Mogelijke 2007-modellen
Zodra de zomer aanbreekt begint ook de geruchtenstroom langzaam op gang te komen: wat hebben de grote fabrieken volgend jaar voor ons in petto? Sommige 2007-modellen zijn een kwestie van logisch nadenken, andere krijgen vorm omdat iemand uit het ontwikkelingcircuit zijn mond voorbij heeft gepraat. En met een beetje “knip-en-plak” kom je tegenwoordig een heel eind… Op aandrang van de grote fabrieken zijn de grote internationale motorshows dit jaar iets later op de kalender gezet. Zo is de Duitse Intermot – na enkele jaren München nu weer terug in Keulen – dit jaar van 11 tot 15 oktober en volgt een maand later (van 14 tot 19 november om precies te zijn) de internationale motorshow in Milaan. De fabrieken hebben hier op aangedrongen om het verkoopseizoen wat op te rekken, want normaal gesproken begon iedereen zich begin september al onvoorwaardelijk te richten op het nieuwe modeljaar. Maar die actie van de fabrieken neemt niet weg dat het geruchtencircuit alweer flink op stoom komt. Met name bij de sportieve modellen van de Japanse fabrieken is dat niet vreemd, omdat die de laatste jaren een heel nadrukkelijke cyclus hebben van twee jaar. Dus veel modellen die voor 2006 ongewijzigd bleven, zullen voor 2007 vernieuwd worden. Daarnaast lijken ook de fabrikanten het “knip-en-plak” te hebben ontdekt, want door binnen hun modelprogramma onderdelen uit te wisselen, ontstaan soms weer hele aardige nieuwe modellen. BMW De Bayerische Motoren Werke zijn natuurlijk een schoolvoorbeeld van het modulaire bouwsysteem, waarbij men rond één basis meerdere modellen construeert. BMW heeft ook het meest waarschijnlijke nieuwe model in huis: de R1200R. We verwachten zelfs dat dit model binnen enkele weken officieel gepresenteerd wordt! Het is ook een logische gedachtengang, aangezien alle andere boxermodellen inmiddels zijn voorzien van de nieuwe 1200-aandrijflijn. Om de huidige R1150R-fans niet teveel af te schrikken, wordt niet verwacht dat het uiterlijk van de naakte boxer drastisch zal wijzigen. Wie het graag een heftigere roadster van BMW wil, zou wel eens bij de nieuwe R1200S Hypermotard uit kunnen komen. Deze machine zal nog wel iets langer op zich laten wachten, maar wordt een kruising tussen de gewone R en de sportieve R1200S. Dus de techniek van de 122 pk-sterke S, maar dan zonder bijbehorende stroomlijn. BMW wil met deze Hypermotard de markt van de Tuono’s en Speed Triples binnendringen. Verder heeft BMW-baas Herbert Diess eigenlijk al toegegeven dat ook de nieuwe F800-lijn op korte termijn uitgebreid wordt. Een kleiner broertje van de o zo populaire R1200GS lijkt daarmee voor de hand te liggen. APRILIA Sinds bekend is geworden dat de nieuwe Aprilia-eigenaar Piaggio 100 miljoen euro in de ontwikkeling van nieuwe Aprlia’s stopt, lijkt er volgens de geruchten niets meer onmogelijk bij het merk uit Noale. Een 1000 cc V4? Een sportieve 750 cc driecilinder-lijnmotor? Een nieuwe RSV-serie met 1200 cc? Het blijft afwachten wat er van die dromen daadwerkelijk gerealiseerd gaat worden, maar vast staat dat Aprilia de komende jaren weer van zich wil laten horen. Voor de hand ligt dus inderdaad een vernieuwde uitvoering van de RSV’s, maar daar moeten we wellicht toch nog een jaartje op wachten. Geruchten willen ons doen geloven dat de nieuwe RSV1200-motor al draait op de testbank, omdat Aprilia niet achter wil blijven bij de nieuwe 1200 V-twin van Ducati… Meer voor de hand liggend is dat Aprilia meer gaat doen met hun prachtige compacte V-twin-blok uit de 450/550-enduro. Een RSV550 lijkt dus voor de hand te liggen: wat te denken van een pk of 75 en een gewicht van 140 kilo, als altenatief voor de RS250-tweetakt? Laat maar komen… Niet superwaarschijnlijk, maar te mooi om niet over te dromen is een nieuwe 750 cc driecilinder-lijnmotor, die dan dienst moet gaan doen in de RS750 Triple. Gezien de MotoGP-achtergrond, waarin Aprilia ook met een driecilinder uitkwam is die driecilinder wellicht toch minder vreemd dan je toch zou verwachten. DUCATI Het kwam bij Aprilia al even ter sprake, maar Ducati schijn hard aan het werk te zijn met een nieuwe V-twin-serie die de bestaande 999 moet gaan aflossen. De nieuwe 1200R (in de wandelgangen circuleert ook al de naam 1188R) wordt Ducati’s nieuwste sportieve wapen, waarmee men ook al inspeelt op de mogelijke reglementaanpassing in het WK Superbike, waarbij tweecilinders wellicht tot 1200 cc cilinderinhoud mogen hebben. Of deze aanpassing in het technische reglement ook daadwerkelijk doorgaat, is nog de vraag, maar Ducati lijkt bij voorbaat het zekere voor het onzekere te nemen. Opmerkelijk is dat het 999-uiterlijk heeft afgedaan en de machine bijvoorbeeld weer horizontale koplampen en dubbele uitlaatdempers krijgt. HONDA [[bild 7, 8 und 9]] Gezien de gebruikelijke modellencyclus is het waarschijnlijk dat Honda voor 2007 weer een nieuwe CBR600RR zal presenteren. Verwacht mag worden dat de prestaties weer zijn gestegen en het gewicht omgekeerd evenredig gedaald. Wellicht was de Ten Kate CBR600, waarmee we in MotoPlus nr. 6 reden, al een voorzichtig voorproefje! Honda kennende zal het uiterlijk niet extreem veranderen, al is er nog wat onduidelijkheid over het uitlaatsysteem. Onderlangs met een korte demper, of toch gewoon onder de buddyseat? Ook lijkt de grootste motorfabrikant ter wereld volgens de geruchten bezig met een zware supermotard op basis van het 1000 cc V-twin-blok, zoals dat ook gebruikt wordt in de Varadero. De FMX1000, zoals de motor moet gaan heten is de eerste van een nieuwe generatie zware funbikes. De genoemde Varadero lijkt ook te wachten op zijn aflossing. Met name het gewicht van de huidige Varadero is één van de punten die voor verbetering vatbaar is, nu ook bij de all-roads de trend naar lichtere en sterkere machines duidelijk te bespeuren valt. Te verwachten is dat de Varadero wat minder groot en beter gestroomlijnd door het leven zal gaan, maar duidelijkheid is daar nog niet over. Ook lijkt de VTR1000F op de nominatie te staan voor een upgrade. Eindelijk zouden we zeggen, want hij is al bijna tien jaar vrijwel ongewijzigd op de markt. Met de komst van de Euro3-normen moet men de machine voor 2007 echter aanpassen en dat kon wel eens het moment zijn voor drastische aanpassingen. Wellicht neemt de cilinderinhoud toe tot 1200 cc (en zien we dit nieuwe blok ook terug in de nieuwe Varadero!) en ook de styling lijkt wat scherper te worden, waardoor de VTR1200F een betere plek krijgt tussen de CBF1000 enerzijds en de Fireblade anderzijds. KAWASAKI De ER6 van Kawasaki was een schot in de roos, zowel de naakte N als de aangeklede F sloegen goed aan. En volgens de geruchten wil Kawasaki dit succes uitvbouwen met de ER6HM, een supermotard-achtige machine rond het mooie tweecilinderblok. Helemaal onlogisch is deze machine niet, gezien de KLE500 die Kawasaki al jaren voert. Daarmee had men een leuke lichte all-road in huis en van dat model zou deze “hypermotard” een redelijk logische, moderne opvolger zijn. De ZX6R lijkt ook op de traditionele tweejaarlijkse aflossing te wachten. Er zijn al verschillende computertekeningen en “photoshop-afbeeldingen” in omloop en opmerkelijk is de keuze voor een korte uitlaatdemper à la Yamaha R6. Tot slot schijnt ook de Z1000 rijp te zijn voor een nieuw model. Daarbij blijven de typische dubbele uitlaatdempers aan beide zijden gehandhaaft, maar zullen vooral de koplamp, tank en koelerkappen meer gestroomlijnd zijn. SUZUKI Nadat afgelopen jaar de GSX-R600 en GSX-R750 grondig werden vernieuwd, lijkt voor 2007 de beurt aan Suzuki’s kanon, de GSX-R1000. Nog steeds kan deze hypersportieve viercilinder met de besten mee, dus of we daadwerkelijk grote wijzigingen mogen verwachten is afwachten. Volgens de geruchten blijft met name de voorpartij typisch Suzuki. Het meeste werk moeten de technici steken in de nieuwe Euro3-normen en dat zou zelfs kunnen betekenen dat Suzuki de typische vier-in-één-uitlaat vaarwel moet zeggen omdat het dempervolume te klein blijkt te zijn voor een schoon en stil systeem. Het zou dus goed kunnen dat Suzuki net als Honda, Kawasaki en Suzuki kiest voor een grote (of zelfs dubbele) uitlaatdemper onder de buddyseat. Het gewicht van de totale machine schijnt er wel weer iets door te stijgen. En gaan ook al geruchten die zeggen dat Suzuki voor een dubbel uitlaatsysteem gaat kiezen: twee cilinders via een korte demper onderlangs (als bij de GSX-R750) en twee cilinders via een underseat-pipe. We wachten maar even af! De populaire SV650-serie lijkt ook genomineerd voor opvolging. Er wordt in de wandelgangen al gesproken van een nieuwe SV700. De basis van deze nieuwe SV blijft in grote lijnen gelijk, wel is de machine iets moderner aangekleed en zal ook hier aan een ander uitlaatsysteem gewerkt worden. YAMAHA Vrij zeker is de komst van een nieuwe R1 in 2007. Qua uiterlijk schijnt de nieuwe R1 niet revolutionair te veranderen: de stroomlijn wordt een fractie scherper en moderner (a la R6), maar de basis lay out met de seatpipes blijft. Wel lijkt het blok behoorlijk aangepast te worden en dan met name de cilinderkop. De wat golvende vermogens- en koppelkromme van de vijfkleps-R1 hebben de technici ervan overtuigd dat de vermogensafgifte met vier kleppen minstens zo goed gaat en door de betere gasstroming ook een meer vloeiende afgifte van het vermogen heeft. Volgens mensen die bij de ontwikkeling van de nieuwe R1 betrokken zijn, komt de 2007 R1 weer dichter bij het oermodel uit 1988 dan ooit: de rij-eigenschappen zouden weer wat ruiger en heftiger worden. Naast de R1 zitten er nog enkele nieuwe Yamaha’s in het vat, zoals de MT05 (een klassiek aangeklede MT01) en een nieuwe Vmax 1800. Ook wordt gesproken van een MT02 op basis van het tweecilinderblok uit de TDM, terwijl ook Yamaha lijkt na te denken over een zware all-road, die de Super-Ténéré van weleer nieuw leven in moet blazen. BMW R1200R BMW R1200S HyperMotard BMW F800GS Aprilia RSV550 Aprilia RS750 Triple Ducati 1200R Honda CBR600RR Honda FMX1000 Honda VTR1200F Kawasaki ER6hm Kawasaki ZX6R Suzuki GSX-R1000 Suzuki SV700 Yamaha YZF-R1 Yamaha MT05