehaald qua populariteit. In 2020 stonden de relaxtere motoren namelijk net boven de sportieve jongens. Anno 2021 zijn de rollen omgedraaid. Niet heel verwonderlijk, want het sportieve segment lijkt langzaam maar zeker weer aan te trekken. Na een aantal jaren met weinig vernieuwende modellen, hebben we dit jaar onder meer de Aprilia RS660 bij de categorie mogen verwelkomen. Een werkelijk prachtige machine waar ongetwijfeld menig motorrijder van wegdroomt. Toch zijn de sportmotoren nog niet terug op het populariteitsniveau dat ze ooit hadden. In de verkiezing van 2014 behaalde de categorie bijvoorbeeld nog een ruime 14 procent. Sindsdien is het jaar op jaar afgenomen. Het dieptepunt werd vorig jaar bereikt met een interesse van nog slechts 6,0 procent. Is het tij aan het keren? Het lijkt er wel op, want dit jaar zit het segment voor het eerst in de lift. Al is het nog wat bescheiden. Daarmee wijken de MotoPlus-lezers ook licht af van de Europese uitslag. In het grote geheel is daling van de sportfietsen namelijk nog niet omgebogen. De interesse voor het segment nam van 2020 op 2021 met 1,9 procent af naar 7,7 procent. Wat dat betreft doen de sportieve toermachines het een heel stuk beter. Hier werd een lichte stijging (+0,2%) genoteerd, en is de categorie met 20,1 procent veruit het meest populair. De allroads eindigen in het Europese overzicht op plek twee en plek drie is, net als in bij onze verkiezing, voor de nakeds. De Modern Classics (12,2%) staan op vier, gevolgd door de crossovers (10,8%), sportbikes (7,8%), choppers en cruisers (7,2%), motorscooters (2,2%), beginner motoren (1,4%) en al laatste de 125cc (0,7%).
Overall winnaar
Dan de grote winnaar. De machine die bij de verkiezing de meeste stemmen kreeg en zich daarom dit jaar tot dé motorfiets van het jaar kronen. Die titel valt dit jaar ten deel aan… tromgeroffel… de BMW R1250GS/Adventure! Gefeliciteerd! Geen enkele motor kreeg zoveel stemmen als de avontuurlijke boxer uit Duitsland. Best opvallend, want met de 2021-titel is de 1.254 cc tweecilinder alweer voor de derde keer op rij verkozen tot ‘s lands meest begeerde motorfiets. Een knappe prestatie, en een waarmee hij de overwinningsreeks van de KTM 1290 Super Duke GT evenaart. Beide motoren werden namelijk drie keer op rij tot dé motorfiets van het jaar verkozen door MotoPlus-lezers. De KTM was van 2016 tot en met 2018 de populairste motorfiets. BMW’s nieuwste adventure met schiftcam-technologie prijkt sinds 2019 onafgebroken aan kop. De Super Duke GT zit hem wel steevast op de hielen, want in die drie jaar eindigde de KTM iedere keer op de tweede plek. Terugkijkend naar alle verkiezingen sleept BMW met haar jongste overwinning, alweer de zevende titel binnen. KTM staat met drie overwinning op plek twee, en de derde plek wordt gedeeld door Aprilia, Ducati, Honda en Kawasaki. Dat de MotoPlus-lezers de BMW 1250GS tot meest geliefde motor hebben verkozen, is niet vreemd. De machine voert al jaren de verkooplijsten aan en is ook de motor waaraan BMW steevast haar marktleiderschap heeft te danken. Van geen enkele motorfiets worden er namelijk grotere aantallen weggezet, dan van de GS. De top tien van meest populaire motorfietsen voor 2021 wordt verder compleet gemaakt door de BMW R1250RT (4), Ducati Multistrada V4/S/S Sport (5), Yamaha Tracer 9/GT (6), BMW S 1000 XR (7), Moto Guzzi V85 TT (8), Kawasaki Ninja 1000 SX (9) en de Yamaha Ténéré 700 (10).

Europese uitslag
Het dogma: zoveel mensen, zoveel wensen, gaat ook namelijk ook voor deze verkiezing op. Dat zien we niet alleen onder onze eigen lezers, maar ook in de gehele verkiezing voor ‘Europe’s Motorcycle of the Year’. Bij de Europese uitslag staat namelijk een andere motor aan top. Een oranje beest uit Mattighofen, om precies te zijn. Want over heel Europa gezien is het de KTM 1290 Super Duke GT het die er met de titel vandoor gaat. Dat komt omdat, zoals we eerder al zeiden, het sportieve toersegment Europees gezien nét wat populairder is dan de allroads/enduro’s. Niet vreemd dus dat de op toeren ingerichte Super Duke het wint van de Beierse toppers. En flink ook, want het gat tussen de nummer één en nummer twee (de BMW R1250GS/Adventure) is 250 punten. De Duitse Gelande Strasse (GS) wordt daarbij op de hielen gelezen door de BMW R1250RS, want die motor zit slechts 1 punt onder de GS. Plek vier tot en met tien worden bevolkt door de BMW R 1250 RT (4), Ducati Multistrada V4/S/S Sport (5), BMW S 1000 XR (6), Honda CRF 1100 L Africa Twin/Adventure Sports (7), Kawasaki Z 900 RS/Café (8), Ducati Streetfighter V4/S (9) en de Yamaha Tracer 9/GT (10).

 

Per categorie
Zoomen we in op de verschillende categorieën dan kunnen we zien welke motoren er per segment met de populariteitsstem vandoor gaan. Om maar te beginnen met onder onze lezers meest geliefde categorie: de allroads. Plek één is uiteraard voor de winnaar van de verkiezing: de BMW R1250GS. Maar dan het is het gedaan met de Duitse overmacht in de categorie, want het merk komt in de top 10 niet vaker voor. Plek twee is namelijk voor de Ducati Multistrada V4/S/S Sport gevolgd door de Moto Guzzi V85 tt. Europa-breed gezien ziet het ereschavot er voor de eerste twee plekken er hetzelfde uit. De derde trede is in dit overzicht echter voor de Honda CRF1100L Africa Twin/Adventure. Een motor die onder de Nederlandse en Belgische stemmers duidelijk een stuk minder populair is. In de totale ranglijst van alle 220 motoren, valt de Africa Twin namelijk net buiten de top tien. Bij de sport/toermachines is het vanzelfsprekend de KTM 1290 Super Duke GT die de lijst aanvoert. De tweede en derde plek zijn voor de BMW R1250RS en BMW R1250RT. Daarmee is de mening van onze lezers identiek aan die van heel Europa.

Sportbikes en choppers
In de categorie met gestroomlijnde PK-kanonnen, oftewel de sportbikes, staat de Ducati Panigale V4 R aan kop. De 221 pk-sterke machine wint het daarmee van de BMW M1000RR (2) en iets minder vermogende Ducati Panigale V4/S/SP. In de Europese ranglijst zijn beide eerste plekken voor Ducati, en moet de M1000RR tevreden zijn met een derde positie. Ook vermogend, maar dan op een heel ander niveau, zijn de choppers/cruisers. Hier is het de door een 2.458cc driecilinder aangedreven Triumph Rocket 3R/GT die als winnaar uit de bus komt. BMW’s grootste boxer ooit, de R18, staat op plek twee en de derde plaats is voor de Ducati Diavel 1260/S. Bij de Europese uitslag eindigt de Diavel net een trede lager, en mag de Triumph Bonneville Bobber/Black zich tot derde kronen.

Crossovers en nakeds
De crossover-categorie is gewonnen door de Yamaha Tacer 9/GT, met op plek twee en drie de BMW S1000XR en de Kawasaki Versys 1000. In de Europese uitslag staat de BMW S1000XR op het hoogste podium, en zijn de twee treden eronder voor de Yamaha Tracer 9/GT en de Ducati Hypermotard 950/RVE/SP. Dan de nakeds. Een segment waar zo’n beetje alle fabrikanten in actief zijn. De eretitel in dit flink bevochten segment komt dit jaar wederom op naam van de Ducati Streetfighter V4/S. De afstand tot de nummer twee is echter wel gekrompen. Vorig jaar stond de Ducati namelijk op eenzame hoogte. Nu likt de KTM 1290 Super Duke R hem aan de hielen. Dat wordt volgend jaar nog spannend, als de Oostenrijkers met de 1290 Super Duke RR komen. Plek drie is dit jaar voor de MV Agusta Brutale 1000 RR. In de Europese uitslag heeft Ducati haar voorsprong wat beter vast weten te houden, hier heeft de Streetfighter namelijk nog een kleine 200 punten voorsprong op de KTM Super Duke R. Plek drie is, net als bij onze verkiezing, voor de MV Agusta Brutale 1000 RR.

Moderne klassiekers en Beginner motoren
Categorie K, de moderne klassiekers, is in 2021 net als vorig jaar gewonnen door de Kawasaki Z900RS/Café. MV Agusta’s klassiek gestileerde racer, de Superveloce 800, staat op de tweede plek en de Triumph Thruxton RS maakt de top drie compleet. Europees gezien is het eveneens de Kawa die bovenaan staan. Plek twee is echter voor BMW met de nineT/ nineT Pure. MV’s Superveloce maakt de Europese top drie compleet.
Dan de relatief nieuwe groep, de Beginner Motoren. Deze in 2019 toegevoegde categorie wint langzaam maar zeker aan populariteit. De winst is dit jaar – bij zowel de Nederlands/Belgische als de Europese verkiezing – voor de KTM 390 Duke, met daarachter de Honda CB500 X en de Honda CB500 F/CBR500 R.

125 cc en motorscooters
Bij de minst populaire categorie: de 125cc’s, staat ook een Oostenrijker aan kop in de vorm van de KTM 125 Duke. Gevolgd door de Italiaanse Aprilia RS 125/GP Replica en de Japanse Honda Monkey 125. In de MotoPlus-verkiezing was het een echte fotofinish, want tussen de eerste en derde plek zat slechts een halve punt. Op Europees niveau wisselen de Japanner en Italiaan stuivertje. Hier is het verschil echter groter en staat de KTM op eenzame hoogte. Als laatste hebben we de motorscooters. In deze categorie, die toch vooral geënt is op praktisch motorrijden wint een bekende, want net als voorgaande verkiezing staat de Yamaha TMAX Tech Max aan kop. Ook de tweede plek is identiek aan vorig jaar, met de Vespa GTS Super 300 hpe. Plek drie is voor een nieuwkomer, want daar staat dit jaar de Honda Forza 750, een motor waar je in MotoPlus 02/2021 nog de eerste test van kon lezen. Bij de Europese uitslag eindigt de Forza eveneens op de derde plek. De eerste en tweede positie zijn voor de Vespa GTS Super 300 hpe en Yamaha TMAX Tech MAX. Opvallend: vorig jaar stonden er in de top vijf nog twee volledig elektrische motorscooters. Dit jaar niet meer. Zowel in de Nederlandse als de Europese uitslag staat de eerste volledig elektrische machine (de Vespa Elettrica) op de zesde plek.

WINNAAR MOTOR VAN HET JAAR-VERKIEZING
Onder de ruim 7.000 motorliefhebbers die hun stem uitbrachten in deze Motor van het Jaar-verkiezing verloten wij dit jaar een gloednieuwe motorfiets. De winnaar mag zelf beslissen welke het wordt, want dit keer is er keuze uit een Triumph Trident, Yamaha Tracer 7, Kawasaki Versys 650, Honda CMX500 Rebel of Suzuki GSX-S750. Benieuwd wie de gelukkige is? Dat lees je in MotoPlus 08!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...