+ Plus

MotoGP 1.000 cc test Valencia

Zoals verwacht domineerden Dani Pedrosa en Casey Stoner de tweedaagse test na de laatste GP van het seizoen op Valencia. Het splinternieuwe aluminium balkenframe bracht nog niet het zo gehoopte succes bij Ducati. Andrea Dovizioso debuteerde op de Tech3/Yamaha en Alvaro Bautista, Randy de Puniet en Moto2-wereldkampioen Stefan Bradl gaven onverwachte optredens. Alvaro Bautista liet weten dat hij niet verder wilde op een 800 cc-machine in 2012 en trok na twee seizoenen de deur achter zich dicht bij Suzuki. De Spanjaard werd lange tijd in verband gebracht met LCR/Honda, maar op woensdag tekende hij definitief een contract met Gresini/Honda waar hij dus de opvolger wordt Marco Simoncelli. Bautista moest zich in Valencia nog wel behelpen met een RC212V en zal pas volgend jaar op 31 januari voor het eerst op een nieuwe 1000 cc-Honda stappen. “Het is een totaal andere machine dan de Suzuki, maar het was goed om in ieder geval even met de 800 te rijden. Rondentijden waren niet zo belangrijk”, aldus Bautista. Randy de Puniet was Bautista’s plotselinge stand in bij Rizla/Suzuki. Nog zonder contract voor het komende jaar ging De Puniet er flink voor zitten op de 2011-GSV-R met 2012-banden. Of zijn dadendrang ook wat opleverde, was nog maar de vraag bij het afsluiten van de ene testdag. “Ik ben verrast over de mogelijkheden van de Suzuki. Vooral de voorkant is erg goed”, aldus De Puniet. “Een half uurtje voordat ik op de motor stapte, wist ik nog van niks, maar het ging erg goed. Ik weet hoe de situatie is bij Suzuki en ik heb daar geen problemen mee. Ik zou graag met het team werken.” Het Suzuki-team verkeerde op woensdagavond nog in onzekerheid over de 2012-plannen van de fabriek. Stefan Bradl zette eerder zijn MotoGP-plannen in de kast vanwege de financiële onmogelijkheden, maar op dinsdag en woensdag testte de Moto2-wereldkampioen de 2011-RCV van Lucio Cecchinello’s LCR Team. Bradl toonde zich sneller dan Toni Elias in de race op de Honda was geweest, maar merkte dat het vermogen, de carbon remmen en vooral de elektronica gewenning behoeft. Bradl vertelde een te hoge bochtensnelheid aan te houden en met te weinig snelheid de bocht uit te komen. Hoewel ook Cecchinello zeer te spreken was over Bradl moesten eerst nog financiële plooien worden gladgestreken alvorens er een deal tot stand gebracht kon worden. Dani Pedrosa was op beide dagen de snelste in uitstekende omstandigheden. Dankzij modificaties voelde de Honda RC213V bij het ingaan van bochten bij hard remmen beter dan tijdens de test in augustus in Brno, meende de Spanjaard die nauwelijks sneller was dan Stoners pole op zondag. “Ik ben tevreden, vooral vanwege het gevoel met de machine. De 1000 moet je echt weer leren rijden, want hij is wel degelijk anders dan de 800. Het vermogen, het koppel en ook de nieuwe Bridgestones. Ik moet mijn rijstijl toch wat aanpassen.”Teamgenoot Stoner gaf op de gemodificeerde RCV weinig toe op Pedrosa en toonde zich ook tevreden. Wel merkte de wereldkampioen vóór chatter, mogelijk vanwege de nieuwe banden, dacht hij. “Daar moeten we aan werken”, aldus Stoner. “Maar dit is nog niet de machine waarmee we het volgende seizoen in gaan.”Die geluiden liet Ducati’s Technical Director Felippo Preziosi ook al voor de test te horen. Het lang ontkende aluminium balkenframe werd voor het eerst getoond en Rossi had zijn handen vol. Testrijder Franco Battaini was weliswaar ook op de baan te vinden, maar Nicky Hayden had bij de racecrash op zondag twee botjes in zijn rechterpols te hebben gebroken. Of een operatie aan het schippersbotje nodig is, wist de balende Hayden nog niet. Wel dat het verstandiger was de test te skippen. Rossi was na twee intensieve dagen gematigd tevreden. “Het rijden met een 1000 is leuker dan met de 800, maar het ingaan van de bochten en de snelheid midden in de bocht blijft het zwakke punt”, had de Italiaan gemerkt. Volgens Rossi is de materiaalkeuze – aluminium of carbon – niet het belangrijkste, maar moet het technische team op zoek naar de juiste gewichtsverdeling, zitpositie en balans voor de GP12. “Nu heb ik te weinig grip en vertrouwen aan de voorkant. De komende maanden zijn cruciaal voor ons.”Ben Spies testte in Valencia twee verschillende chassis en twee blokken met verschillende specificaties. Op beide dagen klokte de Yamaha-coureur de derde tijd. “We weten nu welke kant we op moeten met de vermogensafgifte”, zei Spies. “Ik heb niet op de grens gereden, want het is tenslotte geen race.”Zijn nieuwe merkgenoot Andrea Dovizioso reed eerst drie ronden voordat hij op de nieuwe 1000 cc-M1 van het Tech3 team stapte. Dovi, die volgend jaar werkt met de van Suzuki overgekomen crewchief Tom O’Kane, roemde het vermogen en de zeer zekere voorkant van de Yamaha. “Dan voelt hij een beetje als een tweetakt”, aldus de Italiaan. “Bij het uitkomen van de bochten stempelt de motor te veel en gaat hij te graag op het achterwiel. Ik geloof wel dat de machine goed bij mijn stijl past.”De CRT-machines konden nog maar weinig indruk maken. Goed nieuws was er in ieder geval wel voor hen – en voor Valentino Rossi – want de testrestricties worden grotendeels opgeheven. Teams kunnen op de drempel van het nieuwe 1000 cc-tijdperk weer gewoon gebruik maken van hun reguliere rijders. Wel moet een testcircuit van tevoren gemeld worden, terwijl een ‘pre-event test’ vóór een Grand Prix niet is toegestaan. Bridgestone levert een maximum van 280 banden.De test op maandag voor Moto2- en Moto3-rijders viel grotendeels in het water. Scott Redding testte de nieuwe Kalex, terwijl Johann Zarco voor het eerst op de Motobi stapte. Eind november staat er een volgende test gepland in Valencia. Daar zullen mogelijk ook 2010-wereldkampioen Toni Elias (Aspar/Suter orf Kalex) en Supersport-coureur Gino Rea (Gresini/Moriwaki) rijden en test het Nederlandse RW Racing GP voor het eerst de Kalex/KTM Moto3. De Zuid-Afrikaan Brad Binder werd bevestigd als tweede rijder naast Luis Salom. MotoGP-testtijden: 1. Dani Pedrosa, Honda, 1.31,807; 2. Casey Stoner, Honda, 1.31,968; 3. Ben Spies, Yamaha, 1.32,338; 4. Cal Crutchlow, Yamaha, 1.32,550; 5. Andrea Dovizioso, Yamaha, 1.33,256; 6. Valentino Rossi, Ducati, 1.33,332; 7. Karel Abraham, Ducati, 1.33,433; 8. Randy de Puniet, Suzuki, 1.33,554; 9. Hector Barbera, Ducati, 1.33,648; 10. Alvaro Bautista, Honda, 1.33,814; 11. Stefan Bradl, Honda, 1.34,142; 12. Kousuke Akiyoshi, Honda, 1.34,546; 13. Franco Battaini, Ducati, 1.34,840; 14. Carmelo Morales, Suter-BMW, 1.35.911; 15. Ivan Silva, Inmotec, 1.36,695; 16. Yonny Hernandez, FTR/Kawasaki, 1.37,127; 17. Federico Sandi, Grillini Team, 1.38,860. Pole 2012: Casey Stoner, 1.31,861. Snelste raceronde op zondag: 1. Andrea Dovizioso, Honda, 1.34,167. Bijschriftenopener-PedrosaDani Pedrosa had de handen vol aan het vermogen van de nieuwe Honda. Hij was wel op beide dagen de snelste. BautistaOnverwacht tekende Alvaro Bautista bij Gresini/Honda. Hij testte op woensdag de 2011-machine van Hiroshi Aoyama. De PunietOf zijn tijden op de Suzuki wat opleveren voor Randy de Puniet? De Fransman zette op dinsdag de vierde tijd. BradlNa besprekingen op zondagavond testte Stefan Bradl twee dagen op de LCR/Honda. Nu nog budget vinden.

Gerelateerde artikelen

Alpenmasters 2024 (3) – Finale

Alpenmasters 2024 (3) – Finale

19 september, 2024

Bij de Alpenmasters is het als bij een EK of WK voetbal: iedereen wil uiteindelijk door naar de finale. Acht ...
Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Crossovers

Alpenmasters 2024 – Crossovers

5 september, 2024

De crossover-klasse is de snelste ‘groep’ in deze Alpenmasters 2024. De GSX-S1000GX levert 152 pk, de BMW S1000XR ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-