Mijn Trots – Marc en Sato Knotterus
« Terug naar Mijn TrotsDe liefde voor de motor wordt vaak van vader op zoon doorgeven. Zo ook bij Sako en Marc Knotterus. En waar Sako ondertussen al flink wat jaren met zijn puntgave BMW R1150GS op pad is, heeft Marc besloten nog even te wachten. “Als achttienjarige op zo’n motortje zitten met 15 pk. Dat zie ik niet zitten.” Om de motorrij-kriebels toch de baas te blijven, heeft hij samen met zijn vader een Skyteam Ace opgeknapt.
Sako: “Zelf ben ik rond mijn 12e begonnen met motorfietsen. Met schaalmodelletjes. En ik herinner me de eerste nog goed. Een blauwe BMW R90S. Kan eigenlijk helemaal niet, want BMW produceerde die motor niet in die kleur. Maar het model was wel blauw. Vrij snel daarna ben ik begonnen met rijden op een Kaptein Mobylette. Vervolgens heb ik mijn rijbewijs gehaald op een Yamaha RD 125, heb ik drie jaar met heel veel plezier op een Honda CB400N gereden om als twintiger een BWM R80rt te kopen. Daar reed ik heel veel op. Zowel in de zomer als de winter. Als het weer dan echt guur was, en ik mijn vader vroeg of ik misschien zijn auto mocht lenen, zei hij: ‘Wie wilde er motorrijden?’ Op een gegeven moment ben ik er een jaartje of zes tussenuit geweest. Maar het begon toch weer te kriebelen. Het is toch een soort ziekte die niet te genezen is hé, dat motorrijden. Dus een Yamaha XJ600 gekocht. Maar die beviel me niet, veel te hoogtoerig. Daarom de overstap gemaakt naar een Honda CB750 en die heb ik in 1996 ingeruild op de BMW R1100GS. In 2004 heb ik uiteindelijk deze BMW R1150GS gekocht. Mijn zoons weten dus niet beter dan dat ik motor rij. En vanaf hun twaalfde mochten ze mee achterop. Ik heb het vermoeden dat daardoor het virus wel is overgeslagen. Al heeft de een het meer te pakken dan de ander. Mijn andere zoon, die ondertussen 25 is, zegt bijvoorbeeld wel steeds dat hij zijn motorrijbewijs wil halen, maar heeft het tot op heden niet gedaan. Marc daarentegen, is er echt helemaal lijp van. Die is er 24 uur per dag mee bezig.”
Marc: “ Ja, ik ben echt gek van motoren. Helaas moet ik nog wel even geduld hebben, want het rijbewijs ontbreekt nog. Dat is wel een bewuste keuze. Op zo’n klein A1-motortje zitten waarmee je op de snelweg iedere keer moet kijken of je die vrachtwagen voor je wel in kunt halen, is verre van ideaal. Mijn vader heeft me dan ook aangeraden nog even te wachten tot ik 20 ben en dan meteen voor het A2-rijbewijs te gaan. Maar ja, dat duurt nog even. Daarom ben ik zoek gegaan naar een brommer. Niet alleen leuk, maar je leert er ook van schakelen. Uiteindelijk ben ik via mijn buurman op een site uitgekomen waar deze Skyteam Ace uit 2012 op stond. Wezen kijken, niets geks te zien, dus gekocht. Zonder garantie. En toen begon het grote sleutelen. Als eerste deed de elektrische starter het niet meer. Bleek de accu kapot. Toen begon de brommer te lekken bij de cilinder. Pakking vervangen, maar dat verhielp niets. Dus maar verder zoeken. Tot we bij de middenpakking uitkwamen. Ja hoor, die was naar beneden gezakt. ‘Gebeurt nooit’, hoor je dan. Dus wel… En als je dan toch al zover bent, dan kun je net zo goed het hele blok open maken. Helaas kwamen we toen tot de ontdekking dat er al eerder aan gesleuteld was. Dat was wel even balen. Aan de andere kant heb ik er ook een hele hoop van geleerd. Waar ik de eerste keer zeker 2,5 uur zoet was met het uithalen van het blok, had ik het laatst in 30 minuten gepiept.”
Sako: “En het is ook leuk om daar zo samen mee bezig te zijn. Dingen uitzoeken. Dat doe ik voor mijn motor ook graag. Want zoals hij er nu staat, is hij nergens te koop. Ik heb er flink wat aan vervangen. Maar ook het netjes houden is voor mij onderdeel van de hobby. Heerlijk. Ik doe fysiek geen zwaar werk. Zit de hele dag achter een toetsenbord, te denken, te prakkeseren en te praten, daar word je niet moe van. Wanneer ik met de motor bezig ben krijg ik mijn hoofd leeg. Dan maakt het niet uit of dat één of meerdere uren duurt. Twee winters geleden heb ik de motor bijvoorbeeld helemaal uit elkaar gehaald voor preventief onderhoud. Daar heb ik ook een fotoreportage van gemaakt voor op het forum van de GS-club, waar ik ook lid en fervent bezoeker van ben. Je hoort nog wel eens wat, leert er veel en het is gezellig.
Marc: “Of dat enthousiasme voor de GS op mij is overgeslagen? Niet per se. Ik wil vooral graag gaan motorrijden. Lekker samen op pad. En of dat nou een BMW R85, of wat modernere motor wordt. Dat zie ik dan wel. Eerst dat papiertje halen. Tot die tijd rij ik lekker rond op de Skyteam Ace!”