Mijn Trots – Stefan van Alphen
« Terug naar Mijn TrotsEen unieke telg binnen de familie, zo durft de 27-jarige Stefan van Alphen zich met een kleine knipoog wel te omschrijven. En dat heeft alles te maken met een van zijn grootste hobby’s: motorrijden. Binnen de familie is hij namelijk de enige met een motorrijbewijs op zak. Sinds kort rijdt hij een Bandit 600 uit 1997, die hij met beperkte middelen een gezicht probeert te geven. Klaar is het nog niet, een eind op weg wel. “Mijn ouders hebben nooit motor gereden. Ja, een brommertje vroeger, maar ik ben de eerste motormuis in de familie. Moeite hebben ze er niet mee hoor. Ze weten dat als ik iets doe, ik het heel weloverwogen doe. Bij mij is iets niet snel een impuls of een gevolg van het niet inzien van gevaar. En dat neem ik ook mee onderweg. Misschien een gevolg van mijn tijd bij de Euregio Politie in Rotterdam, daar liep ik ook bepaalde risico’s. Maar ook al ben je goed opgeleid, het hoeft niet altijd aan jou te liggen. Daar sta je misschien niet altijd bij stil, maar het zit wel altijd in je achterhoofd. Ik heb mijn rijbewijs nu twee jaar, maar ik had het al veel eerder willen halen. Studie en werk stonden dat helaas in de weg. Voordeel is wel dat ik meteen een vol rijbewijs had en geen 25 kW-versie. Ik heb eerst een tijdje op een Suzuki GSX400E gereden, een oud pekelbrikje. Leuk om mee te beginnen, maar na een tijdje wilde ik toch wat meer vermogen en een motor die wat meer uit mijn sturen kon halen. Dat werd een Honda CBR600F. Het verschil was enorm, ik stuurde er stukken lekkerder mee. Daarna kwam de Bandit al snel in beeld. Dat heb ik altijd al een mooie motor gevonden. Ik ben eens op internet gaan zoeken en bij motorzaken in de buurt en heb uiteindelijk een paar proefritten gemaakt. Maar bij de meeste dacht ik al snel ‘Moet ik dit nou kopen? Ik hoor dit, ik zie dat’. Het voelde niet goed aan, tot ik deze ’97-er, de oer-Bandit, tegenkwam. Een schot in de roos. De complete onderhoudshistorie zat er bij, hij reed lekker, dus dat werd een snelle deal. Vergeleken met de sportievere Honda zit ik nu een aanzienlijk stuk rechterop. Helemaal met het nieuwe Rizoma-stuur dat ik er sinds kort op heb zitten. Dat maakt de zit lekker breed en voor mijn gevoel kan ik nu nog vloeiender met de Bandit sturen. Dat vind ik ook echt een uitdaging hoor, om op techniek te rijden. Als een kamikazepiloot over de snelweg knallen kan iedereen, netjes rijden is juist de kunst. Naast het Rizoma-stuur heb ik nog een aantal dingen aan mijn Bandit veranderd en laten veranderen. In de voorvork zitten stuggere Hyperpro veren en achter een schokbreker van een Honda CBR600RR uit 2004. Dat is een wereld van verschil met de vrij slappe standaard vering. Verder zit er een K&N luchtfilter op, een Superpole uitlaat en een compleet nieuwe bochtenset. De oude set was compleet verroest. Ook de standaard knipperlichten, formaat koelkast, heb ik vervangen door mooie kleine exemplaren. Achter heb ik LED-verlichting en voor wil ik nog een xenon-setje monteren. Best veel al, maar het is voor mij juist de sport om die spullen zo goedkoop mogelijk te vinden. De nummerplaathouder is daar een mooi voorbeeld van. Het plastic gedeelte heb ik zelf met een Dremel helemaal bijgewerkt en de bevestiging heb ik gemaakt van een RVS-plaatje dat ik cadeau kreeg. In totaal heeft me nog geen 5 euro gekost. Als je dan kijkt wat zo’n aftermarket ding nieuw kost. Nog een mooi voorbeeld is het blokspoilertje. Nieuw kost dat 200 tot 300 euro. Veel te veel, dus ben ik eens wat rond gaan bellen of ze er ergens misschien nog een hadden liggen. Een Suzuki-dealer bij me in de buurt had er een. Ooit besteld en betaald, maar nooit afgehaald. De kleur was helemaal goed, alleen zat er geen bevestigingskitje bij. Daar heb ik via-via nog wat voor kunnen regelen en waar nodig zelf aangepast. Smoelt goed toch? Het eerstvolgende op de lijst is een Dynojet carburatieset, al zit ik er ook over te denken om een ander blok te monteren. Een 750 cc of misschien wel een Bandit 1200-blok. Dat is leuk aan die oudere Suzuki’s: veel onderdelen kun je klakkeloos een op een overzetten. De 1200 heeft wel heel iets andere ophangpunten, maar dat is vast wel op te lossen volgens mij. Eerst maar eens lekker rijden dit seizoen. Ik heb nog trips naar Normandië en Engeland en Schotland op de planning staan. Tentje achterop en eens zien waar ik terecht kom om te slapen.” [Beeld + Bu’s] [opener: _G1_9378] [details] [_G1_9402, zonder BU] [_G1_9399] Met het bredere stuur van Rizoma stuurt de Bandit lekkerder. Ook de handvatten en stuuruiteinden zijn niet origineel. [_G1_9397] Het LED-achterlicht, de knipperlichten en de kentekenplaathouder waren onderwerp van verbouwing. [_G1_9389] De originele bochtenset is vervangen en in de voorvork huizen Hyperpro veren. De ommanteling van de oliekoeler van Stefan van Alphen zelf. [_G1_9386] De Superpole demper is aangenaam gezelschap onderweg.