Mijn Trots – Marcel Willemsen
« Terug naar Mijn TrotsEen kleine tien jaar terug zag Marcel Willemsen bij zijn toenmalige werkgever een kolomboormachine op een generator draaien. “Wat zou het toch leuk zijn als je een motorfiets kon maken, die op zo’n generator zou draaien”, dacht de fijnbankwerker toen. Iedereen aan wie hij zijn idee openbaarde, versleet hem destijds voor gek. Inmiddels zijn we tien jaar verder….
“Dat idee is toch blijven hangen. In de tussentijd zijn mijn kinderen een stuk groter geworden, kreeg ik wat meer tijd en geld en ja, dan ga je zo’n ding toch maar bouwen. Waarom? Ik denk omdat de motorindustrie zit te slapen. Hoe lang bestaat de Toyota Prius nu al? Waarom is er dan nog niet een hybridemotorfiets? Daar verbaas ik me echt over. Als je de middelen hebt zoals bijvoorbeeld Honda die heeft, dan had je er toch al lang een kunnen maken? Kijk, die elektrische scooters snap ik ook wel, maar waarom combineren ze beide niet? Een kleiner accupakket voor in de stad en op de snelweg kun je dan lekker blazen op benzine.
Ik heb inmiddels met wat hoge mensen bij Honda gesproken en die vinden het reuze interessant. Maar ze willen niet zeggen of ze er al mee bezig zijn. Yamaha is er sowieso mee bezig, met hybridetechniek. Ik verwacht ook dat Yamaha als eerste iets op de markt brengt. Een soort cruiser denk ik. Voor cruisen is het namelijk perfect. Het is stil, dus je kunt door een stiltegebied heen rijden op elektrisch en daarna schakel je weer over op benzine. Dat geeft een extreem laag verbruik. Nul in de stad en een beetje op de snelweg.
Voor deze machine ben ik eerst op zoek gegaan naar een frame en een set wielen. Dat van een Yamaha FZR bleek heel geschikt voor wat ik voor ogen had. Daar heb ik een sportieve voorvork bij gezocht, een upside-down vork met een enkele schijfrem. De keuze is dan niet heel groot en dan kom je al snel bij de vork van een Aprilia RS125 uit. Die heb ik met een nieuwe as en speciaal gemaakte lagers helemaal pas gemaakt. Op internet heb ik een in het frame passende generator gevonden, een 90 cc Honda-kloon, heel betrouwbaar en erg zuinig.
Voor de elektromotor heb ik een aluminium mount gemaakt op de originele bevestigingspunten van het oorspronkelijke motorblok. Voor het elektrische gedeelte zelf ben ik gewoon gaan rondvragen wat ik daar voor nodig zou hebben. Zo vul je de puzzel langzaam in. De motor had ik, de generator en de frequentieregelaar, maar dan moet het nog lopen. De eerste test maakte ik in de tuin, met de generator er los bij. Dat ging al perfect, dus met de generator er onder moest ik ook kunnen rijden. En ook dat ging prima.
Deze machine was mijn eerste aanzet en inmiddels ben ik met een paar anderen bezig iets te bouwen dat heel radicaal gaat zijn qua materiaal en besturing. Het gaat een nieuw concept zijn, ook weer omdat de industrie zit te slapen. Voor elektrisch moet je een zo laag mogelijk gewicht hebben. En ook zo licht mogelijke accu’s. Niet met 400 volt, maar een lager voltage. Is ook veiliger. Maar het is ook goedkoper om te maken, goedkoper om te onderhouden, alles. De techniek die wij gebruiken, is allemaal techniek die al gemaakt is. Het enige dat anders is, is dat wij er besturingstechniek van een freesmachine in stoppen. Die techniek is zo snel, dat wil je eigenlijk ook in een motorfiets hebben. Daarmee kunnen functies binnen een honderdste van een milliseconde worden uitgevoerd. We willen ook gaan experimenteren met elektronisch aangestuurde remmen en een frameconstructie van aluminium en composiet. In januari willen we een rijdend prototype hebben en ons uiteindelijke doel is om aan TT Zero op Man mee te doen als Nederlands team.”