Mijn Trots Nico-Jan van den Hurck
« Terug naar Mijn TrotsWaarom weet Nico-Jan van den Hurck niet, maar zijn motoren moeten zwart zijn en subtiele rode accenten hebben. Dat was al zo met zijn eerste brommertje, een Zündapp CS50, en ook zijn huidige Triumph Rocket III Touring ging vanuit het krat eerst langs de spuiter voor een make-over. Liefde op het eerste gezicht was het echter niet.“Eigenlijk ben ik een Harley-freak. In zoverre dat ik altijd al een grote en lompe motor wilde. Dat was vroeger een Harley of een Indian. Maar ja, Indian bestond niet meer en meneer Harley was te duur. Toen al die midlife crisis mannen begin jaren negentig de Harley’s met containers tegelijk uit Amerika lieten komen, dacht ik mooi mee te kunnen liften. Een paar jaar wachten en dan zou dat spul ze wel gaan vervelen. Kon ik er mooi goedkoop een overnemen. Maar zover kwam het niet. Het werd een Yamaha Wild Star 1700 en via een BMW R1200CL kwam ik op deze Rocket III Touring terecht.Ik had zo’n Touring op een beurs zien staan, een zwart/witte. Dat vond ik gewoon een lelijke motor. Wie wil er nu met een driecilinder op een Harley lijken? Maar tijdens een vakantie in Frankrijk ging ik om toen er een metallic zilvergrijze Rocket III langs kwam rijden. Alle merkemblemen waren er af. Erg wreed om te zien. Toen wist ik: potverdorie, dit gaat hem worden. Terug in Nederland heb ik meteen een proefrit gemaakt met een standaard Rocket III. Levensgevaarlijk! Ik kwam op een gegeven moment op een gravelpad uit en daar slipte dat ding in bijna iedere versnelling. Dat werd hem dus niet. Als ik daar op ga rijden, pak ik de eerste de beste overstekende grootmoeder mee, zul je zien. Maar het liet me niet los en daarna heb ik een proefrit op een Touring-versie gemaakt. Dat was perfect. Lomp zwaar, maar wel heel handelbaar. Dat werd hem dus en hij is zo vanuit het krat naar de spuiter gegaan om hem zwart te laten spuiten. Hij was al zwart, maar niet zoals ik het wilde. Ik heb een bepaalde voorkeur voor zwart. Van oudsher al, maar vraag me niet waarom. Vroeger had ik een zwarte omafiets en daar maakte ik reflecterende rode streepjes op. Ook mijn eerste brommer, een Zündapp CS50, spoot ik helemaal zwart, met chromen en rode accenten. Daar ben ik met mijn motoren mee verder gegaan. Alleen BMW is nooit gespoten geweest. Die beviel niet en heb ik maar heel kort gehad. Nadat de Rocket was gespoten, heb ik nog het een en ander aangepast. Met het grote scherm en het lage zadel vond ik dat de symmetrie een beetje zoek was. Ik heb er uiteindelijk bijna de hele accessoirecatalogus van Triumph opgeschroefd. Het windscherm is normaal gesproken hoger, maar dat heb ik met een lintzaag afgezaagd. Ik wil wel een beetje een gevoel van snelheid hebben en de wind rond mijn hoofd voelen. En hij is bij meneer Frederiks in Goes langs geweest. Die heeft hem nog even getuned. In eerste instantie op maximaal vermogen en koppel. Alle versnellingen op honderd procent. Dik 137 pk vermogen en 221 Nm koppel bij 2.000 toeren zat er toen in. Dat was wel heel stoer rijden, maar het was niet echt veel Touring meer zo. Even leuk om mee te spelen, maar ik heb hem toch maar weer laten terugtunen naar een meer soepeler motorkarakter. Tijdens een proefritje daarna heb ik hem nog in de sloot geparkeerd. Ik stuurde een bocht in waar allemaal zand lag. Dan kun je twee dingen doen: stug doorgaan of rechtop zetten er zelf vanaf zien te komen. Ik koos in een split second voor het laatste en werd gelanceerd in de modder. Eén kant van de Rocket was helemaal aan gort. Alles bij elkaar € 5.000,- schade. Nadat ‘ie was opgelapt ben ik op zo’n zesbaans betonbaan in Duitsland gaan kijken of het frame geleden had bij de val. Dat was gelukkig niet zo, superstrak tot een dikke 220 km/uur. Ik ben nu net terug uit Frankrijk waar ik met een paar vrienden alle passen heb gereden die we maar konden vinden, inclusief de onverharde Col du Tende. Dan word je aardig druk met zo’n 400 kilo zware Rocket. Maar ik kan er aardig mee overweg, rijd op 70% van mijn kunnen. Het kan allemaal harder en beter, maar het is goed zo. Dit is voor mij de overtreffende trap van een motor, wat ook nog op een motor lijkt. Meer koppel en vermogen vind je niet in een standaard fiets. En het is nog enigszins rijdbaar ook. Bovendien is het mijn motor, in mijn eigen kleuren.” [Beeld][Opener: Truimph-6909][Details][Truimph-6912]Het scherm vond Nico te hoog en dus ging de lintzaag er door. [Truimph-6914 + Truimph-6916; 1 bijschrift]Zwart met rode details, een jeugdtik, maar het komt ook op de Rocket III terug. [Truimph-6917]De toch al niet misselijke driepitter werd eerst tot het maximale opgepept en later weer teruggetuned. [Truimph-6922]De Baron toerenteller is een van de weinige niet-Triumph accessoires op deze Rocket. [Truimph-6918, zonder bijschrift]