+ Plus

MotoPlus Zuinigheidscontest 2011: Finale

Na de voorronde met twintig deelnemers in MotoPlus 12 is het nu tijd voor de grote finale van de MotoPlus Zuinigheidscontest 2011. En daarin zijn de hoofdrollen uiteraard voor de zuinigste drie rijders uit die voorronde: Ger Jacobs (1 op 31,22), Jappix Meeuwissen (1 op 29,81) en Patrick Raaijmakers (1 op 29,25). Op een deels nieuwe en kortere testroute maakt dit trio in het inmiddels vertrouwde zadel van de Suzuki DL650 V-Strom uit wie zich uiteindelijk de Zuinigste motorrijder van Nederland mag noemen. Dus gas erop…eh, kalm aan heren! Als de voorronde van de MotoPlus Zuinigheidscontest 2011 één ding onomwonden heeft duidelijk gemaakt, dan is het wel dat de Nederlandse overheid het huidige subsidiebeleid voor zuinige auto’s maar eens moet heroverwegen en het voordeel juist bij de motorfiets moet neerleggen. Stuk voor stuk lieten de twintig deelnemers aan deze contest namelijk zien dat er met een beetje beleid en een slimme rijstijl super zuinig te rijden is met een gewone standaardmotor als een Suzuki V-Strom 650. Minder zuinig dan een nog altijd heel nette 1 op 21,6 reed geen enkele deelnemer, terwijl het merendeel met waarden tussen de 1 op 25 en 1 op 28 bovenmodaal scoorde. En van de drie finalisten tikten Jappix Meeuwissen en Patrick Raaijmakers net de 1 op 30 niet aan en overtroefde Ger Jacobs alles en iedereen met zijn 1 op 31,22. Dat schept in ieder geval verwachtingen voor deze allesbeslissende finaleronde tussen dit Brabants heerschap. En wij altijd maar denken dat die Zeeuwen zuinig zijn….Het gereedschap voor de finale is dezelfde V-Strom als uit de voorronde, compleet met een niet met de contactsleutel te openen en bovendien verzegelde tankdop. Wel hebben we de testroute behoorlijk veranderd en ingekort van 79 naar 48 kilometer, waarbij met name het snelwegtraject een stuk korter is geworden. Belangrijk natuurlijk, omdat daar met een ‘sleepje’ achter bijvoorbeeld een vrachtwagen of een auto met caravan veel winst valt te boeken. Na vertrek bij de MotoPlus-redactie voert de testroute de finalisten direct naar de A18 richting Doetinchem, waarna ze na een kleine elf kilometer de eerste afslag de stad innemen. En daar is het druk, want uitgerekend op de finaledag is het Doetinchem het decor van een groot congres van Nederlandse gemeenten, waar een paar duizend ambtenaren op afkomen en die moeten uiteraard allemaal de stad in. Een extra uitdaginkje voor de heren finalisten, zullen we maar zeggen. Na de drukte van de stad wacht een afwisselend secundair stuk terug naar Varsseveld, met daarin rotondes, drempels en een 60 km zone hier en daar. Maar helemaal allesbepalend is de finale niet. De einduitslag wordt gebaseerd op beide ritten, dus de voorronde van 79 kilometer en de finale van 48 kilometer. Bij elkaar is dat een totaalafstand van 127 kilometer. Gedeeld door het totaal aantal getankte liters benzine van beide ritten levert dat het eindresultaat op. In die wetenschap en met een comfortabele buffer op zijn twee achtervolgers kon Ger Jacobs in ieder geval met een gerust hart richting MotoPlus-redactie in Varsseveld voor de finale. Jappix Meeuwissen en Patrick Raaijmakers kwamen logischerwijs met een iets minder uitbundige glimlach in de Achterhoek aan, waarbij met name Patrick het enigszins somber in zag. “Poeh, mijn achterstand op Ger is behoorlijk en ik vraag me af of dat op een kortere route met minder snelwegkilometers nog wel is in te lopen”, uit de jongste van de finalisten zijn zorgen. Maar evenals Jappix kan Patrick in deze finale afwachten hoe Ger het er vanaf brengt, want het lot heeft bepaald dat deze 58-jarige motorrij-instructeur bij onder meer de politie als eerste op pad mag voor zijn finaleronde. Om helemaal op zeker te gaan had Ger vooraf zelfs nog even contact opgenomen met Suzuki-importeur Nimag over het wel of niet afzetten van de motor voor stoplichten, omdat hij twijfelde over het nut er van. Maar ook daar moesten ze het antwoord schuldig blijven. Als na een krap uurtje sturen er in stilte een uitgeschakelde V-Strom onze parkeerplaats op rolt, is de lach onder de helm bij Ger in ieder geval minder uitbundig dan na zijn ijzersterke voorronde. “Tja, dit was niet mijn sterkste rit”, luidt het eerste commentaar. “Ik heb de motor toch maar een aantal keer uitgezet bij een stoplicht, maar in een paar gevallen werd het ook meteen weer groen. Zul je altijd zien. Ik betwijfel ook nog steeds of het daadwerkelijk winst oplevert. En het verkeer is toch wel heel bepalend. Er waren wat dat betreft twee momenten die me een beetje hebben genekt. Eerst stopte ik in Doetinchem bij een zebrapad voor een voetganger die over leek te gaan steken, maar die bleef staan. En even verderop word ik bijna van de motor gereden door een automobilist die me geen voorrang gaf. Dat zijn toch momenten je weer opnieuw moet optrekken en dat kost benzine. Bovendien is je ritme dan meteen weg.”Een kleine tegenslag, maar om het benzineverbruik toch zo veel mogelijk te drukken haalde Ger weer de inmiddels bekende trucs uit de kast en ging dit keer nog een stapje verder. “Op de snelweg ben ik uiteraard weer achter een vrachtwagen blijven plakken, maar naast de rechter spiegel had ik nu ook de linker spiegel ingeklapt tot ik er nog net in kon kijken. En met heel ver vooruit kijken kun je soms ook een rotonde met een kilometertje of 70 per uur pakken. Wat dat betreft was de TomTom ook reuze handig, want je kunt er perfect op zien wat er aan komt. Het liefst zou ik ook nog de verlichting uitschakelen en de knipperlichten niet gebruiken, maar dat gaat wel heel ver.” Het resultaat van de noeste arbeid blijkt aan de pomp. Na 48 kilometer verdwijnt er 1,65 liter brandstof in de tank van de V-Strom, wat overeenkomt met een verbruik van 1 op 29,09. Helemaal niet slecht natuurlijk, maar verrekend met het verbruik van de eerste rit komt Ger over de totale afstand op een verbruik van 1 op 30,38. Ger boert dus, zoals hij zelf al had verwacht, een stukje achteruit en dat tovert direct een glimlach op het gezicht van Patrick, die als tweede rijder aan de finale begint. Ook bij Patrick zien we inmiddels weer bekende gewoonten: de voering uit zijn leren combi, het vario-ruitje in de laagste stand, de eerste paar meters naar de weg duwen met uitgeschakelde motor en dan is ook de 1400GTR-rijder op pad voor zijn finaleronde. En ook bij terugkomst na een krap uurtje zien we weer een bekend ritueel als de uitgeschakelde V-Strom door het gras uitrolt richting parkeerplaats. “Ik heb nog beter op gelet dan de eerste keer”, grinnikt Patrick vanonder zijn helm. “Op de snelweg kon ik direct achter een vrachtwagen slipstreamen en op de rest van de route heb ik zo gestroomlijnd mogelijk, parallel met de ruit, op de motor proberen te zitten. En ik heb nog meer op de verkeerslichten gelet en de motor veel laten uitrollen. Dat moet toch geholpen hebben, anders moet ik de motor een volgende keer tot aan de hoek van de straat duwen”, lacht een tevreden Patrick. Zijn goede gevoel blijkt juist, want aan de pomp gaat er slechts 1,49 liter benzine in de tank en dat betekent een verbruik van 1 op 32,21 over 48 kilometer. Een fantastisch resultaat, maar gecombineerd met Patrick’s eerste rit komt het totale verbruik op 1 op 30,31. Precies 0,07 kilometer per liter brandstof te kort om Ger van zijn troon te stoten. Desalniettemin petje af!Bloedspannend is het dus en alleen Jappix kan Ger nu nog van de winst afhouden. Voor deze nuchtere 43-jarige Brabander geen poespas voor het wegrijden. Een dikke sjaal om de nek, motor starten en wegwezen….rustig, dat wel. Ook Jappix klokt na een klein uur rijden weer in bij onze redactie en steekt als een ware prof zijn direct zijn verhaal af: “Op de snelweg kon ik al vrij snel een sleepje pakken achter een vrachtwagen. Ik heb wat geëxperimenteerd met het ruitje en een stand gekozen waarin het vario-ruitje het minst wervelde. Ik ben wat verder naar voren gaan zitten en misschien had ik ook de spiegels in moeten klappen. Dat had allicht iets uitgemaakt. Maar het blijft toch vooral een zaak van anticiperen. Ik wil niet zeggen dat ik wat dat betreft geluk heb gehad, maar het ging wel een stuk soepeler dan tijdens de voorronde. Ik kon het blok steeds lekker tussen de 3.000 en 3.500 toeren laten pruttelen en dat is volgens mij het ideale gebied. Daaronder wordt de twin wat bokkig en boven de 4.000 toeren gaat het verbruik omhoog. Een keer moest ik enorm hard in de ankers voor een auto met aanhanger, die vlak voor een rotonde de weg blokkeerde. Jammer, want dan moet je toch weer opnieuw beginnen en bovendien had ik die rotonde met een gangetje van 60 kunnen nemen.”Of Jappix daar echt veel heeft laten liggen, zullen we nooit precies weten. Wat we wel heel nauwkeurig vaststelden, was dat er na zijn finalerit 1,51 liter benzine in de tank verdween, een verbruik van 1 op 31,78. Net te kort voor de dagwinst, want die gaat naar Patrick, maar na verrekening met de resultaten van de eerste rit pakt Jappix wel de totaalzege. Met zijn 1 op 30,52 verslaat hij Ger met een minimaal verschil van slechts 0,14 kilometer per liter brandstof! Wat nogmaals onderstreept dat het niveau in deze finale erg hoog lag. Wat dat betreft zijn we ook erg nieuwsgierig of dit verbruik komend jaar nog overtroffen gaat worden in een nieuwe editie van de MotoPlus Zuinigheidscontest.Deze finaleronde is ook gefilmd en dat is te bekijken op onze website www.motoplus.nl, waar ook meer beeldmateriaal te vinden is. De routes van zowel de voorronde als de finale zijn beide ook via onze website te downloaden om in je TomTom of Garmin te zetten. Voor het geval jezelf eens een gooi wilt doen om te kijken hoe zuinig je met je motor kunt rijden…. [kader]DE PROFSNaast de drie finalisten waren we ook benieuwd wat door de wol geverfde motorjournalisten, doorgaans toch van het scheutige soort met de rechterpols, neer kunnen zetten als het op zuinig rijden aankomt. Naast MotoPlus hoofdredacteur Eric Bulsink ging ook Ed Smits, hoofdredacteur van de website www.motorfreaks.nl, de uitdaging aan. “OP BEKEND TERREIN KUN JE VEEL MAKKELIJKER ZUINIG RIJDEN”Aangespoord door alle deelnemers, die zo heerlijk fanatiek bezig waren met de zuinigheidswedstrijd, besloot ik om als laatste rijder het rondje ook zelf zo zuinig mogelijk te rijden. Met als grote kanttekening dat ik de Achterhoek op mijn duimpje ken en ook mede de routes voor de Zuinigheidscontest heb bepaald. Met andere woorden: ik had een kleine voorsprong op de rest omdat ik ongeveer wist wat er ging komen en daar mijn rijstijl op voorhand al op kon aanpassen. Op bekend traject kun je immers veel makkelijker zuinig rijden.Toch ging het voor mijn gevoel meteen al mis: ik reed mijn rondje in de vroege avond, op dezelfde dag als de finalisten en Ed Smits, maar toen ik vanaf de redactie de snelweg opdraaide, was die bijna uitgestorven. Met andere woorden: ik mistte een sleepje in het kielzog van een vrachtwagen. Na een paar kilometer plat erop sukkelen met 90 op de teller (rechterspiegel ingeklapt!) kwam er een caravan voorbij, dus daar maar aangepikt. Die man had echter haast, want met ruim 105 km/uur stoof hij richting camping. Dat ging me eigenlijk weer te hard, zodat ik dat sleepje na enkele kilometers toch maar weer liet lopen.In Doetinchem zelf zat het ook niet mee, want juist die avond begonnen de stadsfeesten en de route liep pal langs het kermisterrein, waardoor het daar erg druk was. Maar dat werd gecompenseerd door de rustige secundaire rit terug naar de redactie, want bij alle rotondes op de rondweg van Zelhem had ik mazzel en kon ik de V-Strom door laten rollen. Dat voelt heel tegenstrijdig: zo zuinig mogelijk rijden en wel elke rotonde met 60 proberen te nemen om snelheid te houden. Verder hoefde ik de remmen ook maar weinig te gebruiken en daarin zit hem de truc. Alle energie die je vernietigd met remmen, moet je er in de vorm van benzine weer instoppen om weer op gang te komen. Verder overal plat erop, linkerarm op de rug, de rechterspiegel ingeklapt, ver vooruit kijken en het blokje constant rond de 3.000 toeren laten draaien. Daarbij is het de kunst om de motor steeds iets te knijpen zodra je op snelheid bent: het gashendel steeds met een gevoelig handje een millimetertje dichtdraaien, zonder dat de snelheid minder wordt. Dan rij je volgens mij het zuinigst.Na 48 GPS-kilometers kon er precies 1,59 liter bij in de tank, een verbruik van 1 op 30,19. En heel eerlijk viel me dat nog tegen ook, want met mijn voorkennis van de route had ik gedacht nog zuiniger te kunnen zijn. Blijkbaar heeft het stuk snelweg en de drukte in Doetinchem me genekt, want gevoelsmatig zat verder juist alles heel erg mee. Volgend jaar beter, dus.Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus[Beeld: 1459]“45 km/uur binnen de bebouwde kom… da’s toch hard genoeg?” Eén op 32,21, de moed zinkt me in de schoenen voordat ik ook maar een meter heb gereden. Bij eerdere kennismakingen met de V-Strom was mijn verbruik nog nooit boven de 1 op 20 geweest, laat staan dat je meer dan dertig kilometer met één liter Euro loodvrij zou moeten kunnen rijden. Terwijl de drie finalisten van deze zuinigheidstest alweer op weg zijn naar moeders de vrouw, overdenk ik nog vlug even mijn strategie. Volgens het ‘nieuwe rijden’ is de sleutel tot zuinig brandstofverbruik vroeg schakelen en zo constant mogelijk rijden, dus dat moeten we dan maar gaan doen. Ik leg de grens op 3.500 toeren per minuut, met nog minder dan één streepje gas. Dat vertaalt de V-Strom in een acceleratie waar een slak nog om zou lachen, maar dat deert mij niet. 45 km/uur binnen de bebouwde kom… da’s toch hard genoeg? Zuinig rijden betekent ook slipstreamen en gelukkig biedt op het stuk snelweg een vrachtauto uitkomst, waardoor dit dik tien kilometer lange traject op minder dan twee meter afstand van die truck wordt afgelegd. Kin plat op de tank en de linkerarm achter de rug om mezelf en de V-Stom zo aerodynamisch mogelijk te maken. Maar dan komt het: de route gaat dwars door Doetinchem, met voor mij véél te veel verkeer en dito verkeerslichten. Dat wordt anticiperen en bij rood direct de motor uitzetten en uit laten rollen. Langs de auto’s naar voren uit laten rollen had nog meer winst kunnen opleveren, maar voor het eerst besluit ik me aan de verkeersregels te houden.De route door de stad duurt voor mijn gevoel véél te lang, maar met de stad eenmaal weer achter me kan het tempo weer constant worden gehouden. Weliswaar met niet al te vette acceleratie, maar nog altijd snel genoeg om het overige verkeer niet op te houden. Rotondes worden een echte uitdaging, vroeg anticiperen om vooral zo min mogelijk snelheid te verliezen en vooral niet te moeten stoppen. Het bochtige traject in de 60-kilometer zone wordt probleemloos afgelegd en eenmaal de zone voorbij heb ik totaal geen drang om harder te gaan rijden.Terug bij de redactie blijkt uit de gegevens van de TomTom dat ik het qua snelheid nog helemaal niet verkeerd heb gedaan, wat wordt bevestigd als de motor niet veel later bij de benzinepomp door Jeroen vakkundig wordt afgetankt. De teller stopt bij 1,58 liter en dat komt overeen met een verbruik van 1 op 30,37, zuiniger dan één van de finalisten. Het kan dus toch, en het was verdomme nog leuk ook. Bij deze meld ik me aan voor de verbruikstest 2012, want de geur van de overwinning was wel heel erg dichtbij….Ed Smits, hoofdredacteur Motorfreaks[kadertjes finalisten][2270]Naam: Patrick RaaijmakersLeeftijd: 35 jaarHuidige motor: Kawasaki 1400GTRVerbruik 1e testronde (79 km): 2,70 liter; 1 op 29,25Verbruik finaleronde (48 km): 1,49 liter; 1 op 32,21Totaal verbruik over 127 testkilometers: 4,19 liter; 1 op 30,31PLAATS 3[2306]Naam: Ger JacobsLeeftijd: 58 jaarHuidige motor: Yamaha TDM 900Verbruik 1e testronde (79 km): 2,53 liter; 1 op 31,22Verbruik finaleronde (48 km): 1,65 liter; 1 op 29,09Totaal verbruik over 127 testkilometers: 4,18 liter; 1 op 30,38PLAATS 2[2297]Naam: Jappix MeeuwissenLeeftijd: 43 jaarHuidige motor: Honda VFR750 en Yamaha TDM 900Verbruik 1e testronde (79 km): 2,65 liter; 1 op 29,81Verbruik finaleronde (48 km): 1,51 liter; 1 op 31,78Totaal verbruik over 127 testkilometers: 4,16 liter; 1 op 30,52PLAATS 1

Lees meer over

Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...