Motor van het jaar 2015 Verkiezing
Sinds 2007 kunnen de lezers van MotoPlus hun stem uitbrengen in de grote Europese Motor van het Jaar Verkiezing, die we samen met acht Europese zusterbladen organiseren. In 2014 werden de BMW K1600 (toer), de BMW HP4 (supersport), de Ducati Diavel (chopper/cruiser), de BMW R1200GS (allroad), de Ducati Multistrada (allround), de KTM 1290 Superduke (naked bike), de KTM 125 Duke (125) en de Yamaha Tmax 530 (scooter) de categoriewinnaars in deze Motor van het jaar-verkiezing. En ook dit jaar kunnen de MotoPlus-lezers weer een stem uitbrengen, ditmaal in negen motorcategorieën. Vul dus snel de stemkaart in, of breng je stem online uit en maak kans op een spiksplinternieuwe Ducati Scrambler ter waarde van € 9.290,-!
De motorwereld veranderd en steeds vaker worden niches in het programma opgevuld. De klassieke sportmotor, toermotor of naked-bike van weleer bestaat nog steeds, maar inmiddels hebben we ook allroads, modern classics en crossovers; hoogste tijd dus om de motorcategorieën aan te passen. De keuzelijst van 211 motoren is voor de Motor van het jaar 2015 verkiezing opgedeeld in negen categorieën: Toer/Sporttoer, Supersport, Chopper/Cruiser, Allroad/Offroad/Supermoto, Crossover, Naked bike, Modern Classic, 125 en Scooter. De vaste MotoPlus-lezers uit Nederland en België kennen de procedure van onze verkiezingen inmiddels wel: met de bijgevoegde stemkaart uit dit nummer – of online via www.best-bikes.eu/nl – kun je je eigen voorkeur aangeven. Het is de bedoeling dat je in elk van de negen categorieën een favoriet kiest. Daarnaast geef je aan naar welke categorie jouw persoonlijke voorkeur uitgaat.
Een onafhankelijk instituut telt alle stemmen vanuit heel Europa en stelt de categorie-winnaars per land en voor Europa in totaal vast. Vorig jaar brachten precies 65.604 motorrijders uit heel Europa hun stem uit, waarvan bijna 4.000 MotoPlus-lezers. Overall behaalde de BMW R1200GS in Europa de meeste stemmen. Echt verrassend is dat natuurlijk niet aangezien het ook de beste verkopende zware motorfiets van Europa is, die bovendien met de watergekoelde versie recent aan een nieuwe levenscyclus is begonnen. Wèl verrassend was echter dat de MotoPlus-lezer de GS niet bovenaan zijn lijstje plaatste, maar de Ducati Multistrada bovenaan zette (nadat deze machine een jaar eerder al als tweede was geëindigd.
De stemmen breng je dus uit met de stemkaart in het hart van deze MotoPlus, of online op www.best-bikes.eu/nl. Daarvoor heb je dan de code op de stemkaart nodig. Onder alle inzenders uit Nederland en België verloot MotoPlus een hagelnieuwe Ducati Scrambler ter waarde van € 9.290,-. Voor de volledigheid: je loot al mee naar deze sublieme Ducati als je een volledig ingevulde stemkaart opstuurt of online invult. Het is dus niet zo dat je alleen kans maakt op deze nieuwe Scrambler als je ook op de uiteindelijke Motor van het Jaar 2015 hebt gestemd! Het gaat echt om jouw voorkeur en dus niet wat het grote publiek’ gaat kiezen. En gezien het aantal inzenders ligt je winkans dus rond de 1 op 4000, da’s een stuk beter dan bij de Staatsloterij! Naast je persoonlijke voorkeur aan motorfietsen kun je op de stemkaart ook je mening kwijt het imago van de verschillende motormerken middels een kleine enquête. De stemkaart kan zonder postzegel op de bus gegooid worden en moet uiterlijk 31 december 2014 binnen zijn. De uitslag van deze Europese Motor van het Jaar Verkiezing zal in MotoPlus nr. 7 van 3 april 2015 bekend gemaakt worden.
Er is een keuzelijst opgesteld van 211 motoren. Elke motor heeft zijn eigen code (een letter en drie cijfers), die je op de stemkaart of online kunt invullen. Alle ‘genomineerden’ zijn modellen zoals die in 2015 leverbaar worden. Op de komende pagina’s staat van elke machine een foto, enkele gegevens en de verkoopprijs in Nederland en België, zoals die bij het ter perse gaan van dit nummer bij ons bekend was. Aangezien het een Europese verkiezing is, is ook deze keuzelijst ‘Europa-breed’ samengesteld: in alle landen waar gestemd kan worden wordt namelijk dezelfde lijst gehanteerd. Dat verklaart waarom je op deze keuzelijst ook een flink aanbod aan scooters en 125cc-ers aantreft. Dat zijn hier weliswaar geen toppers – en soms zelfs niet eens leverbaar – maar in een ander deel van Europa vaak juist gewilde machines. In een aantal gevallen zijn er ook enkele modellen samengevoegd tot één keuzenummer, met name wanneer het model in meerdere uitvoeringen of cilinderinhouden leverbaar is