Mijn Trots – Melissa Kalden
« Terug naar Mijn TrotsEigenlijk wilde Melissa Kalden (19) tot haar 24e wachten met het halen van haar motorrijbewijs, maar met een motorrijdende vader kruipt het bloed waar het niet gaan kan. De beoogde lichtvoetige en ronduit modern gestylde KTM Duke 125 – “daar zit tenminste ook nog een beetje power achter” – werd het uiteindelijk niet, wel deze ronduit klassiek gelijnde Yamaha XVS125 Dragster. “Het is vooral leuk wanneer mensen vragen of het een 650 of een 1200 is!”
“Vier jaar geleden kocht mijn vader een scooter, maar dat ging natuurlijk al vrij snel niet hard genoeg meer. Twee jaar geleden heeft ‘ie daarom zijn motorrijbewijs gehaald en dan ga je natuurlijk wel eens achterop zitten. Erg leuk, ik werd dan ook meteen een beetje heel erg aangestoken met het motorvirus. Alleen wilde ik in eerste instantie nog wachten met het halen van het rijbewijs tot mijn 24e, ik had geen zin in al dat gedoe met die verschillende rijbewijzen. Maar toen ik in januari vorig jaar achttien werd, sloeg de twijfel toch toe. Het is toch wel leuk om samen te rijden immers. Bovendien ga ik volgend jaar studeren, als alles goed gaat in Utrecht en dan is zo’n motor toch ook wel een uitkomst. Ben ik tenminste niet alleen maar afhankelijk van het openbaar vervoer. Kortom, ik ben toch maar direct begonnen met lessen. In februari vorig jaar, op zo’n YBR125-je, en eind mei had ‘m op zak. Toen stond deze motor al op me te wachten in de garage. Eigenlijk wilde ik een KTM Duke 125 kopen, daar zit tenminste ook nog een beetje power achter, tot m’n vader op Autoscout deze XVS Dragster uit 2000 tegenkwam. Had ik eerst nog iets van ‘joh, doe niet zo gek, ik wil wel een beetje vaart maken’, maar hoe langer ik er naar keek, hoe meer ik er voor viel. Hij is anders, bijna alle 125-jes zien eruit als een grote brommer die net iets harder kan, deze oogt dan toch een stuk volwassener. Dus toch maar even wezen kijken en ergens in maart of april hebben we hem gekocht. Eerlijk gezegd past hij ook veel beter bij me dan zo’n Duke, een cruiser heb ik altijd al mooi gevonden alleen wist ik helemaal niet dat deze XVS bestond. Ik had altijd het idee dat als ik nog een beetje hard wilde gaan, ik wel iets lichts als een Duke moest kopen, dus daar heb ik me een beetje blind op gestaard. Maar dit is wat ik eigenlijk veel leuker vind, hij is ook echt gaaf. En je komt ze ook bijna niet tegen in Nederland, zeker niet in het rood. Hij komt ook uit Frankrijk trouwens, van een vrouw geweest die er bijna niet mee reed, hij stond eigenlijk meer in de schuur dan dat ‘ie buiten kwam. De vorige eigenaar heeft ‘m naar Nederland gehaald omdat hij met een compagnon bezig was met het opzetten van een motorverhuurbedrijfje van 125 cc A1-motoren. De markt daarvoor bleek echter niet zo heel groot, dus heeft hij de motoren opgeknapt en in de verkoop gedaan. Deze Dragster stond zelfs nog op Frans kenteken, maar dat heeft de verkoper allemaal netjes geregeld. Erg goedkoop was hij trouwens niet, volgens mij hebben we er 2.500 euro voor betaald, maar er stond ook slechts 4.500 kilometer op de teller. Zelfs de originele banden uit 2000 zaten er nog onder, die hebben we maar even laten vervangen.
De eerste dag ben ik natuurlijk meteen gaan rijden. Ik heb zelfs met spoed m’n rijbewijs aangevraagd, dat was weliswaar bijna twee keer zo duur als normaal, maar de andere dag zou het mooi weer worden, dus ja… Was wel even wennen, ik had gelest op normale motor nu zat ik ineens met de armen zo lekker gestrekt op m’n choppertje. M’n vader achter me op de Harley en zo hebben we bijna 150 kilometer gereden die dag. Toen had ik het ook wel even gehad met rijden trouwens, maar het was wel een goede manier om even aan de eigen motor te wennen en er ervaring mee op te doen. Inmiddels is het ook écht mijn motor geworden. Het is vooral leuk wanneer mensen vragen of het een 650 of een 1200 is. En dat je dan antwoord ‘het is een 125 cc meneer’. Dan zie je ze toch wel even raar kijken. Als je hem zo voorbij ziet rijden, zie je ook niet direct dat het zo’n klein bakkie is hè, ook omdat ‘ie wel redelijk klinkt. Echt hard gaat natuurlijk niet, maar het zit lekker relaxed en tot mei 2017 red ik me hier prima mee. Dan mag ik op voor het A2-rijbewijs en komt er wat anders. Ik zit te denken aan Vulcan 900 Classic, vanaf 2013 heeft die namelijk exact 35 kW, dat heb ik al even opgezocht. Het wordt in ieder geval wel weer een chopper. Andere motoren vind ik ook best gaaf hoor, maar dan mis ik toch een beetje het karakter van een chopper. Dat relaxte, dat past me wel!”