Mijn Trots – Peter Sibbes
« Terug naar Mijn TrotsIedere keer dat de 27-jarige Peter Sibbes op zijn Honda CB750 Bol d’Or rijdt, is het een beetje Top Gun in zijn hoofd. Niet omdat hij liever straaljagerpiloot had willen zijn en niet omdat zijn Honda in deze Hollywood-kraker figureert, maar gewoon omdat het net zo’n degelijke lobbes is als de GPz waarop Tom Cruise in die film paradeert. En bovenal: het ding heeft slechts € 500,- gekost. Verzekering? Haha, € 3,- per maand. Wie doet Peter wat? “Of de Honda ook heel zuinig is, weet ik eerlijk gezegd niet. De dagteller is kapot, dus ik heb daar eigenlijk nog nooit zo op gelet. Ik gooi er benzine in en zorg er voor dat ik steeds bijtijds tank. Heel veel maakt me dat ook niet uit. Ik heb hem echt voor de plezierritjes. Lekker ontspannen in de omgeving van Rotterdam over de dijkweggetjes sturen. Ik heb de Honda vorig jaar zomer gekocht en op die manier heb ik inmiddels al een kleine 2.000 kilometer met de Bol d’Or rond getoerd. Drieënhalf jaar terug ben ik begonnen met motorrijden op een Honda CB450S, een sportieve lesmotor zeg maar. Maar na een jaar of twee werd het toch wel tijd voor een wat zwaardere motor. Bochten rijden ging super met die CB, maar op de rechte stukken kon hij het allemaal niet echt bijbenen. Vervolgens heb ik even een Suzuki GSX600F gehad. Reed ook lekker, totdat ik een keer op de CB750 van de vriend van mijn nichtje reed. Die reed nog veel fijner dan die Suzuki. Puur voor de lol ben ik eens naar zo’n CB gaan kijken voor er bij en dat is uiteindelijk deze uit 1981 geworden. Ik heb hem vorig jaar zomer in de buurt van Dronten gevonden en voor een prikkie gekocht, 500 euro. Moest er wel twee keer naar toe om hem op te halen, maar dat mocht de pret niet drukken. De eerste keer viel alle elektronica uit toen ik er net de straat mee uit was. De hoofdzekering bleek het begeven te hebben. Ik heb hem terug kunnen drukken en dan voel je de 260 kilo totaalgewicht wel, kan ik zeggen. Er bleek achteraf iets met de ontsteking te zijn. Dat is allemaal keurig gemaakt en twee weken later kon ik nog een keer naar de polder om hem op te halen. Daarna heeft ‘ie als een trein gelopen. Thuis stond ook nog steeds de Suzuki, maar daar bleef het eigenlijk ook bij. Voor ritjes pakte ik steeds vaker de CB. Wat dus als een lolletje begon, werd meer en meer mijn vaste motor. De GSX600F heb ik inmiddels ook weg gedaan en in een paar maanden heb ik 2.000 kilometer op de klok van de Honda gezet. Daar deed ik normaal een jaar over. Iedere keer dat ik er op stap, krijg ik een beetje dat Top Gun-idee. In de film was het dan wel een Kawasaki GPz, maar ze komen redelijk uit hetzelfde tijdperk en hebben wel wat trekken van elkaar. Ideeën om hem te verbouwen, wat steeds meer met deze dingen gebeurt, heb ik niet. Hij is goed zoals ‘ie is en weg gaat hij voorlopig ook niet. Zeker niet gezien de slechts 3 euro verzekering die ik er per maand voor kwijt ben. Daarnaast hoef ik geen wegenbelasting te betalen, dus het is vooral heel voordelig genieten. Aankomende zomer ga ik er voor het eerst mee op vakantie. In eerste instantie naar Frankrijk, maar als het goed bevalt, trek ik verder naar het zuiden. Bang dat er iets kapot gaat, ben ik niet zo. Alles is groot en degelijk uitgevoerd en je kunt er behoorlijk wat zelf aan doen. Toen ik hem kocht kon ik helemaal niets, maar inmiddels kan ik hem aardig uit elkaar trekken om problemen op te sporen.” [beeld en bu’s] [opening: GvG_20130425010] [aanzicht GvG_20130425022] [details] [GvG_20130425030] Old School klok kijken aan boord van de CB750. Handvatverwarming en 12V-stekker zijn accessoires uiteraard. [GvG_20130425039] Kubisme: de vierkante achterlichten zijn kenmerken voor de jaren tachtig. [GvG_20130425040] Thermopane: de koplamp heeft een plek achter een extra stuk beglazing. [GvG_20130425034] De uitlaten zijn niet meer origineel, de kenmerkende Comstar-wielen wel.