+ Plus

MotoGP Testen Valencia

Nicky Hayden zat maandagochtend in Valencia al om 10.05 uur in de Ducati-pitbox te wachten totdat hij aan “Chapter 2” van zijn MotoGP-carrière kon beginnen. Hayden moest nog ruim een uur aan de kant blijven. Verderop stond de Fiat/Yamaha-crew al uren klaar toen Valentino Rossi om 14.50 voor het eerst op stapte. Binnen vier ronden klokte hij een tijd die voor Hayden na 56 ronden nog te snel was. Casey Stoner was de snelste van allemaal. “Normaal moet ik voor een test na een GP zo ongeveer uit bed kruipen, maar vanmorgen was ik klaarwakker”, gaf Ducati-debutant Hayden later toe. “Ik was nerveus, ja, want dit is een ‘big deal’.” Op een speciaal voor hem in Stars & Stripes-kleuren gespoten Ducati sloot Hayden de eerste paragraaf van “Chapter 2” af met een weinig opzienbarende twaalfde tijd, ruim 1,6 seconden achter zijn razendsnelle nieuwe teammaat Casey Stoner. “Ik weet niet wat ze hem betalen, maar ze zouden het moeten verdubbelen”, grijnsde een zeer goedgemutste Hayden naar een grote persdelegatie. “Dit kan een monster zijn. Het zijn veel veranderingen in één keer. Een ander team, andere banden en een andere motor. Maar ik voel me niet als een ‘alien’. Het was wel wat ik er van verwacht had. Het wordt veel werk, maar ik me vandaag vermaakt.”Hayden maakte één run op de GP8, voordat hij op de nieuwe GP9 met het gedeeltelijke carbon frame stapte. De Ducati-nieuweling toonde zich zeer onder de indruk van het blok. “Die acceleratie… Pfff… Dan wordt het allemaal ‘pretty loose’. Maar verder is de machine snel, stabiel en niet onberijdbaar. Ik voelde me aardig op m’n gemak. Alles is anders. De traction control en het vermogen voelen anders aan dan op de Honda. Maar ik ga hier geen lijstje maken waar ze bij Honda aan moeten gaan werken!” Voor Hayden betekende de kennismaking met de Ducati ook de gedwongen switch naar Bridgestone. De banden die de MotoGP-coureurs tijdens de Valencia-test gebruikten, waren niet de banden die hen ook tijdens het raceweekend waren geleverd. Bridgestone-MotoGP-baas Hiroshi Yamaha vertelde dat zijn team na de GP van Motegi – derhalve al voordat de fabrikant zeker wist dat zij in 2009 de enige leverancier zou zijn – waren begonnen met de ontwikkeling van een band voor de Valencia-test. De rijders – de voormalige Michelin-klanten reden nog zonder Bridgestone-stickers rond – hadden de beschikking over in totaal zes sets banden die verrassend slijtvast en constant waren. Stoners beste tijd was ruim 0,1 seconde sneller dan het ronderecord dat hij een dag eerder had gevestigd. “Het doel om de bochtensnelheden terug te dringen hebben we dus niet bereikt”, stelde Yamada grinnikend vast. Ook Hayden toonde zich tevreden over de banden, waarbij hij vooral onder de indruk was van de al veelgeprezen voorband. “Ik vond het nog wel moeilijk om een limiet te vinden aan de voorkant, maar met het remmen voelen ze goed. Bocht in moet ik nog winnen. Het is ook lastig te zeggen waar het nu allemaal aan lag – de vering, de banden, het blok – maar ik was ook nog gewoon twee seconden te langzaam. De banden presteerden in ieder geval heel constant. Met één achterband heb ik probleemloos 35 ronden gereden (de race van zondag ging over dertig ronden, FW). Bij Bridgestone zei men dan ze een breder aanbod hadden dan binnen het oude reglement, maar ik ben onder de indruk.”Met teammaat Stoner had Hayden kort data vergeleken die betrekking hadden op versnellingsbakafstellingen. “Als we de titel terug willen halen van Rossi, zullen we veel samen moeten delen. Ik zal ook nog moeten leren hoe het team werkt. Maar ik ben een prof en als ik na drie, vier maanden nog niet weet hoe het hier loopt, doe ik iets niet goed.”De tweede dag werd gedomineerd door miezerige regen, waardoor slechts zeven rijders de baan op gingen toen het circuit echt nat genoeg was. Hayden koerste twintig rondjes en was nipt de snelste voor Repsol/Honda-debutant Andrea Dovizioso en Kawasaki-nieuweling Marco Melandri. Ducati’s technisch directeur en GP7/8- en 9-designer Felippo Preziosi roemde Haydens moed. Data wezen uit dat Haydens machine onder bepaalde omstandigheden nog meer bewoog dan die van Stoner, maar het bracht de Amerikaan er niet toe om het gas dicht te draaien. Valencia-winnaar Casey Stoner reeg net als een dag eerder onverstoorbaar supersnelle ronden aaneen. Stoner koos er voor om de natte dinsdag niet het circuit op te gaan. Voor de Australiër, tijdens de test al weer rijdend met het vertrouwde nummer 27, was het na de kennismaking in Barcelona in juni de tweede “outing” op de Ducati GP9. Net als Hayden toonde hij zich met name zeer tevreden over het nieuwe V4-blok. “Dit blok heeft veel meer koppel en ik merk dat je meer op je gashand moet vertrouwen dan op de elektronica”, oordeelde Stoner. “Ik voel me zo meer op mijn gemak. Het is de eerste keer dat we met deze setting van het blok reden. Een grote verrassing dat het zo goed ging. De fiets rijdt makkelijker en soepeler. Dat gaat ons over een raceafstand zeker helpen.” Het nieuwe carbon-chassis was volgens Stoner eveneens een stap voorwaarts. “Tijdens het GP-weekend was de setting van de voorkant beter dan het hele seizoen. De GP8 en de GP9 zijn heel verschillend, maar ik voel me beter met het remmen. De stabiliteit was al één van de sterkste punten van de GP8; dit voelt nog beter. Achter kunnen we nog wel verbeteren.” De nieuwe Bridgestone-banden hadden Stoner verbaasd. “Ik dacht dat ze de boel zouden ‘downgraden’, maar dit hadden we eerder moeten hebben. Als de banden de afstand doen die de Bridgestone-mensen zeggen, zijn ze heel goed. Mijn soft medium-voorband was beter dan de voorband die ik had in de race. De bochtensnelheid ligt hoger dan met de vorige banden. Achter had ik een hardere compound die minder gevoel gaf en meer spinde, maar wel dertig ronden constant bleef. Daar reed ik ook mijn snelste tijd mee. Het was wel harder werken en ik moest mijn stijl wel wat aanpassen. Je kunt na één dag al wel merken dat je veel minder bezig bent met de banden. Het is minder verwarrend en je kunt je focussen op dingen die echt belangrijk zijn.” Donderdags na de GP liet Stoner zich in Italië opereren aan het schippersbotje in zijn linker onderarm. De doktoren verwijderden twee zwervende botjes en een nietje dat tijdens de eerste operatie in 2003 was aangebracht. Uit zijn rechter heup werd botweefsel getransplanteerd naar de pols. Achter Stoner en Dani Pedrosa zette Valentino Rossi de derde tijd. De wereldkampioen ging voor een eerste sessie naar buiten op de 2008-M1, alvorens hij overstapte op het 2009-prototype. In totaal reed Rossi vanaf ’s middags tien voor drie slechts 21 ronden; de viering van het einde van het seizoen 2008 was nogal uitbundig gevierd. Eén van de aandachtspunten van de 2009-M1 is een verbetering van de acceleratie uit langzame hoeken. “Het is beter, maar het is nog niet zoals we het willen hebben”, concludeerde Rossi die ruim 0,2 langzamer was dan Stoner. “We hebben ook geëxperimenteerd met de gewichtsverdeling en dat was ook een verbetering.” Ook hij toonde zich verrast over de banden. “We dachten dat het langzamer zou gaan, maar dat is hier dus niet zo. De omstandigheden waren vandaag ook wel beter dan tijdens het weekend.”Teammaat en Bridgestone-rookie Jorge Lorenzo crashte met te koude banden op de nieuwe M1, maar bleef ongedeerd. De Spanjaard noteerde de achtste tijd. Het Fiat/Yamaha-duo bleef aan de kant op de natte dinsdag. Het contract met hoofdsponsor Fiat werd overigens verlengd tot en met 2010, ook Rossi’s laatste contractjaar.Met nieuwe motor- en chassisonderdelen en een elektronica-update kwam het Suzuki-duo Chris Vermeulen en Loris Capirossi tot de vierde en vijfde tijd, voor de Honda-mannen Alex de Angelis (op Shinya Nakano’s 2008-fabrieks-RCV) en Andrea Dovizioso. De laatste zat in Repsol/Honda-kleuren voor het eerst op de Honda met pneumatische kleppen en begon voorzichtig. Terwijl teamgenoot Pedrosa een nieuw uitlaatsysteem testte, beperkte Dovizioso zich tot ronden op de machine zoals Nicky Hayden hem had achtergelaten. “Het vermogen is goed”, vond Dovizioso. “Dat is een groot verschil met de satellietmachine. De stabiliteit aan de voorkant was ook een probleem met die machine, maar de fabrieksfiets voelt voor en achter veel beter aan. De balans is anders. Ik weet niet precies of dat komt door de banden (Dovizioso reed in 2008 met Michelins, FW) of door de machine, maar ik denk het laatste. Voor is het nog niet honderd procent., Achter is de grip goed, maar het voelt wel alsof hij ook ineens weg is. Alsof je op een harde compound rijdt. Over het geheel genomen is de machine makkelijker te rijden. Ik ben erg verrast over de banden. Ze zijn heel constant en ik kon zonder problemen meer dan een raceafstand doen.” De eerste rit op de fabrieksmachine betekende voor Dovizioso ook een kennismaking met meer geavanceerde elektronica. “De traction control kun je op deze machine tijdens het rijden aanpassen. Daar moet ik nog veel over leren. Dit blok heeft ook meer koppel, maar ik vind dat we dat nog moeten verbeteren. Ik ben nog niet voor honderd procent tevreden, omdat ik altijd alles wil begrijpen en dat is nog niet zo.”Of hij teamgenoot Pedrosa ooit zal begrijpen, is nog de vraag. De twee nieuwe teamgenoten wisselden gedurende de eerste testdag geen woord met elkaar. Dovizioso haalde lachend zijn schouders op. “Niet alle data is voor iedereen beschikbaar. Nu is dat nog geen probleem voor mij, maar ik denk dat het beter is om samen te werken. Wil hij dat niet – ook goed.”Marco Melandri werd met een uitnodigend spandoek welkom geheten bij Kawasaki. De veelgeplaagde Italiaan kweekte veel goodwill bij zijn team door zeer precieze technische analyses te geven, terwijl ook zijn rondetijden sneller waren dan op de Ducati op zondag. Bovendien bleek Melandri ook teamgenoot John Hopkins tot snellere tijden te motiveren. De Amerikaan reed nu met een voorband die eerder dit jaar ook door Stoner en Rossi werd gebruikt. Mede door een aantal set up-wijzigingen sprak Hopkins over een verbeterd gevoel aan de voorzijde. De Valencia-test betekende ook de terugkeer van Sete Gibernau in het MotoGP-paddock. De bijna 36-jarige Catalaan gaf aan het eind van middag toe vermoeid te zijn en nog erg te moeten wennen. Pas bij de volgende test krijgen hij en de onopvallend debuterende Alice/Ducati-mannen Mika Kallio en Niccolò Canepa de beschikking over de GP9. Ex-Ducati-man Toni Elias keerde terug bij het Gresini/Honda Team. Verpletterende tijden klokte Elias nog allerminst op de tweede Nakano-RCV. Op 26 en 27 november testen de meeste MotoGP-teams in Jerez. Het Kawasaki team sluit het seizoen op die data af in Phillip Island. Op 5 februari wordt dan in Sepang het 2009-seizoen geopend. Testtijden Valencia (tussen haakjes persoonlijk snelste tijd tijdens de Valencia GP): 1. Casey Stoner, Ducati, 1.32,464 (1.32,582); 2. Dani Pedrosa, Honda, 1.32,672 (1.32,796); 3. Valentino Rossi, Yamaha, 1.32,921 (1.33,075); 4. Chris Vermeulen, Suzuki, 1.33,142 (1.34,595); 5. Loris Capirossi, Suzuki, 1.33,325 (1.33,626); 6. Alex De Angelis, RSM, Honda, 1.33,375 (1.33,839); 7. Andrea Dovizioso, Honda, 1.33,676 (1.33,313); 8. Jorge Lorenzo, Yamaha, 1.33,722 (1.33,884); 9. John Hopkins, Kawasaki, 1.33,760 (1.34,035); 10. Marco Melandri, Kawasaki, 1.33,782 (1.34,117); 11. Randy De Puniet, Honda, 1.33,832 (1.34,225); 12. Nicky Hayden, Ducati, 1.34,128 (1.33,393); 13. Sete Gibernau, Ducati, 1.34,451 (DNS); 14. Toni Elias, Honda, 1.34,628 (1.34,634); 15. Olivier Jacque, Kawasaki-test, 1.34,925; 16. Mika Kallio, Ducati, 1.34,951 (DNS); 17. Niccolò Canepa, Ducati, 1.35,081 (DNS); 18. Yuki Takahashi, 1.36,112 (DNS)WSB-testen Portimao(FOTO MIT LÄNGERER UNTERSCHRIFT – DIE KOMMT MORGEN)Opener HaydenNicky Hayden “in full flight” op de nieuwe Ducati GP9. Hayden was erg onder de indruk. StonerAlsof er niets veranderd was vergeleken met de zondag: Casey Stoner was met de nieuwe GP9 zelfs sneller dan op de wedstrijddag met de GP8. RossiValentino Rossi testte slechts iets meer dan twee uur, maar zette op de nieuwe M1 wel de derde tijd. DoviziosoZoals verwacht begon Andrea Dovizioso voorzichtig op de Repsol/Honda. “Dovi” zette uiteindelijk de zevende tijd. LorenzoTe koude banden! Jorge Lorenzo wist dat het zijn eigen schuld was dat hij de nieuwe M1 op z’n kant legde. MelandriDe eerste testdag van Marco Melandri op de Kawasaki was hoopgevend. Melandri voorzag de technische crew van scherpe analyses. WSB Test Portimao (Unterschri

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Alpenmasters 2024 (3) – Finale

Alpenmasters 2024 (3) – Finale

19 september, 2024

Bij de Alpenmasters is het als bij een EK of WK voetbal: iedereen wil uiteindelijk door naar de finale. Acht ...
Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Crossovers

Alpenmasters 2024 – Crossovers

5 september, 2024

De crossover-klasse is de snelste ‘groep’ in deze Alpenmasters 2024. De GSX-S1000GX levert 152 pk, de BMW S1000XR ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-