Mijn Trots – Marcel Twickler
« Terug naar Mijn TrotsMarcel Twickler heeft intussen zo’n 100.000 Koreaanse kilometers op diverse Hyosungs zitten. Lange vakantieritten door de onontgonnen Balkan en woon/werk-verkeer tussen Baak en Zutphen, Marcel doet er alles mee. En hij is altijd tevreden geweest met zijn Koreanen. Erg tevreden. “Hyosung is een mondiale industriegigant. Het concern maakt ook treinen en olietankers. Alles. Vanaf 1978 maken de Koreanen motorfietsen. Dat betrof eerst Japanse licentiebouw voor de eigen markt, spul tot 125 cc, en sinds Suzuki er een stuk productie onderbracht ook, naar Aziatische begrippen, zware machines. Nadat het contract met Suzuki voorbij was, ging Hyosung één op één verder in het 650cc-segment. Ach, Aziaten zijn niet nu eenmaal niet erg creatief. De eerste Hyosung 650´s waren wat grofstoffelijke, nette motorfietsen die weinig kosten. In Nederland begon het merk zijn carrière met een serie valse starts. De huidige importeur denkt kleinschalig en heeft passie voor zijn merk. Maar ik praat uit de praktijk. Want alle PR-mensen zingen toch immers hetzelfde lied? Ik was in 2005 op zoek naar een andere motor. Zonder vooroordelen liep ik tegen een kratverse Hyosung uit de erfenis van de toen net omgevallen importeur Greenib aan. De Hyosung stond me aan, maar het was de ramsjprijs van € 4000,- die me over de streep trok. Greenib had een recall gemist. Mijn aanwinst draaide stuk. Totaal onverwacht loste de Duitse importeur de schade onder garantie op. Hyosung nummer één vond na dik 27.000 kilometer een nieuw baasje. De tweede Hyosung die ik kocht was goed voor ruim 34.000 probleemloze kilometers. Op die machine doorkruiste ik Bosnië, Herzegovina, Montenegro en andere, nog niet door voorgeprogrammeerde GPS-routerijders overspoelde, landen. Het woon/werk-verkeer tussen Baak en Zutphen gaf natuurlijk helemaal geen moeilijkheden. Die tweede 650 was veel beter, veel mooier afgewerkt ook. Mijn huidige motor, mijn derde Hyosung, uit modeljaar 2009, ziet er basaal, maar heel netjes uit. Een soort van chique zelfs. En gelukkig heeft hij minimale elektronica in de cockpit. Want wat moet ik met al die informatie? Ik wil gewoon rijden! Dat is geen conservatisme. Want de dubbele tripmeter en het LED-achterlicht worden wel gewaardeerd. De injectie kreeg, vanwege de van mijn eerste Hyosung getransplanteerde, sportieve aftermarket uitlaatdemper, een Power Commander. De koppelingskabel is indrukwekkend dik en goed voor de eeuwigheid plus twee dagen. De afwerking is keurig, de automatische kettingsmering heb ik zelf geïnstalleerd. Met deze twin heb ik intussen dik 23.000 km gereden. De black beauty staat nu op Michelin Pilot Road banden, die met hun ronde dwarsdoorsnede mooi insturen. Hoe snel de twin is? Geen idee! De blufspijkers onder zijn voetsteunen zijn er uit gedraaid. Uit praktische overwegingen: als een motor met de blufspijkers onder de voetsteunen omvalt, dan geven die door hun hefboomeffect bijkomende schade. En dat is dan in Montenegro het verschil tussen een ongelukje of een verpeste vakantie. Want niet elke Montenegrijnse smid kan aluminium lassen. Ondanks de eerdere importeurswisselingen heb ik nooit problemen met de onderdelenvoorzienig gehad. De Duitse importeur beheert ook het ‘European Parts Centre’ en postordert gewoon naar de dealer die mijn motor in onderhoud heeft. Dat ging dus één keer over nieuwe cilinderkoppen onder garantie, verder over slijtagedelen, maar ook bijvoorbeeld ook over herziene mappings. Toen ik een vraag had en bedacht dat ik die wel eens naar Korea kon mailen? Tot mijn verrassing kreeg ik gewoon antwoord aan ´the honourable Mister M. Twickler´. Dat gaat je bij Honda of Harley niet gebeuren. Ongeveer eind dit jaar heb ik de aanschaf van mijn vierde Hyosung gepland staan.” [BU’s] [Hyosung_0307] Uiterlijk zijn de gelijkenissen met Suzuki’s SV650 ook treffend. Maar op de tank staat echt een andere merknaam. [Hyosung_0299] Frameconstructie en motorblok lijken rechtsreeks afkomstig van Suzuki’s SV650. [Hyosung_0303] Niet al te veel moderne fratsen op de Hysoung, maar wel een LED-achterlicht. [Hyosung_0300] Ook remmen doet de Hyosung zonder fratsen en dus zonder ABS. [Reservebeeld zonder BU, Hyosung_0308] .