Mijn Trots – Jordi Ekkers
« Terug naar Mijn TrotsUit een motorfamilie komt de 32-jarige Jordi Ekkers niet, maar motorrijden sluimerde altijd wel door zijn achterhoofd. Het kwartje viel definitief nadat de Apeldoorner, toen nog zonder rijbewijs, van zijn vrouw een Harley Experience cadeau kreeg. En ‘als ik op een Harley kan rijden, moet het ook op iedere andere motor lukken’, was het finale zetje om uiteindelijk het rijbewijs te gaan halen. Inmiddels is Jordi de trotse eigenaar van zijn eerste motor. Geen Harley, maar een Suzuki Gladius. “Een Harley kan nog wel als ik 50 ben.”
“De Gladius is niet helemaal mijn eerste motor. Toen ik bijna mijn rijbewijs had, nu twee jaar geleden, heb ik een Honda 500’tje van mijn rijschoolhouder overgenomen. Een oud beestje was het, en dat was ik al heel snel weer zat. Ik was internet in die tijd al aan het afstruinen naar iets anders, een wat van het doorsnee afwijkende motorfiets. En dat is deze Suzuki Gladius geworden. Die had altijd een beetje het stempel vrouwenmotor, maar in deze kleurstelling vind ik dat zeker niet het geval. Die kleuren vallen natuurlijk lekker op en een Suzuki zie je in de regel ook wat minder op de weg dan andere Japanse merken, met name dit model. Ik heb hem nu een kleine anderhalf jaar en daar heb ik geen tel spijt van gehad. Hij is lekker licht bij gebruik in de stad, dat vind ik erg belangrijk, en daarnaast vind ik een naked als deze gewoon vet om te zien. Ik heb er tot nu toe ontzettend veel lol mee gehad. Een 650 cc V-twin als deze is erg leuk om te rijden en hij is nog best vlot ook. Ik heb er ook nog nooit wat mee gehad. Hij is twee keer bij de dealer geweest voor regulier onderhoud, verder niets. De dealer zegt ook steeds dat deze motorblokken eigenlijk té goed zijn, omdat er nooit iets aan mankeert.
Dat vind ik in ieder geval een prettige eigenschap, want ik ben zeker geen sleutelaar. Als ik lekker wil gaan rijden, moet ‘ie het gewoon doen, zonder gezeur. Ik kom ook niet uit een motorfamilie, verre van zelfs, want niemand reed of rijdt motor. Ik was er altijd al wel in geïnteresseerd en toen ik een tijdje in het buitenland woonde, kreeg ik van mijn vrouw een Harley Experience cadeau. Dat was de eerste keer dat ik motor reed. Op een afgesloten terrein, dat wel, maar ik was gelijk verkocht. Terug in Nederland ben ik meteen gaan lessen, want als ik op een Harley kon rijden, dan moest het op een ‘gewone’ motor ook wel lukken. Inmiddels heb ik ook mijn vrouw met het motorvirus besmet en zijn twee vrienden van me momenteel ook aan het lessen. Leuk toch.
Maar ik ben wel een echte mooi-weer-rijder hoor, al neem ik de motor ook wel eens mee naar het werk als het lekker weer is. Verder zijn het vooral ritjes in het weekend, een vakantiemotor is het natuurlijk niet. Hij is verder ook nog nagenoeg standaard. Ik heb er een ruitje op gezet, om heel iets meer uit de wind te zitten. Niet origineel trouwens. Dan kost zo’n ruitje al snel een paar honderd euro. Nee, deze heb ik voor acht tientjes uit China gehaald. Het is dan altijd maar afwachten wat je uiteindelijk krijgt, maar voor zo’n bedrag wil ik nog wel een gokje wagen. Maar het past wonderwel moet ik zeggen.
Ik ben nog steeds heel happy met mijn Gladius, maar natuurlijk kijk ik ook wel eens naar iets anders. Ik vind het alleen nog lastig te zeggen wat ik hierna zou willen rijden. Dan zou ik echt met verschillende modellen eens een proefrit moeten maken. Een Kawasaki Z1000 vind ik heel vet of een Triumph Speed Triple. Het wordt in ieder geval weer een naked bike. Lekker sportief en snel. Een Harley kan altijd nog wel, als ik een jaar of vijftig ben.”