Mijn Trots – Remmelt Kielstra
« Terug naar Mijn TrotsWat moet je aan met je leven als je net klaar bent met jouw loopbaan in een bouwmarkt? Remmelt Kielstra hoefde niet lang na te denken en begon direct aan zijn eerste project als gepensioneerde. Deze Yamaha is het resultaat. Volgende projecten staan al op til.
“Door mijn onregelmatige werktijden had ik dit vroeger nooit voor elkaar gekregen, maar na het stoppen bij mijn werkgever begon ik direct aan dit project. Zonder al te veel technische kennis heb ik deze TRX in een half jaar tijd helemaal uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. De motor was niet echt aftands, maar had wel geleefd. Niets blijkt lekkerder dan een beetje rommelen in de schuur met een schroevendraaier en poetslap. Gelukkig heb ik wel een maat kunnen inzetten voor lastige klussen als kleppen stellen en het ultrasoon reinigen van de carburateurs. Natuurlijk maak je blunders bij zo’n eerste project. De carburateurs zijn verkeerd aangesloten, daar liep de benzine zo in. Soms begin je verkeerd, door iets zo maar uit elkaar te trekken. Tegenwoordig maak ik eerst foto’s en dan label ik alles. Al met al was dit een mooie examenopdracht. Al kon ik daarbij altijd gebruik maken van de kennis van HPS-motoren. Die TRX-specialist weet echt alles van dit model.”
“Mijn voorliefde voor snelle motoren heb ik van mijn Friese neven. Mijn vader reed wel motorfiets, maar op zo’n rampzalige Jawa. Bij mijn neven las ik motorblaadjes en ik was direct fan van het sportieve spul. Vroeger kocht je dan een Honda met Rickman-kuip en special paint, maar mijn eerste motorfiets was een Yamaha TX750. De beroemde slagroomklopper inderdaad. Dat is mij ook gebeurd. Het blok was niet te herstellen, gelukkig kreeg ik een nieuw exemplaar. Op twee Honda’s na heb ik altijd Yamaha’s gehad. Het zijn motoren die altijd goed sturen. Naast een YZF750 en FJ1200 heb ik diverse R1’s gehad. Ik heb namelijk twaalf jaar aan de Zomeravondcompetitie deelgenomen. Circuit-rijden is heerlijk, maar al mijn maten haakten een voor een af en alleen is het toch minder leuk. Bovendien wil ik altijd weer sneller rond en dan moet er weer een nieuwe dure motorfiets komen. Met het geld dat je er in stopt kun je ook met vrouw en kinderen op vakantie. Omdat ik er een paar keer vanaf ben gestuiterd, waren ze thuis sowieso niet zo’n fan van mijn hobby.”
“Na alle snelle viercilinders is dit de eerste tweecilinder die ik rij. Het koppel, het geluid en het rijgemak staan me wel aan. Hiermee rijd ik ook wat rustiger dan met de R1. Als je met een R1 alleen maar bij een verkeerslicht staat, houdt de politie je al in de gaten. Dat is minder met deze. Ik heb in het verleden ook wel erg veel betaald aan de staat. Deze is meer voor de zaterdagmiddag op een dijk inclusief terrasje en dan met een leeg hoofd naar huis.”
“Bij deze TRX zijn wielen, frame en vorkpoten gepoedercoat. Waar nodig heb ik de aluminium onderdelen gepolijst. Natuurlijk zijn de voorremklauwen vervangen door de blauwe exemplaren van de R6. Als je dan toch bezig bent, kies je natuurlijk ook voor stalen remleidingen. Het zitje is vervangen door een monozitje met een ander achterlicht en knipperlichten. Het zadeltje is door een oud-collega gestikt. Geel vind ik gewoon een mooie kleur, maar dan wel mooi simpel en egaal. Niet al die logo’s en letters er op. Sommigen mensen verklaarden me voor gek dat de kop rood is gespoten, maar dat vind ik leuk en dan doe ik het gewoon. Mijn eerste gedachte om er ronde voor- en achterlichten op te zetten sneuvelde toen ik op internet zag dat heel veel mensen dat al hebben gedaan. Daarom heb ik hem zo origineel mogelijk gehouden.”
“Over een volgend project denk ik al wel na, maar eerst moet ik de Yamaha Fazer van mijn schoondochter afmaken. Daarna wil ik iets op basis van een Moto Guzzi maken, maar probeer die maar eens voor een normaal bedrag te vinden. Het wordt in ieder geval wel weer een tweecilinder.”